Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een systeem bij een familielid(wiens man overleden is) waar 1 XP, 1win2000 en 3 linux partities opstaan.

Met een GRUB multiboot start ie standaard een linux op, ik zou die partities van linux en win2000 willen deleten maar moet de XP opstart dan wel prioritair

krijgen.

Ik heb reeds info gevonden zoals een command FIXBOOT,of met FDISK /mbr

maar op mijn pc met XP vindt ie die commands niet!

Zo alle hulp is welkom!

Geplaatst:

Hartelijk dank,

Ik heb intussen EMERGENCY BOOT CD gedownload waar ik zie dat ik de MBR kan terugzetten!

Want dat van die console heb ik niet gevonden.

Dus ik ga alle overtollige partities deleten, dan opstarten met de boot cd de MBR herstellen en klaar is Kees.

Ik kan ook Gparted gebruiken daarna om mijn Ntfs partitie© uit te breiden met de vrijgekomen space denk ik.

mvg

Geplaatst:

heb het niet aangedurft om partities te deleten en mbr te herstellen, moest dit

niet lukken dan moet ik alles opnieuw installeren en de eigenares vind of heeft niet de software ter beschikking om eventueel ingeval het misafloopt alles

opnieuw te installeren!

Dus heb ik een nieuwe vraag: als ik zonder iets te verwijderen het commando

fdisk /mbr zou uitvoeren en ik start nadien opnieuw op zou het systeem dan rechtstreeks de win xp opstarten en niet de GRUB multiboot?

mvg Luc

Geplaatst:

Fixmbr is een commande dat de mbr hersteld, dit zal de boot herstellen voor ELKE operating system dat op de pc staat dus zal je een multiboot hebben.

Indien je de partities niet wilt verwijderen zul je de boot.ini moeten herschrijven zodat hij direct windows zal opstarten & dus niet meer de mogelijkheid geeft om de multiboot te laten verschijnen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.