Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb volgende vraag : mijn Imac werd anderhalf jaar geleden gekocht en op bepaalde dag blokkeerde hij volledig. Ik bracht hem binnen bij de verkoper die zou onderzoeken wat er gaande was.

Na enkele weken liet men me weten dat de harde schijf 'gecrasht' was en dat die diende vervangen te worden.

De éénjarige garantie was verstreken zodat ik die kost diende te dragen.

Nazicht leerde mij echter dat de in België goedgekeurde europese richtlijn bepaalt dat verkopers 2 jaar garantie dienen te geven voor consumptiegoederen. De verkoper weigert echter garantie te geven zoals de wet dit bepaalt.

De wet bepaalt dat je de niet conformiteit dient aan te tonen van het product dat dit eigen is aan het toestel en dat het niet is opgetreden door onjuist gebruik van het goed. Ik heb natuurlijk de gecrashte harde schijf zelf niet meer in handen gezien het toestel bij de verkoper is die het niet wil afgeven vooraleer hij betaald wordt voor de bestekkosten.

Kan ik mij beroepen op die wettelijke 2 jaar garantie om herstel af te dwingen of dien ik iets te bewijzen ? Ik overweeg een advocaat opdracht te geven om die verkoper (die zeer arrogant doet) gerechtelijk hiervoor aan te spreken, maar ik wens nogal zeker te zijn dat dit een haalbare zaak is.

Dank voor elk antwoord

Geplaatst:

Imac geeft inderdaad 1 jaar garantie. Die voorwaarde hebt je ontvangen.

Indien er in België 2 jaar garantie geldt dan moet je eerst weten wanneer die begonnen is. Producten van voor die datum gelden de oude regels.

Geplaatst:

Volgens mij heb je sowieso in Nederland en België recht op twee jaar garantie op nieuwe spullen!

Ik weet dat er op GoT een draadje loopt en daar klagen ze ook over Imac's die na een jaar kapot gaan en dat ze garantie weigeren.

Een advocaat is een goede stap denk ik, je kan ze ook gewoon wijzen op de wet.

Met eventueel een linkje wat erin staat en dergelijke!

En als dat niet lukt zou ik misschien wel een advocaat nemen.

Alhoewel dat ook geld kost, en je evengoed door een lokale shop een 2.5" hardeschijfje koopt voor 100 euro en dat ze het voor 20 euro inbouwen.

Dan ben je misschien zelfs goedkoper uit.

Geplaatst:

Ik ben eens gaan kijken.

Het is de verkoper die 2 jaar garantie moet geven en dus niet de fabrikant.

Fabrikant kan mits betaling de garantie verlengen maar dat staat los van de garantie die de verkoper moet geven. Dit geldt voor alle eu-landen van heel europa.

Dus moet je de verkoper aanklagen en dan is begrijpelijk dat de verkoper probeer te ontsnappen.

Ieder eu-land kan nog een bekomende garantie geven zoals in Nederland het geval is voor bijvoorbeeld wasmachine en die wetgeving is ook geldig voor buitenlanders die in Nederland kopen.

Voor de eerste 6 maanden hoeft u zelfs niet te bewijzen dat er een defect is.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.