Ga naar inhoud

kweetnie_2

Aanbevolen berichten

Hoi Kweetnie_2,

ik ga u snel even uitleggen hoe je dat doet, ik neem dus aan dat je uiteindelijk je windows opnieuw gaat installeren.

hier de uitleg hoe ik het altijd doe:

1. Maak een backup van al je documenten, foto's, muziek, etc... en zet deze op een apparte schijf of op cd/dvd, ook paswoorden ofzo, emails,... niet vergeten!

2. Noteer al de programma's die je nu hebt en die je na de herinsstallatie terug zou willen, dat bespaard je al denkwerk ;-) bekijk desnoods de lijst via configuratiescherm -software.

3. Zoek zoveel mogelijk installatie-cd van deze programma's, en als deze nog op pc staan (installatiebestanden) dan maak je er ook een backup van. Kleine programma's zoals skype, msn, java, flash kan je snel downloaden achterna.

4. Neem de windows cd bij de hand en kijk of je productcode hebt

5. Denk na hoe je de harde schijf wenst in te delen; voorbeeld je hebt een schijf van 200 gb dan kan je deze indelen als volgt: C (installatie Windows, progs,...) : 100 gb, D: documenten 50gb en E: Downloads 50gb)

is dus maar een voorbeeldje hoe je het kan doen, het voordeel aan deze onderverdeling (partities) is dat je documenten op een ander gedeelte staan dan windows dus als je later nog eens wenst te formatteren dan staan je documenten veilig en hoef je enkel C te wissen.

6. Kijk nog even na of je niks ben vergeten, want nu begint het echte werk :-)

7. Steek de windows cd (xp, vista,...) in je pc, en start de pc op, normaal word er gevraagd of je cd wenst te starten (druk op een toets....) dan doe je dit.

Vanaf hier kan je de uitleg volgen voor installatie van windows hier:

http://www.pc-helpforum.be/showthread.php?t=730

Voor vista is het gelijkaardig en je kan mooi alles volgen

Hopelijk snap je de uitleg en indien er iets niet duidelijk is, vraag gerust

karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij oudere systemen gebeurt het nog een sdat je extra drivers nog hebt.

Best dus eens kijken of je wel alle drivers van je moederbord in bezit hebt en zoniet eerst een surfen naar website van de fabrikant van je MOBO.

wat bedoelje daar mee ? heb hier bijmij een cd liggen van mijn moederbord is het die die je bedoelt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb deze stappen zo goed mogenlijk proberen volgen maar als ik mijn cd in mijn pc steek en opnieuw opstart dan dan vraagt hij niet of hij vavaf deze cd wil opstarten. dus ik heb zelf de cd geopend en wat blijkt nu dat enkel windows opnieuw is geinstaleerd zonder alles van mijn schijf te smijten.

is hier een oplossing voor ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus wanneer je de pc hebt gestart krijg je geen melding om de cd te starten?

dit kan volgende oorzaken hebben:

1. Uw windows cd is niet opstartbaar. Gebuikt u wel degelijk een originele versie?

2. Uw cd-rom staat niet ingesteld als Boot-device; dit kan je instellen in de bios. Wanneer je de pc aanzet druk je meteen op F2 of F1 of DEL naargelang het type pc, wanneer u in de bios bent, zie je verschillende tabbladen normaal, zoek even rond en kijk of je boot sequence of iets vergelijkbaars vindt. Hier zet je CD-rom als 1ste, en daarna je hd pas. nadien de instellingen opslaan en herstarten, nu zou het moeten lukken.

Hetgene jij gedaan hebt vermoed ik althans, is de cd geopend en installatie gestart vanuit windows zelf, zo heb je waarschijnlijk gewoon windows overschreven zonder format

karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.