Ga naar inhoud

[OPGELOST] Router beveiligen

trotterke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb sinds kort een Philips wifi (blauwe) van belgacom aangeschaft om draadloos te kunnen internetten.Ik heb er 2 computers op aangesloten. Nu heeft men mij aanbevolen om de router te beveiligen voor ongewenste indringers. Mijn vraag is nu of er iemand mij hierbij kan helpen want ik ben een leek en zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen.

Alvast hartelijk bedankt!:thx:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik kan je een 'ruwe' schets geven want ik ben niet zo een bekende met Philips router.. Hier even wat tips, ik zal daarna ook eens zoeken op google.

- Maak een WEP & WPA aan

- Laat de router filteren op MAC adressen

- SSID broadcast verminderen

- Router password & username veranderen

Desnoods als je sneller wilt werken kun je zelf all eens googlen, ik zal dat ook doen :)

Hopelijk ben je hier iets mee...

Google (wel voor een linksys maar ik denk dat je hetzelfde principe wel kan toepassen) :

WEP instellen : http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/4

WPA instellen : http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/5

MAC filteren : http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/6

SSID : http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/7

PW & US : http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb nu de wep reeds kunnen instellen maar is het nu de bedoeling dat ik ook al de andere tegelijk doe?

Ik heb nu wel een ander probleem of misschien is het nu zo. Wanneer ik vroeger zonder de beveiliging mijn computer opstarte dan kreeg ik automatisch verbinding met internet maar nu moet ik de verbinding steeds handmatig instellen. Is dat nu zo of moet ik ergens nog iets instellen?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik geen problemen heb met mijn pc dan kan ik toch geen vraag stellen

dacht ik, en om mee te converseren daar weet ik te weinig voor van de computer, maar als ik een vraag heb dan stel ik die wel.

Grt. Rinus.

beetje verkeerde plaats om je post ergens tussenin te posten in een lopende vraag maar bedankt alvast. Wanneer je een vraag hebt stel die gerust !

Hallo,

Ik heb nu de wep reeds kunnen instellen maar is het nu de bedoeling dat ik ook al de andere tegelijk doe?

Ik heb nu wel een ander probleem of misschien is het nu zo. Wanneer ik vroeger zonder de beveiliging mijn computer opstarte dan kreeg ik automatisch verbinding met internet maar nu moet ik de verbinding steeds handmatig instellen. Is dat nu zo of moet ik ergens nog iets instellen.

Bedankt!

Klik met de rechtermuisknop op het icoontje van de draadloze netwerkverbinding in de taakbalk van Windows. Selecteer BESCHIKBARE DRAADLOZE NETWERKEN WEERGEVEN.

Selecteer uw netwerk, en druk op de knop EIGENSCHAPPEN. Open het tabblad VERBINDING en zet het vinkje naast VERBINDING MET DIT DRAADLOOS NETWERK MAKEN ALS HET BINNEN BEREIK IS aan. Bevestig met OK.

nu zou er normaal automatisch moeten bijstaan.

laat weten of het gelukt is

mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo karel,

Bedankt voor jou aanwijzing. Na een beetje zoeken heb ik de eigenschappen kunnen vinden (heb het iets anders moeten zoekenà maar ik heb de ok kunnen aanviknken en nu gaat de verbindeing gelijk aan wanneer ik de computer opstart. Veel beter dan dat handmatig gedoe en nog eens bedankt.

Hoi Dark basics,

Jij bent ook bedankt voor jou uitleg voor de beveiliging. Het was nen hele boterham maar ik via web al kunnen beveiligen en dat is voor mij al heel wat.

Alleen had ik graag nog geweten of ik nu de andere instellingen nog moet doen of dat wep alleen genoeg is.

Alvast nog eens hartelijk bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat het gelukt is,

normaal is Wep voldoende, als iemand nu voorbeeld met zijn auto voor je huis staat zal hij je draadloos netwerk zien maar zal hij er niet opkunnen omdat hij de code zal vragen.

Naast de mogelijkheid die we hou hebben laten doen heb je ook nog Mac-filtering, hier wat meer uitleg erover:

MAC-filtering

Het Media Access Control adres is een unieke naam voor elke netwerkkaart. Een MAC-adres is, anders dan een IP-adres, vrij lastig te vervalsen en daarom een goede extra beveiligingslaag. In routers kun je (wederom afhankelijk van type en fabrikant) instellen alleen specifieke MAC-adressen toe te laten op het netwerk. Je moet dan eerst het MAC-adres van je draadloze netwerkkaart opzoeken: open hiervoor een dos-venster en tik ipconfig / all. Het bij je WiFi-adapter opgegeven MAC-adres kun je vervolgens aan de lijst toegestane computers in je router invullen.

Aan jou de keuze dus als je dit nog extra wenst, maar het hoeft dus helemaal niet, thuis gebruik ik enkel wpa/wep dus...

mvg karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Karel,

Ik heb de Mac-filtering gevonden en kunnen instellen en volgens ik heb kunnen lezen in de informatie die dark-bacics me gaf heeft iedere computer zijn eigen Mac-adres en moet ik die dan ook apart instellen om verbinding te krijgen. Kan ik nu ergens de instelling controleren of de instellingen goed zijn?

Bij de instelling van wep heb ik wel moeten kiezen tussen "wep only", "wpa only" of "no wep and no wpa".Toen heb ik wep only aangevinkt, moet ik dat veranderen of mag het blijven staan?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Karel,

Ik heb de Mac-filtering gevonden en kunnen instellen en volgens ik heb kunnen lezen in de informatie die dark-bacics me gaf heeft iedere computer zijn eigen Mac-adres en moet ik die dan ook apart instellen om verbinding te krijgen. Kan ik nu ergens de instelling controleren of de instellingen goed zijn?

klopt, iedere pc heeft zijn eigen mac adres, wanneer u dus 2 pc heeft die op internet willen, moet u dus beide mac-adressen toevoegen bij de instellingen van je router. Op je pc zelf moet je niks instellen, je router leest het macadres van jou pc en kijkt of het toegestaan is of niet.

Wanneer je dus een 2de pc hebt en dit mac adres staat niet ingesteld op je router zou je dus geen internetverbindig mogen hebben, zo kan je het dus controleren.

Bij de instelling van wep heb ik wel moeten kiezen tussen "wep only", "wpa only" of "no wep and no wpa".Toen heb ik wep only aangevinkt, moet ik dat veranderen of mag het blijven staan?

Alvast bedankt!

Dat staat goed ! U bent nu dubbel beveiligd ! Via een paswoord en via mac adres ! beter kan niet ;-)

mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.