Ga naar inhoud

[OPGELOST] Wie heeft verstand van het plaatsen van extra geheugen?

Gallifrey

Aanbevolen berichten

Ik zal eerst de benodigde technische gegevens verstrekken.

Ik heb een Packard Bell Imedia 2360. Volgens deze gegevens zitten er op het RIO-moederbord

twee sleuven voor systeemgeheugen, en wordt maximaal 4 GB ondersteund.

DDR2 400 / DDR2 533 / DDR2 667, 2 sleuven

Ondersteunt max. 4 GB systeemgeheugen.

Eén van de sleuven is bezet door een geheugen met de volgende specifikaties:

1024MB UNB DDR2 533MHz CL4

De andere sleuf is leeg. Ik wilde dus mijn systeemgeheugen uitbreiden naar 2GB, en had

hiertoe het volgende geheugen aangeschaft:

Corsair CM2X1024-6400 1024MB 800MHz 5-5-5-18

Het bijplaatsen liep echter uit op een drama. De computer produceerde na het aanzetten

alleen maar een onophoudende reeks pieptonen en het scherm bleef zwart.

Toen verwijderde ik het extra geheugen en draaide alles weer normaal. Ik plaatste hem

terug, en wéér alleen maar pieptonen.

Daarna verving ik het oorspronkelijke geheugen door het nieuwe. De computer startte nu

wel op, maar produceerde kort daarna de mededeling dat "om schade aan mijn computer

te voorkomen, windows moest afsluiten".

Toen heb ik dus het oorspronkelijke geheugen teruggezet, en aanvankelijk werkte helemaal

niets meer! De PC weigerde op te starten van de harde schijf. Gelukkig is dit na wat gepruts

vanzelf (?) goedgekomen, en werkt nu zowel XP als Vista weer normaal.

(De eerste melding die ik kreeg was dat mijn systeem "hersteld was van een ernstige fout".)

Wat ik nu graag zou willen vernemen van iemand met meer kennis op dit gebied is dit:

Heb ik soms het verkeerde geheugen geplaatst? Met andere woorden: Werkt het voornoemde

Corsair geheugen helemaal niet op mijn systeem? En als dit zo is... welke in de handel zijnde

merken/types zouden dan wel moeten werken?

Moet een instelling worden aangepast voordat geheugen wordt bijgeplaatst? Volgens mijn

gegevens hoeft dit niet. Windows zou zelf het nieuwe geheugen moeten kunnen detecteren

en in gebruik nemen.

Of zou het Corsair-geheugen defekt kunnen zijn? Of speelt er mogelijk iets anders een rol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk hebt je een probleem.

Je hebt 800 mhz geheugen gekocht type 6400 en mag maximaal 667 mhz type 5300 zijn.

Uw geheugen is niet geschikt.

En 4 GB heeft geen zin bij XP wel bij Vista 64 bits.

Maar zomaar bijvoegen kan ook niet.

Als uw huidge geheugen 400 Mhz is dan de nieuwe 667 Mhz zal er ook problemen zijn en als er geen probleem is dan zal 667 Mhz naar 400 Mhz draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk hebt je een probleem.

Je hebt 800 mhz geheugen gekocht type 6400 en mag maximaal 667 mhz type 5300 zijn.

Uw geheugen is niet geschikt.

En 4 GB heeft geen zin bij XP wel bij Vista 64 bits.

Maar zomaar bijvoegen kan ook niet.

Als uw huidge geheugen 400 Mhz is dan de nieuwe 667 Mhz zal er ook problemen zijn en als er geen probleem is dan zal 667 Mhz naar 400 Mhz draaien.

OK. Dus als ik het goed begrepen heb is het Corsair geheugen volstrekt ongeschikt voor

mijn systeem, omdat het niet de juiste specificaties heeft.

Ik heb dus een dual-boot systeem met XP en Vista Home Premium, 32 bits. Als ik nu 240 pin DIMM, DDR2 zou

bijvoegen van type 5300, en maximaal 667MHz, zou dat dan zonder problemen worden geaccepteerd?

Of is het nog beter om alleen maar een geheugen van 533MHz bij te voegen, omdat het geheugen in sleuf 1

deze waarde ook heeft? Klopt dit? Want uit uw reaktie maak ik op dat het geheugen zich zal instellen op de

laagste waarde in MHz. Het is namelijk de bedoeling om (zonder problemen graag!) mijn systeemgeheugen

te verdubbelen van 1GB naar 2GB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of is het nog beter om alleen maar een geheugen van 533MHz bij te voegen, omdat het geheugen in sleuf 1 deze waarde ook heeft? Klopt dit? Want uit uw reaktie maak ik op dat het geheugen zich zal instellen op de laagste waarde in MHz.

Dat klopt.

Als je de oude module wil blijven gebruiken, neem je inderdaad best geheugen van dezelfde snelheid om uit beide modules de maximum prestaties te halen.

Als de nieuwe module een hogere snelheid aankan, zal deze toch slechts presteren aan 533MHz en ga je dus betalen voor een snelle module en er traag mee werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt.

Als je de oude module wil blijven gebruiken, neem je inderdaad best geheugen van dezelfde snelheid om uit beide modules de maximum prestaties te halen.

Als de nieuwe module een hogere snelheid aankan, zal deze toch slechts presteren aan 533MHz en ga je dus betalen voor een snelle module en er traag mee werken.

Prima. Bedankt voor deze informatie. Hier kan ik mee verder.

Het verbaast me overigens wel dat sommige medewerkers van een computerzaak

kennelijk weinig verstand van zaken hebben. Ik had via een briefje al de benodigde

technische informatie overhandigd... en ik kreeg dus het Corsair geheugen. Met de

mededeling: "Dit zou moeten werken." Niet dus!

Ik zal er nu op toezien dat ik echt de juiste in handen krijg.

Mijn vraag is hiermee beantwoord, en dus beschouw ik het probleem als opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.