Ga naar inhoud

nieuwe cd-writer instaleren

dimi76

Aanbevolen berichten

hallo iedereen,

ik heb een fantastische hobby ontdekt: een laptop van medion!!

ik ben al een hele tijd bezig met 'n oudere medion laptop terug in gang te krijgen.

er stond xp op maar na't vervangen van harde schijf kreeg ik er geen xp meer op geinstalleerd...ubuntu instaleerde wel van de eerste keer zonder problemen.

nu heb ik in tussentijd een nieuwe cd/dvd burner gestoken maar die doet niets...terug de oude cd/dvd lezer erin gestoken....en die doet het ook ni meer!

moet ik daar een driver voor instaleren?

en kan er misschien iemand vertellen hoe ik xp of windows7 kan installeren?

thnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey eerst en vooral bedankt voor de snelle reactie ;-)

wel in de bios kon ik bij 't installeren van OS op de nieuwe HDD de cdrom niet selecteren als 1st boot...enkel hdd en usb-cdrom.

aangezien de cd-rom toch niet werkte dacht ik dat ik 'm daarom niet kon selecteren.

Heb toen met 'n externe cdrom verschillende keren geprobeert om xp te installeren maar dit lukte niet...raar maar waar lukte het met ubuntu (linux) van de eerste keer.

Twee weken terug heb ik dan 'n nieuwe cd/dvd brander gekocht maar die doet net 't zelfde als de oude; beginnen draaien,stilvallen en 3à4 keer z'n lampje laten pinken en stilvallen.

In de bios kan ik nog steeds geen cdrom selecteren en heb voor alle zekerheid biosupdate gedaan maar dit heeft ook niets geholpen.

Ik dacht toch ook dat 'n cd/dvd brander plug and play was....

Ik weet ook niet of dit er iets mee te maken heeft maar ubuntu herkent ook m'n tweede ramlatje niet,terwijl xp(op de oude hdd) dit wel deed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cd/dvd brander is altijd plug and play.

Maar dat wilt niet zeggen dat je die zomaar kan aansluiten.

Als de cd/dvd brander op dezelfde kabel hangt van de harddisk dan moet je cd/dvd brander als slave instellen anders zal de bios de cd-dvd brander niet zien.

Tenminste als het geen sata is.

Dus met brede kabel aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad maar zowel de oude als nieuwe brander hebben geen "jumperkes" om master of slave te selecteren...en het gaat om 'n laptop en door zie je helemaal geen kabeltje lopen...de brander schuift op z'n plaats en zit zo ineens aangesloten.

In de bios kan ik ide1 en ide2 selecteren en evt master en slave instellen...maar daar staat enkel de hdd vermeld,nergens de cd/dvd rom.

Ook als ik de oude cdrom er terug inschuif vind de bios die niet.

Als ik de brander in 'n andere laptop schuif doet die het wel perfect.

Zou het kunnen dat er misschien een deel van bios of drivers of weet ik veel op de harde schijf stonden? want sinds ik die vervangen heb kon ik xp niet meer installeren en herkende de bios geen cd/dvd rom, m'n externe cd/dvdrom deed het dan weer wel?

Maffe toestanden hoor zo'n laptop van medion hahaha

aangepast door stegisoft
Tekst groter gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ik al gedaan maar voor alle zekerheid nog eens gedaan,haalde spijtig genoeg niets uit.

ik vermoed dat het een beetje aan die ubuntu ligt dat er nu opstaat...in de bios kan ik nml selecteren welk OS aanvaard wordt,(ik heb daar de keuze tussen WINXP of DOS)en zou evt eens willen testen of de cdrom herkend wordt wanneer ik WINXP selecteer.

Probleem is dat ik om een of andere reden XP langs geen kanten geinstalleerd krijg,moet er bij een laptop misschien anders te werk gaan dan bij 'n desktop?

Op de vorige hdd stond xp ingebakken en het lijkt me vergezocht maar misschien is dit wel de reden waarom laptop zo moeilijk doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee heb geen recovery cd gebruikt,die heb ik zelfs niet.

Heb nieuwe hdd gestoken en verse xp pro op proberen zetten.

Ik kon zonder OS in de bios ook die keuze maken,ofwel zette ik 'm op WINXP en kon ik met installatie van xp beginnen(maar die mislukte telkens) ofwel zette ik 'm op DOS en kon ik ubuntu installeren.

Op DOS kon ik de installatie van xp zelfs niet starten en op WINXP startte de installatie van ubuntu niet.

Voor ik de hdd veranderde kon de cdrom enkel nog lezen....nu wordt hij zelfs niet gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.