Ga naar inhoud

NTLDR is missing

PsYcHomAnTiS

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met m'n pc, als ik hem opstart krijg ik de melding:

NTLDR is missing. Press ctrl+Alt+Del to restart

nu heb ik al op andere forums gelezen dat dit te maken heeft met de bestandjes BOOT.ini, NTLDR.com of NTDETECT.com. Ze raden aan om met de windows-cd dit te herstellen. (heb ik nog niet gedaan omdat ik de vorige keer dat ik zo iets probeerde te herstellen een bluescreen of death krijg, en ik m'n c: partitie moest formateren...) Maar bij al de gevallen die ik tegenkom, kunnen de mensen met dit probleem NIET meer opstarten. Ik kan, na een paar reboots, wel gewoon weer opstarten! Verder komt het probleem enkel voor bij een "koudstart"; als de pc al even gedraaid heeft (als ik vb. na het installeren van nieuwe drivers moet heropstarten), komt dit probleem niet meer voor.

Nu weet ik niet zo veel van pc's, maar mijn gezond boerenverstand zegt dat de bestandjes niet echt "corrupt" zijn als ik ze soms wel kan gebruiken...

Verder geeft mijn pc soms de error (ook bij het booten) "3rd Master Hard Disk Error". Ook alleen bij koudstart, na een reboot werkt het ook gewoon weer.

Ik heb dit probleem al een tijdje, ik heb het al eens op een ander forum gepost, waar ze zeiden dat m'n hdd kapot was, maar dat was een gitaarforum (tongue.gif) en ik wil het toch eerst zeker weten voor ik een nieuwe hdd koop.

Als hij wel normaal opstart, krijg ik vlak voor het aanmeldscherm de melding dat mijn d: en c: partitie moet gecontroleerd worden met chkdsk. Op sommige forums zeggen ze dat ik deze test gewoon moet laten lopen, op andere forums zijn er mensen die zo hun hele harde schijf perongeluk hebben geformateerd. Er staan heel wat belangrijke filetjes op de hdd dus ik heb het risico nog niet genomen.

In windows dan weer zijn sommige bestandjes "corrupt", deze geven de foutmelding: "access is denied". Ik ben administrator, en heb alle rechten op die bestandjes. Opmerkelijk is dat dit niet alleen voorkomt bij bestaande bestandjes, maar ook als ik iets nieuws installeer, geven sommige nieuwe bestanden deze melding. En op de ene account zijn andere bestandjes ontoegankelijk dan op de andere account... Het grootste probleem is dat ik zo mijn hele pc volzet met bestanden die ik niet meer verwijderd krijg, en dat sommige bestanden die ik eerst wel kon gebruiken, plots onbruikbaar worden...

Wat misschien ook belangrijk kan zijn:

ik heb pas Windows XP Professional SP2 geherinstalleerd, en een nieuwe videokaart gestoken.

Info over mn pc:

AMD Athlon 64 x2 3800+

1gb DDR RAM

Orion moederbord (weet niet precies welk)

Seagate 250 gb hdd, in 2 partities, c: en d:. Als 3rd master in de SATA1 gestoken

Weet iemand raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat is wel veel problemen.

Eerst en vooral dit: NTLDR

Deze bestand hebt je absoluut nodig om XP op te starten.

Zonder dat bestand lukt niks meer.

Je hebt bang om met de herstel cd te doen en daar heb ik begrip voor.

Maar op een of andere manier moet dat wel opgelost worden.

Download dit:

Download Ubuntu | Ubuntu

Je brandt de image op een cd of dvd

Je start de computer op en zet de cd in de cd-rom.

Wel eerst zorgen dat de bios de cd-rom als eerst schijf staat.

Je kies live

Er wordt dan niks geinstalleerd.

Als dat lukt komt een op een desktop dat heel veel lijkt op Windows.

Als je nog een andere computer hebt met XP dan kan je via de netwerk de NTLDR bestand kopiëren en plakken in de c:\

Ten tweede uw harddisk.

Je zegt dat de derde harddisk een error hebt.

De kans dat die harddisk beschadigd is wel heel groot gezien je probleem hebt met de bestanden.

Ik zou de derde harddisk tijdelijk uitschakelen om te zien welk effect dat geeft.

Hoe kan je eigenlijk zien dat harddisk aan het begeven is?

Voor u is dat misschien wat moeilijker maar een expert ziet dat onmiddelijk.

Als je met de live cd bezig ben kijk eens of je bestanden ziet dat eindigd op chk dus naam.chk.

Komt dat veel voort dan mag je haast zeker zijn dat de harddisk aan het begeven is.

Soms kan de map ook een fout zijn en ik denk onder de naam found.000 of zoiets.

In dat geval heeft Windows een overbrugging gemaakt.

Ik zou in ieder geval met de live-cd alle bestanden van uw pc overbrengen naar andere computer of externe harddisk of eender welke media.

Na uitvoeren van bovenstaande uitleg en uitschakelen van de kapot harddisk zou ik indien het lukt om XP op te starten dit doen:

Download

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis

Dubbelklik op HJTInstall.exe

Klik op "Do a systemscan and save a logfile".

Zet hier dat logje aan je volgende bericht.

Bij Vista moet je eerst met rechterknopmuis klikken op Hijackthis en run as administrator.

Kape zal dan alle het nodige doen om alles om te ruimen wat nodig is.

Ten slotte nog dit:

Indien u niet in staat ben om NTLDR bestand van uw andere computer af te halen kan je dit doen met eender welke XP computer en dan op usb-stick zetten.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel veel problemen.

Eerst en vooral dit: NTLDR

Deze bestand hebt je absoluut nodig om XP op te starten.

Zonder dat bestand lukt niks meer.

Je hebt bang om met de herstel cd te doen en daar heb ik begrip voor.

Maar op een of andere manier moet dat wel opgelost worden.

Download dit:

Download Ubuntu | Ubuntu

Je brandt de image op een cd of dvd

Je start de computer op en zet de cd in de cd-rom.

Wel eerst zorgen dat de bios de cd-rom als eerst schijf staat.

Je kies live

Er wordt dan niks geinstalleerd.

Als dat lukt komt een op een desktop dat heel veel lijkt op Windows.

Als je nog een andere computer hebt met XP dan kan je via de netwerk de NTLDR bestand kopiëren en plakken in de c:\

Ten tweede uw harddisk.

Je zegt dat de derde harddisk een error hebt.

De kans dat die harddisk beschadigd is wel heel groot gezien je probleem hebt met de bestanden.

Ik zou de derde harddisk tijdelijk uitschakelen om te zien welk effect dat geeft.

Hoe kan je eigenlijk zien dat harddisk aan het begeven is?

Voor u is dat misschien wat moeilijker maar een expert ziet dat onmiddelijk.

Als je met de live cd bezig ben kijk eens of je bestanden ziet dat eindigd op chk dus naam.chk.

Komt dat veel voort dan mag je haast zeker zijn dat de harddisk aan het begeven is.

Soms kan de map ook een fout zijn en ik denk onder de naam found.000 of zoiets.

In dat geval heeft Windows een overbrugging gemaakt.

Ik zou in ieder geval met de live-cd alle bestanden van uw pc overbrengen naar andere computer of externe harddisk of eender welke media.

Na uitvoeren van bovenstaande uitleg en uitschakelen van de kapot harddisk zou ik indien het lukt om XP op te starten dit doen:

Download

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis

Dubbelklik op HJTInstall.exe

Klik op "Do a systemscan and save a logfile".

Zet hier dat logje aan je volgende bericht.

Bij Vista moet je eerst met rechterknopmuis klikken op Hijackthis en run as administrator.

Kape zal dan alle het nodige doen om alles om te ruimen wat nodig is.

Ten slotte nog dit:

Indien u niet in staat ben om NTLDR bestand van uw andere computer af te halen kan je dit doen met eender welke XP computer en dan op usb-stick zetten.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Thx! voor de reactie!

Eerst wil ik nog dit zeggen: 3d Master Hard Disk staat er wel, maar het is mijn enige HDD (misschien had ik dat er bij moeten zetten). De 2nd Master en 2nd slave zijn cd-romdrives. De 1st is er niet, of die zie ik toch niet?

Zal die HiJackThis eerst al eens proberen.

Verder nog dit: Ik heb de chkdsk bij mijn opstartscherm eens laten lopen, nu ben ik niet alles kwijt, maar er zijn verschillende belangrijke bestandjes en mappen onleesbaar geworden! Een van die mappen is mijn Temp folder (pad:E:\Documents and Settings\olivier selleslag.113309970315\Local Settings\Temp). Natuurlijk wilde firefox niets meer downloaden, dat heb ik opgelost door de oude "temp" folder van naam te veranderen in "TempOR", en een nieuwe "temp" aan te maken, maar nu ben ik al een heleboel gegevens kwijt.

EDIT: ik heb hijackthis laten runnen, hier het resultaat:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 21:06:18, on 28/09/2009

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program Files\AMD\AMD Fusion Utility for Desktops\FusionSVC.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\Program Files\Bonjour\mDNSResponder.exe

C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\ekrn.exe

C:\Program Files\Java\jre6\bin\jqs.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\egui.exe

C:\WINDOWS\regx32.exe

C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE

C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\MOM.exe

C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe

C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE

C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\ccc.exe

C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe

C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe

C:\Program Files\Windows Live\Contacts\wlcomm.exe

C:\Program Files\Canon\CAL\CALMAIN.exe

C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe

C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

O2 - BHO: BitComet ClickCapture - {39F7E362-828A-4B5A-BCAF-5B79BFDFEA60} - C:\Program Files\BitComet\tools\BitCometBHO_1.3.7.16.dll

O2 - BHO: (no name) - {5C255C8A-E604-49b4-9D64-90988571CECB} - (no file)

O2 - BHO: Windows Live Aanmelden - Help - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - :C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll (file missing)

O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll

O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program Files\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll

O4 - HKLM\..\Run: [egui] "C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\egui.exe" /hide /waitservice

O4 - HKLM\..\Run: [TrialReset] C:\WINDOWS\regx32.exe

O4 - HKLM\..\Run: [startCCC] "C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun

O4 - HKLM\..\Run: [ATICustomerCare] "C:\Program Files\ATI\ATICustomerCare\ATICustomerCare.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [soundMan] SOUNDMAN.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\RunOnce: [C:\PROGRA~1\Canon\ZOOMBR~2\STIREG~1.DLL] C:\WINDOWS\system32\regsvr32.exe /s "C:\PROGRA~1\Canon\ZOOMBR~2\STIREG~1.DLL"

O4 - HKLM\..\RunOnce: [C:\PROGRA~1\Canon\CAMERA~1\CAMERA~1\STIREG~1.DLL] C:\WINDOWS\system32\regsvr32.exe /s "C:\PROGRA~1\Canon\CAMERA~1\CAMERA~1\STIREG~1.DLL"

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'LOCAL SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'Default user')

O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office12\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office12\REFIEBAR.DLL

O9 - Extra button: BitComet - {D18A0B52-D63C-4ed0-AFC6-C1E3DC1AF43A} - res://C:\Program Files\BitComet\tools\BitCometBHO_1.3.7.16.dll/206 (file missing)

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1253809050625

O23 - Service: AMD Fusion Utility Service (AMDFusionSVC) - Advanced Micro Devices - C:\Program Files\AMD\AMD Fusion Utility for Desktops\FusionSVC.exe

O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe

O23 - Service: ##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762## (Bonjour Service) - Apple Computer, Inc. - C:\Program Files\Bonjour\mDNSResponder.exe

O23 - Service: Canon Camera Access Library 8 (CCALib8) - Canon Inc. - C:\Program Files\Canon\CAL\CALMAIN.exe

O23 - Service: Eset HTTP Server (EhttpSrv) - ESET - C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\EHttpSrv.exe

O23 - Service: Eset Service (ekrn) - ESET - C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\ekrn.exe

O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:\Program Files\Common Files\Macrovision Shared\FLEXnet Publisher\FNPLicensingService.exe

O23 - Service: Google Updateservice (gupdate1ca3dfe71778048) (gupdate1ca3dfe71778048) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe

O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jqs.exe

--

End of file - 5413 bytes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan een andere collega gevraagd in verband met de harddisk. Ik denk dat er een fout zit.

Na even gekeken te hebben blijken er in de root van de drive 3 mapjes met de naam found.000, found.001, en found.002 te zitten met elk nog rond de 20 mapjes met de naam dir001.chk tot dir020.chk, en ook nog bestandjes als file0000.chk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dringend back-up maken van uw data en nieuwe harddisk laten installeren.

Dit is echt dringend.

Indien nodig in veilig modus met netwerk en via andere computer uw bestanden over kopiêren. Daarmee kan je uw computer rustig houden en toch kopie maken.

Veilig modus =

Computer opstarten en dan regelmatig klikken op F8

Je kies veilig modus met netwerkverbinding.

DOEN !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover het nog nodig mocht zijn - want dit lijkt wel echt een ernstig harde schijfprobleem - zaten deze kleinigheden fout in het HJT-logje :

Start Hijackthis op. Ben je gebruiker van Vista kies dan voor “Run as administrator" of "Uitvoeren als administrator". Selecteer “Do a system scan only”. Selecteer alleen de items die hieronder zijn genoemd:

O2 - BHO: Windows Live Aanmelden - Help - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - :C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll (file missing)

O9 - Extra button: BitComet - {D18A0B52-D63C-4ed0-AFC6-C1E3DC1AF43A} - res://C:\Program Files\BitComet\tools\BitCometBHO_1.3.7.16.dll/206 (file missing)

Klik op 'Fix checked' om de items te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover het nog nodig mocht zijn - want dit lijkt wel echt een ernstig harde schijfprobleem - zaten deze kleinigheden fout in het HJT-logje :

Start Hijackthis op. Ben je gebruiker van Vista kies dan voor “Run as administrator" of "Uitvoeren als administrator". Selecteer “Do a system scan only”. Selecteer alleen de items die hieronder zijn genoemd:

Klik op 'Fix checked' om de items te verwijderen.

oke, dat is inmiddels gedaan.

@ Stegisoft:

Ik heb 1 hdd, 2 dvd-rom drives waarvan 1 die kan branden.

Ik ga nu backuppen.

EDIT: Is het eigenlijk mogelijk dat een harde schijf het na minder dan 3 jaar begeeft bij normaal gebruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.