Ga naar inhoud

Thuisnetwerk plannen

Reggers

Aanbevolen berichten

Ik ben thuis begonnen met een verbouwing. Er wordt een nieuwe keuken en een nieuwe living bijgebouwd.

Ik ben nu bezig om alle elektrische bekabeling te voorzien.

In die living zou ik ook de nodige multimedia-voorzieningen willen plannen. Op het internet is wel vanalles hierover terug te vinden maar hoe meer ik erover lees, hoe moeilijker ik alles lijk te begrijpen.

Op dit moment is er internet, telefoon en digicorder via telenet maar alles moet verplaatst worden naar het nieuw gedeelte.

Ik zou graag min 1 tv kunnen aansluiten op de pc om films te kunnen kijken, een game te spelen via tv en foto's te laten zien.

Alles zou best ook een beetje "future-proof" moeten zijn. (extra laptop, desktops voor de kinderen,...)

De mogelijkheid om de printer in een netwerk beschikbaar te stellen lijkt me dan wel handig bvb.

Kan iemand mij helpen om te bepalen welke voorzieningen ik best plan en wat ik hiervoor nodig heb ? (router, modem, bekabeling, switch, multimedia-stopcontacten, ... ???)

Ik ben geen complete pc-leek maar in netwerken e.d. ben ik helemaal niet thuis.

Alvast heel erg bedankt !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien dit mogelijk is

Alle netwerkkabel van minimaal type 5e of hoger gebruiken.

Al die kabels op de centrale plaats boven trekken.

Van die centrale plaats een kabel naar de modem.

Indien u nog de mogelijkheid heb om de modem boven te plaatsen is het beter dan moet je minder kabel trekken.

Op die centrale plaats zou ik dan een draadloos router van type N of N+ zetten.

Zo hebt je zeer goede dekking indien je draadloos wilt werken wat bij vele laptop tegenwoordig zo is maar ook bijvoorbeeld gameconsole. (Je kan draadloos altijd uitschakelen)

We weten niet hoe de toekomst is maar ik zou ook meteen ook voorzien dat op ieder plaats waar een computer / laptop bevind een stopcontact voorzien die op dezelfde groep is of minstens op dezelfde fase draad. Zeker bij 3 fase is dat belangrijk.

Zo kan je later eventueel internet via de stopcontact hebben.

Ik zou wel dubbel denken. ASDL en Kabel zoals Telenet dus ook denken aan telefoonkabels.

Zo heb ik dat gedaan met de verbouwing en het was de goede keuze.

Daarbij heb ik een wachtbuis in de buurt geplaatst zodat ik nooit vast komt te staan.

Voor de TV kabels heb ik ook zo voorzien.

Omdat we veel TV hebben voorzien heb ik boven een versterker geplaatst.

Onder is ook voorzien om een versterker te plaatsen zodat we onder ook meerdere TV hebben. Van boven naar beneden 1 TV kabel naar de versterker.

Wat u met multimedia bedoeld weet ik niet.

Je dient ook een netwerkkabel voorzien voor de netwerkprinter. Draadloos printer is duidelijk minder van goed kwaliteit als je moet afdrukken en zeker bij foto’s. Hoe verder je draadloos moet afdrukken hoe slechter de kwaliteit is.

Je kan ook een eventueel switch voorzien voor de netwerkprinter zodat je minder kabel moet trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit helpt me al ver vooruit. Had er bvb niet aan gedacht aan internet zowel voor kabel als voor telefoon.

Alvast bedankt dus !!!

Naast de keuken is er een kamer die ik als vertrekpunt wou plannen. (is ook voorzien voor gasketel, boiler, collectoren vloerverwarming,....) Die kamer is wel gelijkvloers maar ligt centraal in het huis.

Als ik het goed begrijp :

Televisiekabel en telefoonkabel die het huis binnenkomen naar die centrale plaats trekken en van daaruit (eventueel met versterkers) over het huis verdelen.

In die centrale plaats komt dan ook de modem en later eventueel de router.

Vanuit dit punt vertrek ik dus met de kabels naar elke plaats in huis waar ik mogelijk internet en/of televisie zou willen hebben.

Leg ik dan best overal stroom, 1 coax, 1 telefoon, 1UTP en 1 reservebuis of moet ik nog iets anders voorzien ?

Met multimedia bedoelde ik dat ik bvb ook muziek via de pc naar men surroundsysteem zou willen sturen, het beeld van de pc ook op tv zou willen weergeven, films via pc naar de tv sturen,...

Kan dit dan via het netwerk of moet ik zorgen dat de pc rechtstreeks met de belangrijkste tv verbonden wordt ? (en met welke kabels dan ?)

Ik weet het, het zijn veel vragen maar de hulp wordt heel hard gewaardeerd !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de centrale plaat komt de Kabelnet van Telenet binnen maar ook de telefoonkabel van Belgacom binnen.

Die kabels moet je niet meer verder trekken tenzij je op ieder kamer een telefoon wilt plaatsen.

Op die centrale plaats komt dan de modem van Telenet of Belgacom of andere provider en uiteraard ook voor TV.

Vanaf die centrale plaats zou ik een wachtbuis plaatsen naar buiten toe voor het geval er iets nieuw op de markt zou komen.

Je moet van centrale plaats naar ieder plaats met computer dit doen:

1 x UTP cat 5e : 1Gbit of hoger

1 x Telefoonkabel indien u telefoon wenst (niet nodig voor internet)

1 x stopcontact of meerdere voor de computer / laptop.

Optie boven:

Extra draadloos access-point indien de dekking van de draadloos router niet voldoende zou zijn.

Je hebt enkel een stopcontact nodig.

Dus modem -->router ---> UTP kabels naar alle plaatsen met computer.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de pc met televisie te verbinden hebt je bij moderne TV HDMI kabel nodig voor zover ik weet. Maar dan moet de TV ook HDMI ondersteunen.

Wel weet ik niet hoe ver je de kabel mag trekken.

Dit kan je best aan de TV verkoper vragen.

Idem voor surroundsysteem want je heb hiervoor speciale veel draden leiding nodig.

Ik denk 7 tal. Wel moet je opletten dan je niet te dunne kabels koopt. Koopt liever van 1,5 mm² dan van 0,75 mm² en zo kan je kwaliteitsverlies beperken.

En niet vergeten kabels voor de luidspreker en eveneens 1,5 mm² (moet je wel speciaal bestellen want dat heb ik ook moeten doen en bestaat ook in voorbedraad)

Voor de surroundsysteem heb ik niks speciaal voorzien in onze woning. (vergeten) Wel voor de luidsprekers.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.