Ga naar inhoud

Laptop ventilator sneller laten draaien/aanslaan

Sam Buru

Aanbevolen berichten

Ik heb net de nieuwe grafische kaart in mijn laptop gestoken.

Alles werkt meteen goed, enkel heeft de grafische kaart een temperatuur van 70°. Na benchmark is dit zelfs 78°...

De ventilator draait constant op een laag pitje, maar springt niet bij ( dit deed hij volgens mij wel voor de grafische kaart was geinstalleerd. )

Hoe kan ik de temp van de grafische kaart naar beneden krijgen?

Speedfan 4.4 hielp niet veel. Ik heb wel niet met de offsets gespeeld ( onder tab advanced )

NHC kan ook de fan niet sturen ( ik zou niet weten hoe ik dat moet doen... ), dus die staat momenteel ook uit.

Hier alvast een logje van everest voor benchmark

Log Everest.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me uiteindelijk gelukt om met NHC en een ACPI-file de fan sneller te laten draaien... Enige kleine nadeel is dat door de ACPI een ( te hoge ) temperatuur wordt weg geschreven naar de fan-control, waardoor deze denkt te moeten koelen. Een ander monitor-programma voor CPU en GPU te checken is dus nodig. ( de CPU heeft nu 27°C en de GPU 54 ipv resp. 51° en 70°:-) )

Met de driver van de nVIDIA-kaart kan je de fan of temp niet instellen in een notebook ( bij mijn beide laptops toch ni )

Rivatuner lijkt me een goed programma, maar moeilijk vanaf je met advanced features begint...Toch bedankt voor de raad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.