Ga naar inhoud

Ubuntu naast XP en resize-defrag

SystemNewbie

Aanbevolen berichten

Hallo, ik wil up een gerecupereerde PC, die een zéér kale (maar legale) Win-XP bevat, een tweede systeem plaatsen: UbuntuLinux 904.

Nu is die XP ZO kaal geïnstalleerd, dat hij zelfs geen "defrag" utility aan boord heeft. Van de andere kant: de firma die hem heeft weggegeven heeft me wel verzekerd dat het volkomen in orde was om het WINDOWS systeem buiten die firma gewoon te gebruiken.

Mijn vraag nu: help ik die windows installatie "om zeep" als ik de herpartitionering van Ubuntu gebruik, zonder éérst een soort van "defragmentatie" uit te voeren op die éne partitie die het systeem maar schijnt te hebben?

Windows "naast" de ubuntu in huis hebben kan misschien wel eens handig blijken, bijvoorbeeld voor huisgenoten.

Maar zoals mijn "nick" het zegt: op gebied van "systemen en isnstalleren" voel ik me echt nog een beginneling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of defragmenteren moet of niet? De meningen zijn verdeeld:-). Als je het doet, sluiten alle bestanden opnieuw bij elkaar aan. Je kan dit doen met bepaalde programma's. Of het kwaad kan als je het niet doet, ben ik niet zeker.

Om ubuntu te installeren moet je gewoon de cd-rom in je pc plaatsen en je pc heropstarten.

De pc zal dan opstarten via de cd-rom. Je moet daarna de gewenste taal kiezen. Tijdens één van de volgende stappen zal je een schijfindeler zien. Hier kan je kiezen hoeveel ruimte je aan windows en ubuntu wil geven. Je kan dit automatisch laten doen of manueel. Als dit voltooid is zal de installatie van ubuntu beginnen. Dit duurt ongeveer een half uur.

Ik weet niet of je al documenten op die pc hebt staan, maar vooraf een back-up maken is aan te raden.

Hier staat meer uitleg over het maken van een dual boot.

Jürgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.