Ga naar inhoud

Hoe werkt geheugen snelheid?

Airandius

Aanbevolen berichten

Wat ik me nu eigenlijk afvraag (na een discussie over mijn vader die denkt dat zijn computer beter is geworden).

Hoe werkt de snelheid van RAM?

Bijvoorbeeld als je 4GB 800Mhz geheugen hebt met 2 sticks van 2GB zijn deze dan beiden 400Mhz, beiden 800Mhz of kan zelfs 200Mhz en 600Mhz?

Maakt het uit als je 2 dezelfde eenheden gebruikt?

Is het bijvoorbeeld beter om 2x 2Gb 800Mhz te gebruiken inplaats 1x 2GB 1033Mhz en 2GB 666Mhz?En is het beter om beter 2x 1GB inplaats van 2x 512MB + 1X 1GB?

Disclaimer: Vond wat vage antwoorden op het internet, en een paar computer gekken die ik ken hebben allemaal een andere antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt wel iets uit of je wel of niet met 2 snelheden werkt.

Bijvoorbeeld 1 x 400 mhz + 1 x 266 mhz dan zal de beiden geheugen op 266 mhz draaien.

Als je 2 indentieke mhz geheugen dan zal het ook zo zijn.

Bijvoorbeeld:

2 x 2 gb 400 mhz dan is de geheugen op 400 mhz snelheid en niet 800 mhz.

In dit geval is de geheugen 4 GB mits de computers 64 bits is anders is dat ongeveer 3.4 GB bij 32 bits.

In theorie is hoe groter de mhz is hoe sneller de geheugen is maar de snelheid van de computer wordt niet alleen door de geheugen bepaald maar ook door de moederbord en processor en andere factoren zoals videokaarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe snel je geheugen ook is, het zal niet sneller werken dan de snelheid van de FSB (front side bus). De FSB zorgt nl voor de overdracht van de processor naar het geheugen.

Als je FSB maar 600 MHz ondersteunt en je geheugen is 800MHz dan zal je geheugen toch maar aan 600 MHz werken.

Als je geheugen koopt, hou dan altijd rekening met de snelheid van de FSB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Kweezie_Wabbit al zegt is de geheugensnelheid gekoppelt aan de processor.

Dus aan de FSB/Bclk etc (hangt van processor type af), maar je kan uiteraard wel met multipliers werken.

Ik zal het even aantonen met een simpel voorbeeld.

Je FSB van de processor is 400Mhz, als je dan met een verhouding van 1:1 werkt, dan loopt je geheugen op 800Mhz.

Waarom? Omdat het DDR geheugen is (type maakt niet uit), DDR betekent Double Data Rate, per kloktslag kan die twee bewerkingen uitvoeren.

Dus 400Mhz maal twee moet je doen.

In het BIOS staat dit dan als multiplier 2 of in ratio's als 1:2.

(Lager kan de multiplier of ratio niet, omdat je processor dan op het geheugen zou moeten wachten)

Je kan wel de multiplier of ratio verhogen, een voorbeeld:

Je hebt maar een FSB van 200Mhz maar je hebt geheugen dat op 800Mhz kan draaien.

Dan heb je een multiplier van 4 nodig om op 800Mhz te komen.

Hoe sneller het geheugen, hoe sneller de pc in principe alleen merkt men daar in de praktijk niets meer van.

Tenzij het echt te weinig is, maar dit bestaat eigenlijk niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.