Ga naar inhoud

[OPGELOST] primary slave not detected

nnjjiittss

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag iedereen;

Gisteren heb ik een oude pc gekregen van een bibliothecaris. Het ding werkte perfect.

Ik had thuis nog een oude harde schijf liggen en wou die eens testen. Ik heb die aangesloten in die oude pc, maar dat bleek niet te werken. De pc wou helemaal niet meer opstarten, ook niet na het verwijderen van die harde schijf die ik wou testen.

Ik krijg tijdens het opstarten telkens volgende melding:

"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYTEM DISK AND PRESS ENTER"

De schijf wordt ook niet herkend als primary master tijdens het opstarten.

Ik heb al geprobeerd om win 98 opnieuw te installeren, zowel via bijgeleverde cdrom als diskette maar telkens kwam de boodschap dat er geen schijf is waarop win98 kan geinstalleerd worden.

Iemand enig idee?

Alvast heel veel bedankt voor de moeite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien hebt je per ongeluk de harddisk kabel een beetje los gemaakt.

Druk aan beiden nog eens extra in.

Hier gaat wel om een oude computer.

Je had een oude schijf toegevoegd.

Maar dan moet je wel opletten dat uw eerste harddisk primaire ingesteld is wat zo is maar als je de tweede schijf toevoegd op dezelfde kabel dan moet je die als slave zetten. Dit kan je aan de achterkant doen en je ziet dan 8 pinnen en daar in ziet je een plastiek ding ingeplugd. Op de bovenkant van de harddisk staat hoe je dat moet instellen als slave.

Nu weet ik wel niet hoe oud de computer is.

Bij sommige oude moederborden moet je ook de harddisk handmatig toevoegen in de bios. De gegevens staan op de bovenkant van uw harddisk zoals LBA enz.

Die moet je dan ingeven in de bios.

Naargelang het type moederbord is de harddisk ook gelimiteerd tot een bepaalde grootte. Bij zeer oude moederbord is dat zelfs tot maximaal 4,5 GB harddisk met een uiterste van 15 GB en zeer uitzonderlijk tot 20 GB

Je zou eerst de gegevens van de moederbord proberen achterhalen. De naam van de moederbord staat op de moederbord zelf.

Staat er niks dan computer opstarten en onderaan ziet u een reeks cijfers en letters en die moet je dan opschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste stegisoft, bedankt voor de reactie.

Ik had idd nog een extra schijf toegevoegd, maar die bleek niet te werken (ik hoorde klikkend geluid). Ik heb die dan weggegooid en wou terug de computer opstarten maar dat gaat dus niet meer.

het moederbord is een AOpen AX6B. De harde schijf een quantum CX 3.5 series (6.4)

In de bios heb ik gezien dat er een functie is om de IDE aansluitingen automatisch te herkennen. Ik heb dat dan ook laten staan op auto.

Ook heb ik nog eens de kabels gecontroleerd.

Ook heb ik de jumper op de harde schijf verstoken naar verschillende posities. Het haalde niets uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenmerk van uw moederbord:

AOpen Netherlands

Uw moederbord heeft een ATA33 controller en kan maximaal 139 GB harddisk aan.

De harddisk van u is waarschijnlijk een ATA66

Normaal gezien is dat geen probleem.

Maar het kan zijn dat je uw bios moet update om harddisk ATA66 te kunnen zien.

Je kan best uw bios update:

AOpen Netherlands

Een andere oplossing is een diskmanager zoals dit:

Hard Drive Installation Software ? Disk Manager ? Install Hard Disk Drive

Nu kan het ook zijn dat je de harddisk niet in partities hebt gedeeld.

Bij windows98 kan u maximaal 2 GB of beter gezegd 2024 mb partitie's maken als ik mij niet vergist. (2 GB = 2048 mb)

Daarbij moet de eerste partitie actief ingesteld zijn om te kunnen herkennen.

Je zegt dat je de harddisk in de bios op auto gezet.

Maar kan u ook zien in de bios dat de harddisk als primary disk.

Als dat niet zo is dan moet je bijna zeker de LBA van de harddisk handmatig invullen of eventueel door de bios laten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Vermits het de schijf met OS is, die niet meer herkend wordt, kan ik moeilijk de bios updaten. De pc start niet op. Dus ook diskmanager installeren lukt niet.

Normaal moet hij wel in parties ingedeeld zijn, vermits hij voor het incident perfect werkte

IDE detectie staat op automatisch, maar hij wordt niet gedetecteerd tijdens het opstarten (terwijl dat vroeger wel luktte, tot ik die andere schijf probeerde aan te sluiten)

LBA kan ik wrs wel handmatig invullen in het bios, maar ik denk dat ik wat gegevens tekort heb

op de schijf staat er C/H/S: 13328/15/63

ik moet in vullen: size, cyls, haed, precomp, landz, sector, mode

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Stegisoft en andere lezers,

met diep schaamrood op mijn wangen moet ik vertellen dat het probleem opgelost is.

De IDE kabel zat aan de ene kant er goed in, maar niet aan de kant van het moederbord. Even de kabel er goed ingeduwd en het probleem was opgelost.

Toch bedankt Stegisoft voor de moeite en inspanning

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.