Ga naar inhoud

Peter101

Lid
  • Items

    24
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Peter101's prestaties

  1. Misschien kun je de db even hier posten of dat je de posten in dropbox en een linkje plaatsen. Groet.
  2. Dit is het wel zo'n een beetje. Ik heb er wel weer lol mee gehad, dank voor al je input. Er is altijd en risico dat het allemaal niets is, maar dit kan ik er mee en zie niet hoe het anders zou kunnen. Er kan natuurlijk altijd iemand anders zijn die dat wel weet en wellicht veel beter kan. Nogmaals, post het ook op andere fora wie weet. In principe zijn al je problemen wel opgelost maar je zal mensen wel uit moeten leggen hoe Access werkt anders heb je er weinig aan. Het gaat met name over het gebruik van het filter en de sorteer mogelijkheden in Access. Die flexibiliteit van Access is een groot voordeel op de 'hard gecodeerde' oplossingen die je vaak ziet in organisaties, maar het vraagt daardoor wel even een kleine leercurve van de gebruiker. Dat is met Word en Excel natuurlijk ook zo. Je introduceert iets nieuws (een innovatie !) in een organisatie en daar hoort eigenlijk een AO (de administratieve organisatie) bij . Support, onderhoud en training kan daar een onderdeel van zijn. Het zal dus tenminste een een dingetje zijn waar je wellicht iets in de vorm van een help file/ korte presentatie mee aan de slag zou moeten. Dit voor de 'de acceptatie van de software' (zoals dat in ITIL heet, Google maar es op ITIL) In het normaliseren van je db zitten veel haken en ogen, waardoor je denkt een simpele vraag te stellen maar voor de structuur van Access en hoe dat blijkbaar werkt kan dat ineens niet. Daar bots database logica blijkbaar met alledaagse logica en dat proces heet normaliseren. Ik zal je besparen hoe complex en schijnbaar simpele vraag is (kijk maar naar de tabellen en de gebruikte waslijst aan formuleren). In deze laatste versie. 1. De db start nu op vanuit de navigatie. 2. Groepsplan per vak: je kan de groepen met het sorteer filter zelf samenstelling op basis van periode en soorten scores cito. Dat kan niet anders, omdat je niet exact aan kunt geven hoe die ordening precies tot stand moet komen (kan op verschillende manieren). Dat filter heb ik ingesteld zodat het de instelling onthoudt. Dat hoef je dus maar een keer te doen, maar kan je dus ook wijzigen. 3. Er blijft nog wel een cruciaal probleem. De koppeling van de tabellen zal altijd tot stand moeten komen vanuit een uniek nummer (dat heet een ID, identificatienummer), dit om dubbelingen te voorkomen. Daarmee wordt het een relationele database (gekoppelde tabellen). Dat betekend concreet dat je bijv. de naam van een leerling niet meeneemt in de koppeling van de een naar de andere tabel (van de leerling tabel naar de tabel rekenen bijv.), maar alleen een uniek id nummer (voor een rij van de tabel: de rijbron. De kollom van een tabel is het veld in Access). Gek genoeg krijg ik het met een sql niet opgelost. Nou weet ik wel iets maar toch weinig van sql af dus daar zou het probleem kunnen zitten, of er moet een truck komen met een soort conversie tabel oid. Deze kleine applicatie kan je uitbreiden met export mogelijkheden voor Excel. Dat maakt het leven ook weer aangenamer. Zie maar of je het kan gebruiken als het probleem met de id/ naam leerling opgelost is. Misschien leest er hier ook nog iemand mee. Groet van een social worker met een hobby. Vraag in return: voor welke school is dit ? (hoeft niet op het forum, kan je ook mailen)
  3. Ik snap wat je wil...maar de weg daarnaartoe zie ik nog niet helaas. 1. hoe weet je wat de laatste cito score is? 2. over welk veld gaat dan (M of E)? 3. Het gaat om een A-E score blijkbaar, onderverdeeld in 10 oid ? (A1-A10 , enz.)
  4. De voorwaardelijke opmaak geld voor de hele cel... ...en ik werk als schoolmaatschappelijk werker op de cluster 4 school, haha. En dit is voor een praktijkschool .....in het kader van het opbrengstgerichte werken ? Groet.
  5. Maar goed dat ik thuis zit...anders kost het misschien toch wat (te) veel tijd. 1. Kunnen die scores ook in twee velden ingevuld worden (veld voor het getal en een veld voor een letter) ? 2. no probs 3. zie schermafruk: https://www.dropbox.com/s/ashb7w1dco9xqha/Schermafdruk%202015-06-17%2012.08.47.png?dl=0 1 periode is 1 record (oftewel een rij in de tabel). Ieder veld heeft een filter mogelijkheid. Je kan dus alle records (dat zijn er vier als je vier periodes invult) van alle leerlingen filteren op een bepaalde periode of alfanumerieke ordenen. Groet.
  6. ps In het groepsoverzicht heb ik wel de nummers van de leerlingen (24, 25...enz), die worden in tabel koppelingen meegenomen. Maar daar heb je dus niets aan...ben benieuwd als ik op kan lossen (ben maar een amateur). Zo niet dan zit daar een blokkade om verder te komen. Mocht het niets zijn..helemaal niet wat je verwacht, laat dat maar even weten. Dit is wat er ongeveer wat ik ermee kan in wat jullie vragen. Dan is het zaak een proffesional te gaan zoeken. Ik denk echter niet dat het veel efficiënter kan.
  7. Misschien zou je de huidige versie eens willen bekijken (je hebt de link). Dringend verzoek: beperk je tekst. Het is soms zoveel dat ik niet goed weet ik precies op kan reageren. Deze applicatie is bedoeld per leerkracht, niet op een netwerk voor alle leerkrachten. Dat vraagt beheer en een aparte configuratie. Stavaze: - leerlingen hebben scores op 4 vakken in een bepaalde periode (dat zijn dus 5 tabellen: leerlingen en vier vakken, records per periode selectie op de laatste). Vakken (gekoppeld aan de tabellen) zijn subformulieren van het leerlingsformulier (gekoppeld aan de tabel) met een referentiële relatie. - leerlingen hebben leerfactoren en die wil je graag maar 1 keer invoeren. Er kunnen extra factoren nodig zijn per vak (moet dus in de tabel leerlingen en in de tabel van de vakken). Doorlopend formulier van het formulier leerlingen met de leerfactoren. Twee velden leerfactoren zijn ook toegevoegd bij alle vakken. Alle keuzelijsten zijn in te vullen (klik op het driehoekje en je krijgt een lijstje wat je in kunt vullen, je kunt ze ook doorgeven dan doe ik dat voor je maar het is handig als e dat zelf kan uiteraard) ---- Ik heb nu een probleem bij het groepsoverzicht, krijg daar de namen niet bij omdat dat een gekoppeld formulier is. Heb ik eerder ook niet op weten te lossen. Je document groepsplan is onbegrijpelijk voor mij als buitenstaander. ps je start de applicatie met 'Navigatieformulier'. Dat kan later geautomatiseerd.
  8. Dag Illona, ik check toch even of je hier nog online bent...anders is het een beetje zonde van mijn tijd. Groet.
  9. Dag Ilona, ik ben ondertussen door mijn knie gegaan (fiks probleem) en kwam hier dus even niet aan toe. Ben net al wel begonnen en je kunt het proces volgen en aanvullen als je wilt op https://www.dropbox.com/s/h5le49ywjtd9vql/bao_leerlingen.accdb?dl=0 Dit zinnetje puzzelt me want om welke cito uitslagen gaat het precies (welke getallen dus) voor die differentiatie ? En is het daarom makkelijker de leerlingen in te delen naar citoscore (groep 1: A-score, groep 2: B- en C-score, groep 3: D- en E-score) en dan eventueel sommige leerlingen handmatig over te plaatsen. Groet.
  10. Naw leerling, 4 vakken, leerfactoren alle leerlingen en (misschien icm) groepsplan alle leerlingen lijken de constructen te zijn. Zal proberen concept te maken..al doende loop je ook tegen de beperkingen aan. Als je 30 leerlingen hebt is een tabel bijv. wel wat lang voor een overzicht...Het is wat kort dag...als ik dit weekeinde tijd heb ga ik er wel even voor zitten. Dat je dit zelf voor elkaar krijgt gaat krijgen, wordt hem voor de 23ste niet lukken ben ik bang. Access lijkt misschien nog simpel, maar onder motorkap als relationele database (en dat heb jij nodig) is dat een flinke leercurve. Ik heb het me jaren geleden zelf aangeleerd, maar heb het gevoel dat ik nog niks weet. Je zou kunnen overwegen het ook nog op een ander site te posten. Komt het van twee kanten. Groet.
  11. Graag eerst even antwoord op hoeveel tijd hiervoor is !! Je doet een paar aannames, die ik niet helemaal verwacht: Een belemmerende factor dyslectie, is toch niet hetzelfde als die van dyscalculie (enz). Die factoren zijn toch niet 100 % zeker hetzelfde voor alle vakken. Formulieren zien er 'bijna' hetzelfde uit...? Als je met een programmeur praat is dit vloeken in de kerk. Groet voor vandaag.
  12. Ik ben ook heel benieuwd...dit is nl erg cryptisch voor een buitenstaander. Daarbij komen een deel van de gegevens in de groepsoverzichten overeen: naam leerling en protectieve en belemmerende factoren. Nu vult de leerkracht die in alle vier de overzichten steeds apart in. Mijn hoop is dat dat straks maar 1 keer hoeft en het dan in elk groepsoverzicht wordt bijgewerkt. We hebben leerlingen, die hebben vier vakken, alle vier de vakken hebben scores..en protectieve en belemmerende factoren en dan ??? (ps database logica is wat anders dan analoge taal ) En hoeveel tijd is hier voor ????
  13. Houdt hoop zou ik zo zeggen Leerlingskaart (tabel en formulier), - overzicht alle leerlingen (formulier), - groepsplan(formulier) Vraagje: hoeveel vakken zijn er ? Want daar zit de crux en de complexiteit. Normalisatie wil zeggen groeperen van al de gegevens die je nodig hebt. Als de structuur staat, kan je dat later eigenlijk niet meer wijzigen. Ik denk dat het zo iets moet zijn (tbl = tabel, frm=formulier) met een id voor de tabellen en een unieke relatie. tbl_leerling_naw (tabel) tbl_leerling_vakken (tabel) frm_leerlingen_vak (formulier), frm_groepsplan_scores(formulier) ps hoeveel tijd is hier nog voor ? Groet.
  14. Oké, misschien wel een leuke oefening. Ik zit eerst wat te puzzelen over de normalisatie van je gegevens en de lay out. 1. tabellen zijn er om gegevens in op te slaan d.m.w .de formulieren en rapporten, info voor je keuze lijsten kan je gewoon bij een keuzelijst invoeren. 2. welke groepen gegevens zijn er, dat is nu wat verwarrend (althans ik snap dat niet helemaal). De leerling heeft leerling gebonden gegevens (de leerlingkaart), en dan is er groepsoverzicht (alle gegevens van alle leerlingen) maar waar heb je dat precies voor nodig? En dan is er een 'groepsplan op basis van de cito scores'..., kan je dit wat uitleggen ? Naast het groepsoverzicht maken de leerkrachten een groepsplan. Dat is afgeleid van het groepsoverzicht. Daarin zijn de leerlingen ingedeeld in drie groepen Is het mogelijk om een formulier te maken waarin de leerlingen automatisch in drie groepen (rijen) worden verdeeld a.d.h.v. de laatste Citoscore?3. Ik denk dat de lay out het handigst is via een navigatie met horizontale tabbladen (leerlingkaart, groepsoverzicht en groepsplan). Als ik wat meer weet wil ik wel een opzetje voor je maken. Groet.
  15. Dag Ilona, dit gaat over het bao neem ik aan, die hebben toch hun eigen leerlingvolgsysteem. Waarom wil je dan zelf het wiel uitvinden? Groet.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.