Ga naar inhoud

regelmatig blauw scherm

TommyH

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Sinds een aantal maanden zit ik met het probleem dat mijn laptop af en toe vastloopt. De eerste keer was ergens eind juni. Ik had op dat moment nogal wat programma's en schermen open (zo'n 15), dus ik dacht dat het daaraan lag. Om zeker te zijn heb ik het nog eens laten nazien op de IT afdeling van de Hogeschool waar ik toen op zat (de laptop is ook aangekocht via de hogeschool). Deze zeiden dat alles in orde was.

Ergens in september gebeurde het opnieuw, deze keer met alleen Word open. Aangezien ik niet direct een oplossing vond op internet en ik niet meer op school zit liet ik het maar zo. Sindsdien is het steeds frequenter voorgekomen. Sterker nog, nu mijn Adobe CS4 licentie is afgelopen, wisselen 2 foutmeldingen zich met elkaar af. Op dit moment gebeurd het zo'n 2-tal keer per dag op een schijnbaar willekeurig moment. Zowel vlak na de opstart als na een paar uur draaien.

Dit is wat ik heb opgeschreven:

De eerste:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x0000000A (OxBB1FFFFC, 0x00000002, 0x00000000, 0x81E8C8C1)

En de nieuwste:

PFN_LIST_CORRUPT

STOP: 0x0000004E (0x00000007, 0x0004E4EB, 0x00021154, 0x00000000)

Hoewel ik toch iets weet van computers, ken ik helemaal niets van BIOS, hardware drivers, etc. dus graag stapsgewijze uitleg als het hiermee te maken heeft.

Enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Alvast bedankt!

Tommy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de stoptekens kan ik alleen zeggen dat er iets met de bios mankeert. In dit geval is uw geheugen corrupt.

Dus is ofwel de moederbord iets stuk ofwel is de Ram geheugen stuk.

Moeilijk om daarover een oordeel te geven.

Misschien kunnen ze in de computerzaak van uw school dit meten.

Het enige wat je misschien kan doen is laptop opstarten en tik de hele tijd op F8

Selecteer de Laatste bekende juiste configuratie optie in het Windows-menu Geavanceerde opties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de stoptekens kan ik alleen zeggen dat er iets met de bios mankeert. In dit geval is uw geheugen corrupt.

Dus is ofwel de moederbord iets stuk ofwel is de Ram geheugen stuk.

Moeilijk om daarover een oordeel te geven.

Is er iets dat ik kan opzoeken om daar uitsluitsel over te geven?

Misschien kunnen ze in de computerzaak van uw school dit meten.

Waarschijnlijk wel, maar omdat ik daar geen student meer ben willen ze daar hun tijd niet insteken. Allesinds niet gratis...

Het enige wat je misschien kan doen is laptop opstarten en tik de hele tijd op F8

Selecteer de Laatste bekende juiste configuratie optie in het Windows-menu Geavanceerde opties

Kan het zijn dat hierbij opgeslagen bestanden verloren gaan? Maw, kan ik best een nieuwe backup maken van al mijn documenten, foto's, etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgeslagen data zijn in principe niet verloren.

Wel is het heel verstandig om een backup te maken indien u in de mogelijkheid ben.

Desnoods kan ik u helpen om alsnog een backup te maken mits minimaal te kunnen opstarten vanaf de cdrom of dvdrom.

Testen is heel moeilijk wat betreft de moederbord.

Wat je kan doe is dit:

Download FreePCaudit

Klik op freepcaudit.exe

Wacht even tot het klaar is.

Klik nu op file en dan save als TXT en geeft een naam.

Open TXT bestand

Verwijdert deze regel: Windows product key

Niks anders verwijderen!

Dan opslaan en upload dat bestand hier.

Klik hier onder op meer optie

Scoll naar beneden

Klik op beheer bijlage

Bovenaan op Bladeren klikken

Dan uploaden

Even wachten

Je ziet u log.

Venster sluiten.

Reactie versturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgeslagen data zijn in principe niet verloren.

Wel is het heel verstandig om een backup te maken indien u in de mogelijkheid ben.

Desnoods kan ik u helpen om alsnog een backup te maken mits minimaal te kunnen opstarten vanaf de cdrom of dvdrom.

Niet nodig. Ik heb nog een backup van mijn bestanden van oktober, dus als er in principe niets verloren gaat zal ik die F8 eens gaan uitproberen....

Bijna vergeten, hier nog het txt bestandje:

EDIT: opstarten met de laatste bekende juiste configuratie is gelukt. Ik weet niet wat, maar er is allesinds iets veranderd want mijn Flash Player was plots een update of 4 armer. Of het voor de rest veel heeft geholpen zal ik pas vanavond of vrijdag weten...

laptop.txt

aangepast door TommyH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens bij apparaatbeheer of je ergens uitroeptekens ziet staan.

Beide code's verwijzen namelijk naar stuurprogramma problemen.

Zowel de eerste als de tweede error wijzen op een geheugen probleem.

Voor de eerste eror moet je dit artikel maar eens lezen.

De tweede error wijst echter wel op slecht geheugen in de meeste gevallen.

Wat je in dat geval eerst eens kunt proberen is eens kijken of je de errors nog krijgt als je er 2gb geheugen uithaald.

aangepast door Jean-Pierre
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.