Ga naar inhoud

llona

Lid
  • Items

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

386 profielweergaven

llona's prestaties

  1. Ontzettend bedankt voor alle hulp! Zie privébericht.
  2. Het gaat inderdaad steeds om een ander veld, dus ik denk dat het er niet makkelijker op wordt. Ik vraag me af of het maken van een groepsplan dan überhaupt wel handig is in access, Maar het lijkt me vervelend om het in twee programma's te doen, omdat het eigenlijk een geheel is...
  3. Een geluk bij een ongeluk (voor mij dan...) Wat doet u eigenlijk voor werk als ik mag vragen? 1. Zou kunnen, wordt het wel iets meer werk om in te voeren. Bij Excel kun je kiezen voor een voorwaardelijke opmaak wanneer het een bepaalde tekst bevat. Dat kan hier niet? 3. Dat ga ik eens even bekijken. Super.
  4. Wauw... Dit lijkt al heel erg op hoe ik het in gedachten had! Het is prima dat elke docent dit zelf opent. Fijn juist. De keuzelijsten zijn super op deze manier. Je kan een item kan kiezen uit de lijst, maar ook zelf iets kan invullen in het vak. Ik snap hoe ik ze bij moet werken. Hier ben ik zo blij mee! Er zijn een paar dingen die ik niet begrijp, of me afvraag of dit anders kan: De laatste Cito-score kleurt in het groepsoverzicht nu groen, maar alleen als ik erop sta. Kan dit altijd gekleurd zijn (A in geel, B en C in rood en D en E in groen)? Het zou fijn zijn als er ook een keuzelijst kwam voor: doelen in vsc en een kolom met 'uitval op categorie'. Zou ik dit zelf kunnen invoegen (ik heb geen idee hoe ingewikkeld dit is..) Ik snap niet goed hoe de verschillende periodes gebruikt kunnen worden. Het is inderdaad heel handig als er kan worden teruggekeken naar de vorige periode, maar ik begrijp nu niet zo goed hoe dat werkt. Voor het maken van de indeling het groepsplan maakt de leerkracht gebruik van de laatste Cito-score. Dit zou misschien deels automatisch kunnen. Als het groepsplan een verder lege tabel kan zijn met rij 1: alle leerlingen met een A-score, rij 2: alle leerlingen met een B- of C-score en in rij 3: alle leerlingen met een D- of E-score, zou dat de leerkrachten veel tijd besparen. Die moeten nu met de hand uit het overzicht worden gehaald. De rest van het plan is invulwerk per groep in de kolommen ernaast, dus dat maakt niet zoveel uit. Voorbeeld kolom 1: Rij 1: Piet 101A Andre 95A Sjon 93A Rij 2: Niek 90B Roos 89B Anton 80C Rij 3: Dirkje 70D Marie 60E Irma 58E Nogmaals super dat u mij wilt helpen hierbij!
  5. Zeker nog online! Maar check niet altijd m'n mail. Zal ik vaker doen. Leuk dat ik het op internet kan volgen. Het automatisch indelen in groepen voor het groepsplan zou handig zijn, maar is niet per se een vereiste. Dit zou zijn naar aanleiding van de laatste citoscore. Dus in drie rijen komen er drie groephroep n groep 1 alle leerlingen die een a scoren onder elkaar te staan. In rij 2 alle leerlingen die een b of c scoorden op de laatste citotoets, enz. Net zoals in het groepsplan in word dat ik meegestuurd heb. Sterkte met de knie...
  6. Ik zou het super vinden als u dat wil proberen. Ik heb het idee dat u goed snapt wat ik bedoel en zelf ga ik er inderdaad niet uitkomen...
  7. Oeps... Niet gewend om het vanuit het oogpunt van een programmeur te bekijken. Wel interessant. Het is eigenlijk geen probleem als er in het groepsoverzicht spelling zou staan dat een leerling dyscalculie heeft. Voor 90% van de protectieve en belemmerende factoren geldt dat ze wel overeen komen én van toepassing zijn. Het voordeel van niet vier keer (bijna) hetzelfde invullen weegt zeker op tegen het 'nadeel' dat er bij een enkele leerling iets overbodigs staat voor de leerkrachten (die over het algemeen nog veel minder computervaardig zijn dan ik). De groepsoverzichten van elk vak hebben steeds precies dezelfde kolomnamen. Alleen bij spelling komt in de kolom Doel het doel voor spelling en bij rekenen komt in deze kolom het doel voor rekenen. Evaluatie vorig plan (Anders) Doel behaald (A) Voornaam (Zelfde) Groep (A) Protectieve factoren (Z) Belemmerende factoren (Z) Citoscores (A) Methodetoetsen (A, voor spelling zijn er bijvoorbeeld ook 10 toetsen en voor rekenen bijvoorbeeld 6), Doelen (A) Uitval op categorieën (A) Wat is nodig (A) Als de kolommen Voornaam, Protectieve- en Belemmerende factoren in elk groepsoverzicht hetzelfde zouden zijn / in één keer voor elk overzicht bijgewerkt konden worden, zou dit dus heel mooi zijn... Hoeveel tijd ervoor is... 23 juni geef ik een presentatie waarbij ik de resultaten van mijn onderzoek en het ontwerp presenteer op mijn praktijkschool. Dit is verplicht, want twee dagen later lever ik mijn afstudeeronderzoek in. 23 juni is dus de datum dat het nog meetelt voor mijn beoordeling. Maar dat is niet het enige dat telt, ik hoop ook echt mijn praktijkschool te voorzien van iets wat ze heel erg gaat helpen en de werkdruk voor het team vermindert. Dan is er eigenlijk geen tijdslimiet, al zou het voor de implementatie het mooiste zijn als ze hier voor het einde van dit schooljaar een start mee kunnen maken. Dat zou half juli zijn, maar als het lukt om dit zo te ontwerpen, zijn ze er op elk moment mee geholpen. In het groepsplan staan veel minder gegevens en het is ook veel minder werk om dit bij te werken voor de leerkracht. Het bestaat maar uit drie rijen, voor elke groep leerlingen één. Ik heb als voorbeeld een oud groepsplan bijgevoegd, waarin alle namen zijn veranderd. Belangrijk is bij de evaluatie waarbij de leerkracht van elke leerling die het doel niet heeft behaald moet omschrijven waarom hij denkt dat dit niet is gelukt en hoe hij ervoor gaat zorgen dat dit volgend blok wel lukt. Ik hoop tot spreeks... Anoniem groepsplan.doc
  8. Voor elk vak maakt de groepsleerkracht één groepsoverzicht en één groepsplan. In totaal acht documenten dus voor vier vakken. Dit zijn aparte documenten, maar de groepsoverzichten voor rekenen, spelling, begrijpend en technisch lezen komen voor een deel overeen. Want Piet heeft een slechte concentratie. weinig doorzettingsvermogen en is onzeker (belemmerende factoren) en heeft een hoge intelligentie (protectieve factor). Dit is meestal bij alle vakgebieden hetzelfde. Het zou dus ideaal zijn als de leerkracht deze factoren maar éénmaal zou hoeven invoeren en ze daarna bij alle vier de vakgebieden in het groepsoverzicht kwamen. De andere kolommen in het groepsoverzicht zijn steeds bijna hetzelfde, maar de leerkracht vult hier iets anders in. Het formulier voor groepsoverzicht dat ik heb gemaakt is voor rekenen komt er uiteindelijk ook voor de andere vakgebieden. Bijvoorbeeld spelling. Ook hier worden de scores op methodetoetsen en citotoets scores ingevoerd, maar dan voor het vakgebied spelling. Hetzelfde geldt voor doelen en de onderwijsbehoeftes. Die zijn anders dan bij rekenen, maar het lege formulier ziet er bijna hetzelfde uit.
  9. Er zijn in totaal vier vakken waarvoor er een groepsoverzicht en -plan wordt gemaakt: rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Daarbij komen een deel van de gegevens in de groepsoverzichten overeen: naam leerling en protectieve en belemmerende factoren. Nu vult de leerkracht die in alle vier de overzichten steeds apart in. Mijn hoop is dat dat straks maar 1 keer hoeft en het dan in elk groepsoverzicht wordt bijgewerkt. Ik ben heel benieuwd...
  10. Voor mij een goede oefening om uit te leggen wat ik precies wil... Allereerst bedankt en leuk dat u ernaar wil kijken! 1. Met een keuzelijst bedoel ik een lijst waarin bijvoorbeeld alle protectieve en belemmerende factoren al staan, zodat de leerkracht bij het invoeren deze kan aanklikken en deze in de juiste kolom bij de leerling komen. Deze zijn namelijk vaak hetzelfde. Dit zou tijd schelen voor de leerkracht, omdat ze niet steeds overgetypt hoeven te worden. Hetzelfde geldt voor de kolom Wat is nodig?. 2. Ik heb nu een formulier/tabel gemaakt voor één fictieve groep 8, bestaande uit 22 leerlingen voor het vakgebied rekenen. Als dit lukt, wil ik dit voor elke groep in de school voor dit vakgebied maken. Later eventueel ook voor andere vakgebieden. Het doel is uiteindelijk om een groepsoverzicht en een groepsplan te maken. Het groepsplan is gebaseerd op het groepsoverzicht. Het groepsoverzicht is een middel om een goed groepsplan te maken. De leerkracht maakt dit groepsplan, om te kunnen omgaan met de verschillen tussen de leerlingen in een groep. In het groepsoverzicht staan alle gegevens van de leerlingen (naam, methodetoetsen, citotoetsen, protectieve en belemmerende factoren, in welke groep de leerling is ingedeeld in het groepsplan, de doelen voor het kind (bijvoorbeeld een doel uit de leerlijn dat het kind moet behalen, of een extra uitdaging voor een sterke rekenaar) en wat er nodig is om de doelen te behalen (ook wel de onderwijsbehoefte: wat heeft het kind nodig om het te behalen, bijvoorbeeld meer instructie, een rustige werkplek, of veel aanmoediging en complimenten) en tenslotte de evaluatie van het vorige plan (heeft een kind de doelen behaald en zo niet: waarom heeft het kind een doel niet behaald, en hoe kan de leerkracht ervoor zorgen dat het een volgende keer wél lukt). Het groepsoverzicht wordt door de leerkracht gebruikt om overzicht te krijgen over de groep. En vervolgens om het groepsplan op te stellen. In het groepsplan zijn de leerlingen van een groep ingedeeld in verschillende groepen (maximaal 3). Simpelweg omdat het onmogelijk is iedere leerling individueel onderwijs te verzorgen. Daarom worden leerlingen met gelijke onderwijsbehoeftes bij elkaar in een groep gezet. Zodat de leerkracht hen tegelijktijdig in hun behoefte kan voorzien (bijvoorbeeld die langere instructie, ondersteuning met visueel materiaal, of meer uitdagende opdrachten). In de praktijk worden leerlingen vaak ingedeeld door te kijken naar de citoscores, dit is niet altijd goed. De ene sterke rekenaar kan bijvoorbeeld best behoefte hebben aan meer instructie en de andere juist niet. Als de onderwijsbehoeftes uit een lijst geselecteerd kunnen worden, kunnen de groepen misschien automatisch worden gemaakt in het groepsplan, maar misschien is dit te ingewikkeld... En is het daarom makkelijker de leerlingen in te delen naar citoscore (groep 1: A-score, groep 2: B- en C-score, groep 3: D- en E-score) en dan eventueel sommige leerlingen handmatig over te plaatsen. De leerlingkaart is eigenlijk een derde document dat mij een handige manier leek voor de leerkracht om één bepaalde leerling te bekijken en is eigenlijk extra (en dus van minder belang). 3. Dat klinkt inderdaad overzichtelijk. Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb kunnen maken wat de bedoeling is...
  11. Beste Peter, Bedankt voor de reactie. Dit gaat niet over het leerlingvolgsysteem (dat gebruiken ze wel), maar over het groepsoverzicht en groepsplan. Een deel van de gegevens die hiervoor worden gebruikt, komen uit het leerlingvolgsysteem, zoals bijvoorbeeld de toetsgegevens. Maar dit moet aangevuld worden met een aantal andere gegevens, zoals bijvoorbeeld protectieve en belemmerende factoren en evaluaties. De mogelijkheden van het lvs zijn te beperkt en momenteel wordt het daarom in een Word bestand gedaan, omdat de meeste scholen graag hun eigen format gebruiken. Dit is inderdaad veel werk, omdat de gegevens dubbel ingevoerd moeten worden. Maar dat is nu eenmaal wat de school wil en ik wil ervoor zorgen dat dat efficiënter kan. Ook in de theorie wordt aan scholen aangeraden om zelf een format te maken, omdat het 'eigen' moet voelen voor het team en niet als iets wat hen wordt opgelegd. Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen verduidelijken. Met vriendelijke groet,
  12. Hallo, Ik ben bezig met mijn afstudeeronderzoek aan de pabo. Ik onderzoek hoe ik de formulier zo goed en efficiënt mogelijk kan maken voor de groepsleerkrachten. Daarbij probeer ik mijn eindontwerp in Access te maken. Het gaat om twee formulieren: het groepsoverzicht en groepsplan. Nu heb ik geen ervaring in Access, maar dit lijkt mij het effectiefste programma omdat er in de formulieren die ik ontwerp vaak gegevens bijgewerkt en aangevuld moeten worden. Ik ben al best een eind, maar er zijn een paar dingen waar ik ook na uren proberen niet uitkom... Ik heb een tabel gemaakt met alle gegevens (Basisgegevens leerlingen) en daarbij twee formulieren. Een formulier geeft een overzicht per leerling. Het andere formulier van alle leerlingen: het groepsoverzicht. Het groepsoverzicht wordt na elke toets door de groepsleerkracht bijgewerkt (en dat is nu mega veel werk) Want het gebeurt nu in een Word-bestand. Waar ik niet uitkom: Kan ik een gemiddelde van de methodetoetsen (M1-M6) in een kolom (en daarna dus in een formulier) krijgen? Is het mogelijk om cellen in een formulier te kleuren met een voorwaardelijke opmaak als zij een bepaalde tekst bevatten. Bijvoorbeeld Citoscore 101A moet omdat het de letter A bevat, geel kleuren. En Citoscore 80B moet rood kleuren omdat het de letter B bevat. Is het mogelijk om in een vak een keuzelijst maken, waardoor het makkelijker in te vullen wordt? Bijvoorbeeld de kolom protectieve factoren. Het zou mooi zijn als de leerkrachten uit een lijst meerdere items konden aanklikken die in de cel worden gezet. (Ik heb hier als proef de tabel invulgegevens voor gemaakt, die wellicht als bron kan dienen.) Naast het groepsoverzicht maken de leerkrachten een groepsplan. Dat is afgeleid van het groepsoverzicht. Daarin zijn de leerlingen ingedeeld in drie groepen Is het mogelijk om een formulier te maken waarin de leerlingen automatisch in drie groepen (rijen) worden verdeeld a.d.h.v. de laatste Citoscore? Ik hoop dat ik beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel en dat iemand me bij een of meerdere vragen kan helpen. Groetjes Ilona (De namen en gegevens in het groepsplan zijn fictief.) Database anoniem.accdb
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.