Ga naar inhoud

Geen internet via wireless connectie met Apple Time Capsule

ndschutt

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb recent een Apple Time Capsule gekocht. Zo'n Time Capsule kan gebruikt worden als backup device, maar ook als base-station voor een wireless netwerk (802.11n Wi-Fi).

De installatie en configuratie van die Time Capsule als wireless base-station via mijn iMac zijn vlot verlopen en ik kan zonder enig probleem connectie maken met het wireless netwerk en surfen op het internet (zowel met Safari als FireFox).

Als ik echter met mijn laptop (Windows XP) connecteer met het wireless netwerk, duurt het verkrijgen van een IP-adres vrij lang (+/- 60 sec) en vervolgens krijg ik de melding "You have limited or no connectivity. You may not be able to connect to the Internet ...", waarna ik toegang krijg tot het wireless netwerk aan volle signaalsterkte.

Als ik dan via Internet Explorer verbinding wil maken met het Internet, lukt dit niet: "Detecting Proxy Settings" duurt lang en vervolgens krijg ik de melding "The Page cannot be displayed".

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en wat ik kan doen om het op te lossen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, alvast bedankt voor je antwoord.

Die Time Capsule doet wel degelijk dienst als wireless router en verschaft ook toegang tot het Internet. Ik heb mijn oude wireless router gewoon vervangen door dat ding en kan met mijn iMac gewoon surfen op het internet. Op de link die je postte, staat ook het volgende:

"Time Capsule is behalve een draadloze harde schijf ook een compleet AirPort Extreme-basisstation met 802.11n-technologie."

Bovendien staat er ook:

"Je kunt er vanuit gaan dat Time Capsule werkt met andere gecertificeerde 802.11n-producten. Bovendien werkt hij met Macs en pc's die zijn voorzien van de 802.11a-, b- of g-technologie en met draadloze producten als de iPod touch en Apple TV."

Mijn laptop is enkele maanden oud en qua compatibiliteit denk ik niet dat er een probleem kan zijn.

In principe zou ik dus met eender welk toestel connectie moeten kunnen maken met het wireless netwerk dat ik op de Time Capsule configureerd heb (met toegang tot Internet) en vervolgens toegang hebben tot alle netwerk resources (Hard Disk, Printer en Internet). Of heb ik dat echt zo verkeerd begrepen?

Groeten,

Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

De melding "You have limited or no connectivity. You may not be able to connect to the Internet ..." betekent meestal dat je geen verbinding hebt met de router, in casu de Time Capsule.

Open het opdrachtprompt, typ ipconfig en druk enter.

Je zal je ip te zien krijgen in de aard van 169.154.xxx.xxx en de default gateway, de dhcp server en de dns server(s) zullen waarschijnlijk geen ip hebben.

"Toegang tot het wireless netwerk". Bedoel je daarmee dat je de andere pc en de hard disk van de Time Capsule kan pingen en zien in de verkenner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik ipconfig doe (op mijn laptop), krijg ik het volgende resultaat:

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS-suffix: telenet.be

IP Address: 10.0.1.3

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 10.0.1.1

Ik vind geen IP's terug voor DNS en DHCP server(s). Waar kan ik die vinden?

Als ik de Default GW (10.0.1.1) probeer te pingen, krijg ik een time-out.

Als ik de andere PC (iMac) probeer te pingen (10.0.1.2), krijg ik ook een time-out.

In de verkenner van mijn laptop vind ik de Time Capsule in elk geval ook niet terug.

Met "toegang tot het wireless netwerk" wil ik zeggen dat het icoontje links onderaan aangeeft dat ik met volle signaalsterkte geconnecteerd ben met het wireless netwerk. Na de foutmelding "You have limited or no connectivity. You may not be able to connect to the Internet ..." gaat de connectie automatisch naar die "full-signal" toestand.

P.S.: Ik heb op mijn iMac ook de IP-adressen gecheckt en 10.0.1.1 is wel degelijk het IP-adres van de Time Capsule. Mijn iMac heeft 10.0.1.2 als IP-adres.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het IP-adres niet manueel ingegeven, dus ik neem aan dat DHCP en DNS op "automatisch verkrijgen" staan.

Op de iMac kan ik de Time Capsule configureren. De volgende internetinstellingen staan geconfigureerd:

Verbind met Internet via: "Ethernet"

Configureer IPv4: "via DHCP"

IP-adres: 84.194.80.254

Subnetmasker: 255.255.252.0

Routeradres: 84.194.80.1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de iMac is het volgende te vinden:

IPv4-adres: 10.0.1.2

Subnetmasker: 255.255.255.0

Router: 10.0.1.1

waarbij ik dus in de configuratie van mijn Time Capsule kan zien dat die 10.0.1.1 wel degelijk het IP-adres van de Time Capsule is.

Ik heb een test uitgevoerd met de laptop van een vriend (Windows Vista). Hij kon zonder probleem connecteren met mijn wireless LAN en surfen op het Internet. Een ipconfig op die Vista laptop gaf het volgende:

IP Address: 10.0.1.6

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 10.0.1.1

Vanop die Vista laptop kon ik mijn XP laptop (10.0.1.3) niet pingen (time-out).

Mijn XP laptop is dus niet zichtbaar / bereikbaar voor andere devices in de wireless LAN. Terzelfdertijd kan mijn XP Laptop ook geen enkel device in de wireless LAN pingen. Nochtans heeft hij wel een IP-adres toebedeeld gekregen en kent hij ook het IP-adres van Default Gateway.... Strange, no?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.