Ga naar inhoud

Blijvend zwart scherm bij optarten XP Pro

Tanguy

Aanbevolen berichten

Geachte Pc-helper,

Gisteren kreeg ik bij "gewoon" computergebruik plots een BSOD (waarvan ik zo stom was de foutmelding niet neer te pennen). Er was gedurende de dag een MS Update gebeurd.

Bij het heropstarten krijg ik op een gegeven moment de volgende melding "Windows kan niet worden opgestart. Onze excuses voor...". Op hetzelfde scherm krijg ik de mogelijkheid voor "Veilige modus", "Laatst werkende configuratie", " Windows normaal starten", etc.

Bij elk van deze opstartmodi lukt het niet om XP te starten. Bij "Veilige modus" krijg ik een fractie van een seconde het BSOD en dan volgt heropstart. Bij "Windows normaal starten" verschrijnt het XP-logo en de laadbalk, dan terug BSOD voor fractie van seconde en dan voortdurend zwart scherm.

Ik beschik over de XP-boot cd en probeerde al de volgende commando's:

• chkdsk: er werden "een of meerder beschadigde delen gevonden" en heb dan ook chkdsk /r commando gebruikt (wat zeker 3 uur duurde)
  • bootcfg /rebuild: bij heropstarten geen wijziging in probleem

Mijn vraag naar u is wat ik nu het beste doe? Ik heb voorlopig het commando fixmbr nog niet gebruikt omdat ik ergens las dat dit verlies van gegevens kan teweeg brengen (wat ik dus wil vermijden).

Voor de oorzaak van mijn probleem denk ik aan de XP Update of aan een virus (wat ik eigenlijk betwijfel maar ik gebruik mijn laptop natuurlijk niet om de online bijbel te lezen, dus kan ik ergens een virus of dergelijke hebben binnengekregen).

Met beleefde groet,

Tanguy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch handig om te vermelden: ik ben in het bezit van een BartPE-cd. Daarmee zou ik in principe de problemen kunnen opsporen en oplossen maar weet helaas niet hoe dat allemaal moet.

Als ik via deze cd opstart heb ik een desktop omgeving met een mogelijkheid om veel programma's te doen runnen. Alleen dit is voor experten en weet er niet veel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Via handig trukje van een NUCIA-medwerker ben ik te weten gekomen hoe je de foutmelding kan lezen. Voortuderend op F8 klikken voor XP-logo eraan komt en dan "Automatisch herstarten uitschakelen".

De foutmelding luidt als volgt:

0x0000007E (0xC0000005, 0x8A5C569B, 0xF78ADBDC, 0xF78AD8D8)

(zonder andere mededelingen)

Volgende tools beschikbaar op de PE schijf die ik heb:

DISK TOOLS:

Disk copy(floppy)

Symantec Ghostv8 (met heleboel variaties)

Bart Stuff Test

Captain Nemo

Check Disk

Explore2FS (ext2/3)

GetDataBack for FAT

GetDataBack for NTFS

Hard Disk Tune

RAID Reconstructor

Drive Snaphot

SYSTEM TOOLS:

(Force) Install Devices/USB(HWPnP)

WINDOWS TOOLS:

DreamPackPL

Winternals ERD Commander 2002

FIX-IDE

Keyfinder

HARDWARE TOOLS:

Bios view

PCItree

Speed Fan

Sytem info Viewer

OTHER:

Windows Backup

A43 File Management Utility

Dat is het ongeveer. Waarschijnlijk allemaal leuk en handig voor een expert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebt je service pack 2 geinstalleerd en daarna een probleem gekregen?

Hebt je AMD?

Het kan ook bij upgrade zijn gebeurd.

Die foutcode wijst iets in die zin maar kan vele oorzaken hebben.

Als je computer opstart en tik de hele tijd op F8 dan kan je misschien in veilig modus binnen.

Als dat lukt dan start / uitvoeren en typ dit: Eventvwr.msc

Eventueel met BartPE doen.

Bij configuratiescherm / systeembeheer / logboeken.

Misschien kan je daar in de logboek kijken wat het probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.