Ga naar inhoud

4GB ram werkt niet bij Windows Vista & 7 maar wel bij XP

jumbo0

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zit met een probleem. Een tijd geleden heb ik wat nieuwe onderdelen voor mijn pc gekocht, 4GB ram ipv 2GB, een nieuwe processor en een nieuwe grafische kaart. Ik draai dan ook al enkele maanden met XP op 3GB ram (want ik heb een x86 versie) maar de pc herkent dus wel de 2 latjes van 2GB ram geheugen.

Nu wou ik eens Windows Vista (x64) installeren omdat ik met mijn nieuwe onderdelen toch zeker Vista zou moeten kunnen draaien, maar dit ging echt erg traag! De installatie duurde ongeveer 4 uren en het opstarten duurde ruim een kwartier! Toen ik een latje ram geheugen eruit haalde, en dus Vista startte met 2GB ram, dan startte die vrijwel meteen op!

Ik wou diezelfde test ook met windows 7 (x64) doen, maar ook daar hetzelfde probleem! 2GB ram, geen probleem, 4GB, extreem traag!

Ondertussen draai ik op 3GB ram terug op XP en heb ik beide latjes ram geheugen laten testen in de winkel, en daar blijken ze ook perfect te werken. De latjes zijn getest op XP daar. Volgens de winkel zou het aan mijn moederbord liggen, maar ik twijfel daar toch aan hoor!

Kan iemand mij verder helpen?

Mvg,

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hang af welke moederbord je hebt.

Je kan niet zomaar 4 gb geheugen bijsteken.

Welk moederbord hebt u?

Welke geheugen hebt u gekocht? (merk type mhz enz)

Dit zijn alle gegevens:

computer.gifComputer

• Fabrikant: MSI
  • Computermodel: MS-7350
  • Computernaam: BART-PC
  • Systeemtype: x64 (64-bits) systeem

motherboard.gifMoederbord

• Fabrikant: MSI
  • Model: MS-7350
  • BIOS Fabrikant: American Megatrends Inc.
  • BIOS Model: Default System BIOS, versie V2.0
  • Aansluitingen: AGP (Gebruikt), PCI1 (Vrij)
  • Poorten: J1A1 (Muis), J1A1 (Toetsenbord), J2A2 (USB), J2A2 (USB), J4A1 (Parallel), J2A1 (Serieel), J6A1 (Audio), J6A1 (Audio), J6B1 - AUX IN (Audio), J6B2 - CDIN (Audio), J6J2 - PRI IDE (Geen), J6J1 - SEC IDE (Geen), J4J1 - FLOPPY (Geen), J9H1 - FRONT PNL (Geen), J1B1 - CHASSIS REAR FAN (Geen), J2F1 - CPU FAN (Geen), J8B4 - FRONT FAN (Geen), J9G2 - FNT USB (Geen), J6C3 - FP AUD (Geen), J9G1 - CONFIG (Geen), J8C1 - SCSI LED (Geen), J9J2 - INTRUDER (Geen), J9G4 - ITP (Geen), J2H1 - MAIN POWER (Geen)

processor.gifProcessor

• Model: Intel® Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
  • Kloksnelheid: 2400 MHz
  • Socket: CPU 1

memory.gifGeheugen

• Grootte: 2047 MB RAM Kingston (667 mHz)

• Type(s): 2048 MB RAM (SDRAM, DIMM)

harddisk.gifHardeschijf

• Bestandstype(s): NTFS (C:), NTFS (D:)
  • Grootte: 232,89 GB (164,53 GB (C:) + 68,36 GB (D:) )
  • Vrije ruimte: 83,72 GB (79,03 GB (C:) + 4,69 GB (D:) )

drives.gifStations

• Type(s): C: Local Fixed Disk, D: Local Fixed Disk, E: Onbekend, F: Removable Disk, G: Removable Disk, H: Removable Disk, I: Removable Disk, J: Onbekend
  • Model(len): C: WDC WD25 00KS-00MJB0 SCSI Disk Device SCSI, D: Generic USB SD Reader USB Device USB, E: LITE-ON DVDRW LH-20A1P ATA Device, F: Onbekend, G: Onbekend, H: Onbekend, I: Onbekend, J: BQLO 5UBKXY7K SCSI CdRom Device

soundcard.gifGeluidskaart

• Fabrikant: Realtek
  • Model: Realtek High Definition Audio

videocard.gifVideokaart

• Model: NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+
  • Beeldprocessor: GeForce 9800 GTX/9800 GTX+ (0x0612)
  • Geheugengrootte: 512 MB VRAM
  • Stuurprogramma: nvd3dumx.dll,nvwgf2umx.dll,nvwgf2umx.dll,nvd3dum,nvwgf2um,nvwgf2um, versie 8.16.11.9062

display.gifBeeldscherm

• Fabrikant: (Standard monitor types)
  • Model: Generic PnP Monitor
  • Schermresolutie: 1360x768
  • Kleurdiepte: 32-bits
  • Frequentie: 60 Hz

mouse.gifMuis

• Fabrikant: Microsoft
  • Model: HID-compliant mouse
  • Aantal knoppen: 0
  • Aansluiting: USB

keyboard.gifToetsenbord

• Model: USB Input Device
  • Type: Enhanced (101- or 102-key)
  • Functietoetsen: 12

networkcard.gifNetwerkkaart

• Model(len): NVIDIA nForce Networking Controller (Ethernet 802.3)
  • Adressen: IP: 192.168.1.4, MAC: 00:19:DB:4C:D2:DF, DHCP: 192.168.1.1

directx.gifDirectX

• Versie: 11.0

operatingsystem.gifBesturingssysteem

• Naam: Microsoft Windows 7 Ultimate
  • Versie: 6.1.7600
  • Service Pack: Onbekend

info.gifGegenereerd door fkinfotl.gifFlitskikker InfoTool (Versie 2.5.0.60)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens moederbord gegevens kan u tot 8 GB geheugen plaatsen. Wel dual channel plaatsen en dus ook per 2 stuks.

• Supports dual channel DDR2 533/667/800, using four 240-pin/1.8V DDR2 DIMMs.

• Supports a maximum memory size up to 8GB

Indien u DDR2 geheugen gebruikt hebt je mogelijk verkeerd in de banken geplaatst.

Je hebt toch beiden 667 DDR2 genomen of zijn het verschillende soorten met verschillende Mhz?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens moederbord gegevens kan u tot 8 GB geheugen plaatsen. Wel dual channel plaatsen en dus ook per 2 stuks.

• Supports dual channel DDR2 533/667/800, using four 240-pin/1.8V DDR2 DIMMs.

• Supports a maximum memory size up to 8GB

Indien u DDR2 geheugen gebruikt hebt je mogelijk verkeerd in de banken geplaatst.

Je hebt toch beiden 667 DDR2 genomen of zijn het verschillende soorten met verschillende Mhz?

Hoe bedoel je verkeerd geplaatst?

Ja ze zijn allebei 667 mHz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net wat testjes gedaan en het probleem zelf lijkt duidelijker te worden... Ik heb nu een latje van 2GB (667Mhz) erin zitten en een latje van 1GB (550Mhz). Dit draait wel goed nu op 3GB ram in windows 7. Van zodra ik dat latje van 1GB vervang door een van 2GB, dus dat ik op 4GB RAM draai, dan start die weer ineens 10x trager op. Ook als ik 2X 1Gb + de 2GB die er nu insteek, gaat die zo traag. Dus het lijkt erop dat vanaf dat ik 4GB aan ramgeheugen erinzitten heb, op welke manier dan ook, dat Vista en Seven er geen zin meer in hebben. Heb ook geprobeerd met 6GB ram (2x2Gb en 2x1GB) maar ook dit gaf het trage effect. Ik heb ook alle mogelijk combinaties geprobeerd met de kleuren om ze in dual te steken, niks helpt...

Wat zou het dan kunnen zijn?

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.