Ga naar inhoud

vista + xp

geroom

Aanbevolen berichten

hallo!

ik heb een twee schijven in m'n computer zitten, één met windows vista voor professionele toepassingen, en één met windows xp voor al de rest. beide systemen stonden dus volledig los van elkaar en bij het opstarten kreeg ik telkens de keuze tussen beide.

Nu heb ik op de xp-schijf een serieuze virus binnengehaald en na lang zoeken en proberen anti-virussen en dergelijke heb ik de hoop op herstel moeten opgeven, heel wat bestanden uit de system32-map waren aangetast, en ik kon xp dus niet meer opstarten. Met behulp van de xp-cdrom heb ik windows proberen herstellen, en dit is gelukt, dus xp werkt terug, maar nu krijg ik niet meer de keuze tussen xp en vista bij het opstarten... computer start automatisch in xp.

iemand enig idee hoe ik de keuze-optie kan herstellen?

alvast bedankt!

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk momenteel niet met een windows pc, maar als ik me niet vergis kan je dat als volgt regelen:

Ga naar configuratiescherm.

Kies voor Systeem.

Daarna tabblad Geavanceerd.

Ga naar opstart- en herstelinstellingen.

Vink lijst met besturingssystemen aantal seconden weergeven aan.

Ik denk dat je daar ook kan kiezen welk besturingssysteem automatisch moet opstarten.

Heb je xp gewoon hersteld of geformateerd. Als je hebt geformateerd zijn de virussen normaal weg, in het andere geval bestaat de kans dat ze er nog zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de snelle reactie!

ik heb echter gekeken bij de opstart en herstelinstellingen, maar hij geeft enkel windows xp als optie. ik heb de schijf wel degelijk moeten formateren inderdaad, herstellen was niet voldoende. wanneer ik vanop de xp kijk bij deze computer, staan op de D schijf wel nog steeds alle bestanden.

moet ik vista ook herstellen met de vista cd-rom? ik heb echter schrik om bestanden te beschadigen of verwijderen, want onder vista staat al m'n werk materiaal en enorm veel software die ik echt niet graag allemaal opnieuw zou moeten installeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.