Ga naar inhoud

Upgrade

Airandius

Aanbevolen berichten

Ik hou het kort en simpel. Ik wou eerst een nieuwe computer kopen maar door mijn rijbewijs en dat ik geen baan heb is het budget zo danig verlaagt dat de aankoop van een nieuwe computer minstens tot de zomer moet wachten.

Ik heb atm:

Recom Power Engine RC-450

Intel Core 2 Quad Q9300 @ 2.5ghz

3GB Ram 800Mhz

nVidea 9600 GT (PCI-E slot.)

Asus P5K moederbord.

Vista Home Premium 32bit (Dus maximaal +/- 3.5GB aan geheugen (RAM en GPU) maar dat weten jullie al.)

Ik speel games (oud en nieuw) met een resolutie van 1200x1000 atm. Ik ga mijn scherm upgraden naar een 1900x1000 resolutie. En aangezien ik nu al moeite heb met het draaien van de nieuwste games wil ik mijn GPU upgraden.

Wat voor GPU word mij aangeraden om voor een +/- halfjaar goed te zitten tot ik genoeg geld heb voor een nieuwe pc.

Ik wil graag de nieuwste spellen kunnen spelen op de hoogste settings op 1900x1000 als het kan. (Je hoeft niet rekenign the nemen met de beste van de beste spellen zoals Crysis of S.T.A.L.K.E.R die heel veel eisen want die interseren me niet.)

Mijn budget ligt rond de 180 euro maximaal. (Liefst minder, zolang het maar aan kan.) (Mijn nieuwe computer neemt een 5850/5870 of een 300 serie als die een beetje goed zijn (ook kwa prijs)). Als extra eis, het ziet er niet naar uit dat er iets veel groters dan een 9600GT in past (mss 4 cm meer).

Wil er graag wat hulp mee want weet niet zeker wat het beste is.

Of vraag ik nu teveel en kan ik beter wachten en dat extra geld in mijn nieuwe pc stoppen?

Ik zat te denken aan de Sapphire RADEON HD 4870, kan niet echt iets beters vinden in de 512mb gebied. Goede keuze voor een 1900x1000 resolutie?

Dat gaat dus niet, proccesor gebruikt 180 en kaart gebruikt 280 = meer dan 450 watt dat ik heb. D:

En ik heb gekeken, die voeding gaat er niet uit zonder de kast te mollen. Bij norrod hebben ze ehm flink vast gezet. (Met bolten en niet schoeven.)

Heeft iemand nog een andere optie kaart die veel beter presteert dan een 9600 die niet al te veel meer stroom gebruikt?

aangepast door Airandius
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik denk dat de verbruiken van je pc vele male lager liggen hoor!

Neem een HD4770 bijvoorbeeld, icm met een Core i7 gebruikt deze nog geen 300W (voor het hele systeem).

Qua lengte moet het wel lukken, een HD4770 is iets kleiner als 21 cm terwijl een gewone 9600GT al 23 cm is.

De voeding zal het ook wel aankunnen, jouw systeem in combinatie met een HD4770 zal maximaal(!) 348W vragen.

En als je deze review leest, word je al helemaal vrolijk.

En de kaart vind je al voor gemiddeld 90 euro, zoals je hier kan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging om een 4870 eigenlijk. =)

Dan kloppen deze sites dus niet? Want die geven toch echter andere waarden aan.

Intel Core 2 Quad 9300 Processor Review - Power Consumption and Final Thoughts - Legit Reviews

Quad 9300 (load) 180watt (Dus 270 watt over.)

Power Consumption - Review Tom's Hardware : Radeon HD 4870: Better Than GTX 260!

HD 4870 (load) 283 watt (Net 13 watt teveel, en om er precies tegen aan te zitten lijkt me ook niet goed.)

De 4770 kan ik inderdaad wel aan, alleen heb niet het idee dat deze kaart sterk genoeg is om de nieuwste spellen voor de komende halfjaar (of langer) nog op very high 1900x1000 te spelen. Al ziet die review er netjes uit.

Spellen zoals Divinity II: Ego Draconis, Left 4 Dead 2 (al is die niet veel eisend en kan ik bijna alles max), Dragon Age: Origins, Tropica 3 etc (Met mijn 9600 512MB heb ik al moeite deze op 1200x1000 te draaien boven medium.)

Of onderschat ik de 4770 en is die meer dan genoeg om deze games op very high te spelen in 1900x1000? :o Niet alle benchmarks zijn even goed (soms niet genoeg om AA of AF aan te zetten).

aangepast door Airandius
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die twee reviews die jij geeft gaan wel over het gehele systeem, dus niet enkel over de processor of grafische kaart.

Het staat er niet echt duidelijk in, maar bij Tomshardware staat er "Measured at the power supply".

Een HD4770 is wel wat beter als een 9600GT, maar er zit inderdaad geen supergroot verschil in.

Een HD4870 zou je ook wel kunnen draaien, met een theoretisch maximum vermogen van heel het systeem, van 371W moet dat wel lukken.

Maar een HD4870 heeft wel twee PCIe 6-pin stekker nodig, terwijl de 9600GT en HD4770 er maar één nodig heeft.

Weet jij hoeveel je voeding er heeft?

Als je er nu eentje hebt, kan je er wel een tweede maken door middel van een voorloopstekkertje.

Alhoewel dit niet altijd even goed werkt, maar in de meeste gevallen wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er maar een.

Ik heb echter bij de draden die ik over heb een raar draadje dat lijkt op een 6pin om dan aan 2 andere kabels die bij mij in de kast zitten vast te maken. Hier wat foto's.

De draad:

http://i365.photobucket.com/albums/oo97/Airandius/DSC02241.jpg?t=1259314808

Voorkant (6pin?)

De middel bovenste heeft echter geen draad en gaatje daaronder twee.

http://i365.photobucket.com/albums/oo97/Airandius/DSC02240.jpg?t=1259314803

Achterkant (verbinden met 2 draden van voeding?)

http://i365.photobucket.com/albums/oo97/Airandius/DSC02239.jpg?t=1259314802

Twee draden van voeding.

http://i365.photobucket.com/albums/oo97/Airandius/DSC02243.jpg?t=1259314808

Dit is de chart die ik gebruik. de 4770 kan best wel wat hebben, maar de 4870 toch aanzienlijk meer wat mij beter uitkomt.

http://www.tomshardware.co.uk/charts/gaming-graphics-cards-charts-2009-high-quality/benchmarks,64.html

Wat info over mijn PSU:

Naam: Recom 12V Power

Model: Power Engine RC-450

AC Input: 100 - 120v 6A 200 - 240 4A

Frequency: 47 - 63Hz

aangepast door Airandius
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de voorloopstekker die ik bedoel, gebruik je er ook zo eentje voor je 9600GT op het moment?

Het klopt dat er een draadje niet in de 6-pin zit, en die twee draden, zijn molexen.

Normaal zitten hier 4 draadjes maar met zo'n voorloopstekkertje heb je er maar 3 per kabel nodig (je moet namelijk geen 12V enzo gaan combineren).

Maar nu ik wat over je voeding opzoek, zie ik dat je voeding maar 312W kan leveren op de 12V lijn(deze word het meest gebruikt).

Dat is te weinig voor een HD4870, een HD4770 zal wel lukken.

Ik vrees dat je een andere voeding moet kopen als je een andere grafische kaart wilt.

Een nieuwe 500W voeding heb je voor 50-60 euro ongeveer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat aan de zeikant 12V 26A, dat betekend dus 312watt?

Dit is heel jammer, een nieuwe PSU gaat niet lukken want wie mijn PSU ook heeft gemonteert die zit zo goed als vast aan mijn kast.

Dan word het denk ik maar wachten tot een gehele nieuwe pc.

Kan mijn PSU eigenlijk wel een groter scherm aan dan? Of neemt dat niet veel wattage.

aangepast door Airandius
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi, en nog beter is dat ik achter mijn moederbord wat schroeven vond die de psu kan los maken. :D

Ik kan dus gewoon mijn PSU upgraden en dan een betere kaart nemen. Ik heb echter een nog een vraag.

with a 4770 you can max the game out completely. and with video ram, you can have up to 3 gigs of video ram and a 32 bit OS will detect it including the system memory. video memory is only included with the system memory if you have integrated graphics.
Werd mij verteld op een forum waar ik vroeg of de 4770 werd gebruitk door iemand met een comment over de ram.

Vertaald zegt hij dat de RAM van de computer en GPU appart zijn en dus dat de 3GB limit van Vista 32bit voor beiden geld en dat ik dus makkelijk een 1GB kaart kan kopen en die in mijn pc stoppen. Klopt dit? (Dus 3GB voor ram en 3gb voor een gpu max in totaal 6 gb.)

Mijn tweede vraag die hier een beetje te maken mee heeft. Kan je gratis een 32bit versie van Vista upgraden naar 64bit?

Mijn derde vraag, als ik een GPU met meer dan 512MB kan nemen door Vista 64bit of doordat de ram van een gpu niet telt voor de vista limit. Wat voor kaart is dat mijn beste keus met een Quad 9300 2.5Ghz en 3GB 800mhz?

Wat voor PSU groote hoor ik hierbij te nemen? (Hij kan trouwens niet groter zijn dan mijn huidige PSU anders past het niet.)

(Zou echt super tof zijn als ik hier antwoord op kon krijgen. =) )

aangepast door Airandius
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso heb je met een HD4770 met 512mb of 1GB genoeg, beide 32 -en 64 bit kunnen dit aan.

Meer ram op de grafische kaart heb je niet nodig want dat kan je niet gebruiken.

Volgens mij kan je zelfs met ATI kaarten geen ram toewijzen, dit gaat/ging alleen op oudere Nvidia kaarten die Turbocache hadden (en op sommige IGP's).

Er is wel een trucje dat legaal is, staat hier ergens op het forum, je moet eens bellen naar Microsoft.

Maar waarom ga je niet voor Windows 7 64 bit Home Premium? Kost rond de 90 euro en je hebt het nieuwste besturingssysteem.

Als je een nieuwe grafische kaart neemt kan je best voor een (tweedehands) HD4870 gaan.

OF een HD4890 vind je soms ook wel redelijk goedkoop, en dit heeft niets met de limiet te maken.

Als je bijvoorbeeld 4GB ram hebt met een 32 bit os, en dan nog eens een grafische kaart van 1GB dan heb je 3.2 (of 3.5GB hangt er wat vanaf) en 1GB op je grafische kaart.

Dit zijn gewoon twee aparte systemen, en bij 64-bit kan je bij Vista 16GB, en in Windows 7 Home Premium ook, alles hoger als dat kan zelfs 128GB aan (wat totaal nutteloos is)

Je huidige voeding is een gewone ATX voeding, dus ik zou opteren voor een OCZ StealtXstream 500W. Kost 50-60 euro en je hebt een mooie voeding die al dat pc geweld met gemak aankan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.