Gemmeke
Lid-
Items
119 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Over Gemmeke
- Verjaardag 25-02-1976
PC Specificaties
-
Besturingssysteem
Alles van Windows
-
Monitor
2x Samsung 22BW
-
Moederbord
meederere
-
Processor
AMD's
-
Geheugen
veel
-
Grafische Kaart
3 stuks verschillende
-
Harde Schijf
in totaal 4,6 TB
-
Voeding
meerdere
-
Geluidskaart
meerdere onboard
-
Behuizing
laptop + 2x miditower
Gemmeke's prestaties
-
Na even wat zoekwerk te hebben gedaan, heb ik kunnen achterhalen dat dat 99% zeker een 'Results Summary Rile' is. Dit is een soort mini-database, waarin alle gegevens staan die het programma nodig heeft om uw bestanden te herstellen. Dan gaat het om de exacte locatie van de gegevens, en de grootte; en daar waar mogelijk zullen ook de bestandsnaam en de logische plaats in de folderstructuur daarbij vermeld zijn. Door dit bestand op te slaan, is het dus niet meer nodig om de gehele schijf opnieuw te scannen om de gegevens te herstellen nadat u het programma hebt aangeschaft: u hoeft alleen het correcte RSF-bestand maar in te laden. Nogmaals: ik ken het programma niet, ik baseer me puur op informatie die ik op het internet heb gevonden.
-
tja, ben gemigreerd... Maar dat wil niet zeggen dat ik niet help of uitleg wanneer ik dat kan!
-
Je zegt dat je 3 opties hebt: delete, complete en partition. De eerste optie lijkt me een beetje een vreemde eend in de bijt, en zou ik niet kiezen. De tweede en de derde lijken me beide geldige mogelijkheden, echter zul je wel je te herstellen gegevens moeten opslaan op een andere schijf (bijvoorbeeld die in je computer). Dat wat je meldde over Recuva is voor mij een relatief bekend verhaal. Helaas ken ik zelf het AeseUS-programma niet, maar ik zou in dit geval kiezen voor een 'complete recovery'. De kans is groot dat u hierbij ook een hoop bestanden terug krijgt die u niet (meer) wilt hebben, maar als het goed is, kunt u deze zelf ook deselecteren. Ik zou zelf in deze situatie hebben gekozen voor DIY IRecovery. Dit is dan wel geen gratis programma, maar het is zeker in staat om een zeer complete scan te doen, en daarbij al de herstelbare gegevens in de terug gevonden partities weer te geven. Eigenlijk maakt het niet uit welk programma je gebruikt, zolang je de gegevens maar weer terug vindt. Dit probleem is (helaas) al een flinke tijd bekend, en wat nog jammerder is, is dat is gebleken dat zeker Windows 7 minder netjes met de USB-geheugens om gaat dan voorgaande versies. Een van de meest irritante zaken die het doet, is het bewerken van de partitietabel en de startsectoren van de partities die het kan herkennen. Dit leidt tot het probleem dat partities verdwijnen. De gegevens op de schijf zullen echter allemaal nog zonder enig probleem te herstellen zijn, zolang er maar geen nieuwe gegevens op weggeschreven worden. Het aanmaken van een nieuwe partitie op de externe schijf kan het herstel van oude gegevens zeker wel bemoeilijken, maar hoeft het niet onmogelijk te maken. Ik bedenk me net trouwens even iets: in sommige gevallen kan een simpel trucje u helpen om toch weer toegang te krijgen. Daarvoor moet je even de command prompt openen ('Start' -> 'Uitvoeren' -> [CMD]) en daar het commando [FDISK /MBR H:] invoeren. Ik kan hiervoor geen succes garanderen, maar het zou zo maar kunnen dat dit wel lukt. Aangezien de schijf wel herkend wordt, en alleen wordt gevraagd de partitie te formateren, betwijfel ik enige verandering in het probleem, maar niet geschoten is altijd mis. Het kan in ieder geval geen kwaad, en zal uw gegevens niet beschadigen, zolang u maar exact die opdracht die ik hierboven heb gegeven, hebt ingevoerd. Zo lang u er zeker van bent dat u geen gegevens naar de externe schijf schrijft, kunt u meerdere programma's proberen. Pas als u er zeker van bent dat u alles terug hebt wat u nodig hebt, gaat u op nieuw een partitie aanmaken op de externe schijf, of formateert u hem. Dan kunt u de gegevens ook snel weer terug zetten en hebt u ze weer 'draagbaar'.
-
da's jammer. Een andere mogelijkheid is dan het proberen of een andere videokaart inderdaad de oplossing is. Hopelijk heeft u de mogelijkheid om daarvoor één van een andere computer te 'lenen' om dat te controleren. Het zou jammer zijn als u een nieuwe dure kaart koopt, en dat blijkt het probleem niet op te lossen. Er zijn namelijk ook nog andere mogelijkheden, maar die zijn een flink stuk minder waarschijnlijk dan een defect aan de monitor of de videokaart. Zo kan een verkeerde aansturing van de CPU tot dit soort problemen leiden, of zelf een beschadiging in het geheugen of de harde schijf. Ik denk dat één van onze experts je kan helpen met een goede diagnose van de rest van je hardware, maar ik zou eerst even kijken of je videokaart inderdaad het probleem is.
-
Past deze processor in de moederboard??
Gemmeke reageerde op JPdCOOKIE's topic in Archief Hardware algemeen
Even over je grafische wensen: Die HD5450 die je nu al hebt zal in (zo goed als) alle gevallen beter werken dan de videomogelijkheden die je in je CPU hebt. Niet alleen omdat je geen 'shared memory' meer nodig hebt, maar ook simpelweg omdat de GPU krachtiger is. Echter: voor zeer weinig heb je al snel een grafische kaart die dit (low budget) model ver achter zich kan laten. De koelers die AMD standaard bij zijn processoren meelevert, zijn voldoende voor zo'n beetje alles wat je kunt doen met de computer, onder twee voorwaarden: De luchtstroom in je kast moet voldoende zijn; en je gaat hem niet verder overklokken dan dat standaard al gebeurt is. -
Heb je je monitor aangesloten via HDMI? Dan zul je in de geluidsinstellingen je standaard uitvoerapparaat moeten omzetten naar de geluidskaart, en niet de videokaart. Het heeft waarschijnlijk niets te maken met de boxen die je hebt aangesloten.
-
Zolang je op het moederbord een S-ATA aansluiting vrij hebt, zal dat geen probleem mogen vormen. Helaas staat op de site die je hebt gelinkt, geen informatie over het aantal beschikbare S-ATA-poorten. Ik vermoed dat het moederbord is voorzien van 4 aansluitingen, aangezien dat vrij standaard is. Het kan noodzakelijk zijn om even een voedingssplitter aan te schaffen, om deze correct van stroom te voorzien.
-
Er zijn ook nog andere programma's dan Recuva, die zeker in zo'n geval vaak een beter resultaat opleveren. Voor een snellere bewerking zou ik overigens de schijf uit de USB-behuizing halen, en deze direct aansluiten in de computer. Dit omdat een (S)ATA-verbinding vele malen sneller is dan een USB-connectie. In dit geval zou ik aanraden eens op zoek te gaan naar of FileScavenger of DIY iRecovery. Beiden zijn niet moeilijk te begrijpen, en beiden kennen een zeer goede methode om een diepe scan uit te voeren op de harde schijf. Zeer waarschijnlijk is bij het formateren enkel en alleen de partitie- en de bestandsstructuur beschadigd, en zijn de gegevens zelf allemaal nog aanwezig. De kans is vrij groot dat u wel vrijwel al uw gegevens weer kunt herstellen, maar dat velen niet meer de originele benaming hebben. Mocht het enkel en alleen om films gaan, zal dit in principe geen probleem vormen; maar als er meer data opgeslagen was dan zal wat uitzoekwerk nodig zijn. Een belangrijk punt: schrijf gegevens die u met een programma kunt herstellen NIET terug naar de schijf waar je ze vanaf haalt. De kans is dan namelijk vrij groot dat u het herstel van andere bestanden onmogelijk maakt: u overschrijft dan namelijk zeer waarschijnlijk de sectoren waarin die zijn opgeslagen.
-
Hp pavilion A6340 harde schijf stuk
Gemmeke reageerde op madero's topic in Archief Hardware algemeen
Daarnaast natuurlijk ook de vraag of er dataherstel nodig is, of dat het puur om het besturingssysteem gaat. Voor dit laatste kunt u het beste kiezen uit twee opties: Of u installeert Windows op de daarvoor aangewezen manier, en vult deze aan met de drivers die via internet te verkrijgen zijn; of u neemt contact op met de servicedesk van HP en verzoekt hen een CD op te sturen. Echter: deze laatste zal over het algemeen gebruik maken van een 'herstelpartitie' op de harde schijf. Aangezien u die vervangen hebt, zal ook die herstelpartitie niet meer aanwezig zijn. -
Hebt u al geprobeert een ander scherm aan te sluiten? Komen die 'artifacts' dan ook naar boven? Zo ja, dan is het zeer waarschijnlijk een probleem met uw videokaart, maar ik vermoed uit uw omschrijving dat uw monitor de geest begint te geven.
-
Wie kan helpen? (externe harde schijf)
Gemmeke reageerde op Sarah 04's topic in Archief Hardware algemeen
Allereerst hoop ik dat je geen problemen hebt ondervonden met de rest van je computer. Je zegt zelf dat de harde schijf een vreemd geluid maakt. Nu is dat nooit een goed teken, maar het kan verschillende oorzaken hebben. Je kunt nu twee dingen doen: het veilige voor het onveilige nemen, of zelf nog een kleine test uitvoeren, met het risico dat de mogelijke schade die de schijf reeds heeft opgelopen, wordt verergerd. Aangezien vreemde geluiden uit een harde schijf over het algemeen duiden op fysieke beschadigingen, raad ik je aan om de schijf niet meer aan te sluiten, en hem direct voor diagnose en recuperatie aan te bieden bij een erkend dataherstelbedrijf. Denk er bierbij aan dat een harde schijf een veel delicater stukje techniek is dan velen denken, en makkelijker beschadigd dan de meesten denken. Een centraal punt hierin is de afstand tussen de lees-/schrijfkop en het magnetische oppervlak van de 'platters': deze ligt vaak rond de 7 tot 8 um, wat ongeveer gelijk is aan 10% van een haardikte. De meeste stofdeeltjes in de lucht zijn groter. Mocht er dus echt een fysieke beschadiging aan het oppervlakte van de schijf zijn, dan zal deze snel groter zijn dan de genoemde afstand, en ervoor zorgen dat de leeskop over het oppervlakte zal stuiteren. Ik denk niet dat ik hoef te zeggen dat zo dat oppervlakte zeer snel zeer zwaar beschadigd zal raken, en iedere vorm van dataherstel onmogelijk is. De tweede keuze die u hebt, is de schijf die in de LaCie-behuizing zit, eruit te halen, en deze los aan te sluiten in een computer. Nu weet ik niet wat voor externe schijf het is, maar als het een enkelvoudige schijf is, die via de USB is aangesloten, dan zal u deze vanuit uw besturingssysteem direct moeten kunnen benaderen. Dit geldt echter alleen als er geen fysieke beschadigingen aan de schijf zijn opgetreden. Maakt de schijf (dezelfde) vreemde geluiden als u hem direct in uw pc aansluit, dan kunt u er vanuit gaan dat deze inderdaad beschadigd is, en kunt u er zelf niets aan doen. Mocht echter de 'casing' beschadigd zijn geweest, dan bestaat de kans dat u zo toch bij uw gegevens kunt komen. Let erop: deze kans is zeer klein. Het probleem van fysieke beschadigingen aan harde schijven, is dat deze in een 'clean room' aangepakt moeten worden. De gehele omgeving waarin gewerkt wordt, MOET stofvrij zijn. Schroeft u de schijf zelf thuis open, dan kan ik u garanderen dat een professioneel bedrijf u enkel een rapport zal toesturen dat herstel niet mogelijk is. Misschien dat u daar een foto bij krijgt van de schade die u door deze handeling zelf hebt aangericht. -
wat is er met mijn externe harde schijf aan de hand ??
Gemmeke reageerde op cybergoof's topic in Archief Hardware algemeen
Mijn excuses voor mijn late reactie, na herinstallatie van mijn pc ben ik een en ander vergeten opnieuw goed in te stellen, waaronder deze site. Helaas is dit probleem mij al te bekend. Wat er (zeer waarschijnlijk) aan de hand is met deze schijf, is een probleem met de firmware. De firmware van een harde schijf kan gezien worden als het internet besturingssysteem, en zorgt (grofweg) voor: 1. identificatie van de harde schijf met de computer 2. 'vertaling' van de data van 'computertaal' naar een analoge/magnetische data die opgeslagen kan worden op de 'platters' in de schijf. Wat er in dit geval heel duidelijk is, is dat deze dus niet meer correct functioneert. De schijf wordt nog wel herkend als één van Western Digital (WD), maar verder niets. Dat is met name duidelijk doordat in uw apparaatbeheer alleen de term WD zichtbaar is. Normaal gesproken zal hier het modelnummer of het typenummer van de schijf bij moeten staan. Aangezien de identificatie van de schijf niet goed gebeurt, zal ook de tweede stap van het werk van de firmware niet goed kunnen plaatsvinden: de vertaalslag. U hebt dus geen toegang tot de opgeslagen gegevens, maar dat was al duideljk. Dit is ook de reden waarom er geen grootte aangegeven kan worden, gegevens niet herstelbaar zijn, en de schijf niet te initialiseren is. OK, dat was de analyse, nu de rest. De oorzaak van een niet werkende firmware kan tweeledig zijn: 1. de ROM-chip is defect 2. de oppervlakte van de 'platters' kan niet gelezen worden. De firmware van een harde schijf wordt over het algemeen opgeslagen op twee plekken: een initialisatiegedeelte in de ROM-chip (zeg maar de 'BIOS' van de harde schijf), en een systeemgedeelte op een gereserveerd gedeelte van de platters. Als één van deze niet correct uit te lezen is, kan de schijf dus niet werken. Helaas zijn deze problemen in normale thuissituaties niet op te lossen, daar is gespecialiseerde apparatuur (en kennis) voor nodig. Ik moet u dus adviseren om contact op te nemen met een datarecoverybedrijf. Elders op deze site worden enkele goeden aangeraden. Mocht het puur een probleem van de ROM-chip zijn, zal een complete recovery rond de 300 euro kosten, als er een fysiek probleem binnen in de schijf is, zal dit op kunnen lopen tot rond de 600 euro. Zeker in dat tweede geval is een compleet herstel van de gegevens lang niet altijd mogelijk: als de oppervlakte van de platters te zwaar beschadigd is, zal het uitlezen daarvan niet meer mogelijk zijn. U moet er hierbij wel van uit gaan dat de schijf zelf niet meer in werkende vorm terug te brengen is, deze zal dus vervangen moeten worden. -
U hebt ook een andere laptop tot uw beschikking, meen ik ergens gelezen te hebben. Vis de harde schijf uit de defecte laptop, en neem deze mee naar een goede computerboer. Daar vraagt u om een externe behuizing waar u hem in kunt aansluiten. Deze zullen over het algemeen rond de 20 euro kosten, maar kunnen vaak ook veel goedkoper zijn. Sluit de niet werkende schijf hierin aan en koppel hem aan de werkende laptop via de USB. Misschien niet zo snel als een directe verbinding, maar wel genoeg om hem eens te scannen met een DR-programma.
-
OK, het duurde even voordat ik online kon komen, maar dat komt omdat ik alleen vanaf m'n werk internet kan gebruiken, en ik zeker niet in de buurt van Europa woon ern werk... Mijn excuses voor dat ongemak. Allereerst wil ik er even op wijzen dat ik blij ben dat tot nu toe de herstel-pogingen niet hebben gewerkt: de kans is groot dat zo'n actie belangrijke informatie overschrijft. Ik heb in de gehele verhandelingen tot nu toe niet kunnen vinden wat voor laptop het betreft, maar gezien het zeer waarschijnlijk een werk-laptop betreft vermoed ik dat hij niet al te oud is. Dat betekent dat er waarschijnlijk een SATA-schijf ingebouwd is, of een SSD (bij de meest moderne soms het geval). Nu heeft een SSD over het algemeen ook een SATA-aansluiting, dus is die ook gewoon aan te sluiten. Ik raad u aan om de harde schijf uit de laptop uit te bouwen, en deze in een gewone computer aan te sluiten. U kunt hiervoor vaak voor het gemak de aansluiting van de dvd-drive gebruiken. Over het algemeen hebt u nu direct toegang tot de gehele schijf, en kunt u de gegevens dus direct overzetten naar de harde schijf van de vaste computer of naar een USB-stick. Het bestand dat eerst werd genoemd als probleem bij het opstarten (AVGIDSEH.Sys), is volgens mij een onderdeel van het antivirus-pakket dat u gebruikt. Het is een bestand dat slechts bij het opstarten van het programma even ingezien wordt, dus de kans dat dat beschadigd, is niet erg groot. Ik vermoed daarom dat u enkele beschadigde sectoren op uw schijf heeft, en raad u aan om er een complete schijfcontrole, met alle mogelijke toeters en bellen ingeschakeld, erover te laten lopen, maar pas NADAT u uw gegevens hebt veilig gesteld. Mocht u 'Bad Sectors' tegenkomen, dan zult u de schijf zo spoedig mogelijk moeten vervangen. Als u uw belangrijke bestanden niet (allemaal) kunt terugvinden, dan kan dat ook komen door de vermelde beschadigingen. In dat geval zult u een data recovery programma moeten gebruiken. Er zijn een hoop heel aardige gratis varianten op de markt, waaronder Recuva en ZAR, die redelijk goede resultaten leveren, maar als deze niet het gewenste resultaat bieden, kunt u waarschijnlijk het best FileScavenger (betaald programma) proberen. Al de genoemde programma's zijn zo simpel in het gebruik, dat een handleiding waarschijnlijk niet nodig is. Pas als u zeker bent dat u al uw bestanden hebt veilig gesteld, kunt u eigenlijk weer gaan kijken of u uw systeem weer aan de praat kan krijgen. Bent u beschadigde sectoren tegen gekomen, dan is het heel erg raadzaam om de harde schijf te vervangen. Bij een laptop van minder dan 3 jaar kan dat over het algemeen onder de garantie gebeuren, tenzij de laptop duidelijke (val)schade heeft. Over het algemeen zult u merken dat u echt geen 500GB-schijf of groter nodig heeft om goed te kunnen werken, dus de kosten van de aanschaf van een nieuwe kunnen best beperkt worden. Zeker als de laptop puur voor zakelijk gebruik is, zult u aan de kleinste schijf die beschikbaar is, over het algemeen genoeg hebben: u hoeft immers geen complete films, series en een berg muziek op te slaan. Over het algemeen raad ik aan om gewoon een compleet nieuwe installatie te maken als het gaat om problemen met laptops. Als u de onderkant van uw laptop bekijkt, zult u hiervoor normaal gesproken de twee belangrijke gegevens vinden: de installatiesleutel voor uw Windows, en het typenummer van uw laptop. Met deze laatste kunt u de correcte drivers eenvoudig van de website van de producent downloaden. Als het een bedrijfslaptop betreft, zal de ICT-afdeling van uw werk dit voor u kunnen doen: zij beschikken vaak over een 'image', waarmee zij in één keer een werkende configuratie van een dvd naar uw harde schijf kunnen kopiëren; een proces van ongeveer een half uurtje. Ik hoop dat dit u verder helpt, en als u meer vragen heeft, horen wij het graag!
-
Het herstellen van een TXT-bestand is op zich niet zo moeilijk, het probleem is vaak dat de 'headers' van dit soort bestanden makkelijk beschadigd raakt. Het grote voordeel is dat de gegevens van een TXT-bestand gewoon met een goede HEX-reader uitgelezen kan worden, direct van d harde schijf. Ik raadt u aan een versie van WinHex (of XWays, is hetzelfde programma) op te zoeken, en hiermee eens te gaan kijken of u de gegevens in 'platte tekst' kunt vinden. Als dat tekstbestand toevallig ook herkenbare (herinnerde) gegevens bevat, kunt u deze opzoeken met de ingebouwde zoekfunctie.
OVER ONS
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!