Ga naar inhoud

Pc werkt (weer) veel te traag

henrijak

Aanbevolen berichten

• Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De cijfertjes in het taakbeheer (en de lijst zelf) verspringen constant, misschien is dit normaal.

Zo varieert het CPU-gebruik van 0 tot 100 %, maar ligt meestal tussen 2 en 8 %.

Bovenaan in de procesnaam prijken de "niet-actieve systemen" met CPU waarden die de grootste tijd tussen 90 en 98 schommelen (gebruikersnaam is SYSTEM, geheugen 16 kB).

Dan volgen nu eens iexplorer.exe met 02 CPU, dan weer sychost.exe, ook met 02 CPU, of taskmgr.exe, weer met 02 CPU, ook soms explorer.exe met 02 CPU. In feite wisselen enkele procesnamen elkaar in snel tempo af, ook andere dan die vernoemd, maar telkens tot 02 à 03 CPU, zelden een piek tot 05 of 06.

Onderaan lees ik: Processen 42, Geheugengebruik 490000/633000 kB.

De waarneming nu gebeurt nadat de pc 4 minuten nodig had om te starten, d.i. om bureaublad met iconen weer te geven.

Snelheid op het internet is op dit moment redelijk, mar ook dit wisselt met de uren en dagen, zoals eerder aangegeven.

Misschien moet ik al deze cijfertjes nog eens bekijken wanneer het surfen opnieuw zeer zeer traag wordt. Maar ik geef deze toch nu door, omdat de pc zo traag opstartte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die CPU-cijfers blijven binnen de norm, eenmaal op het internet.

De laatste dagen blijft de trage werking in feite beperkt tot het opstarten. Pc heeft een vijftal minuten nodig om het bureaublad, met alles erop, te laten verschijnen. De laatste stap, de invulling van de balk onderaan, met links de logo "start" en rechts alle andere logo's, gebeurt in opeenvolgende fasen. Ook de verbinding met het internet, via de adsl-modem, laat een tijd op zich wachten, maar dan verloopt het surfen op een redelijke snelheid.

Ik heb nogmaals gekeken of een virusscan niet mee opstart, om het probleem te verklaren, maar neen.

De programma's die mee opstarten volgens mconfig zijn: hpztsb04, dragdlag, mmtask, iTunesHelper, qttask, apdproxy, Reader_si, realsched, jusched, Mixer, avgtray, cftmon.

Ik heb twee programma's niet laten opstarten: beid35gui, en een andere cftmon

Ik weet niet of u met deze informatie iets kunt aanvangen, maar misschien helpt dat om een oplossing uit de bus (=de mailbox) te laten komen.

Nogmaals dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten behoorlijk wat opstarters bij die je echt niet nodig hebt.

Download Codestuff Starter

Start Codestuff Starter op

Selecteer het tabblad Automatisch Opstarten en vink volgende items uit. Deze programma’s worden onnodig mee opgestart.

O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility] C:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb04.exe

O4 - HKLM\..\Run: [speedTouch USB Diagnostics] "C:\Program Files\Alcatel\SpeedTouch USB\Dragdiag.exe" /icon

O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Program Files\iTunes\iTunesHelper.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" –atboottime

O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Photo Downloader] "C:\Program Files\Adobe\Photoshop Album Starter Edition\3.2\Apps\apdproxy.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program Files\Common Files\Real\Update_OB\realsched.exe" –osboot

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [C-Media Mixer] Mixer.exe /startup

O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [Picasa Media Detector] C:\Program Files\Picasa2\PicasaMediaDetector.exe (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'Default user')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook het weghalen van deze opstarters helpt niet echt.

Moet ik hieruit concluderen dat de pc zijn beste tijd gehad heeft (vijf jaar), of valt er toch nog iets uit te proberen?

Ter herinnering, het actuele probleem spitst zich toe op het trage opstarten (6 minuten vandaag), en de duur vooraleer het internet (of elk ander programma) op een deftige snelheid begint te werken (vandaag drie kwartier).

Nogmaals dank voor uw voorbije (en toekomstige?) suggesties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het trage opstarten niet te wijten is aan malware of andere vuiligheid, vrees ik dat er niks aan te doen is.

Ik heb nog een pc van 7 jaar en die heeft ook meer dan 5 minuten nodig tussen het drukken van de startknop en het gebruiksklaar zijn.

De grootte van je profiel heeft ook invloed op de opstartsnelheid.

Rechts klik op "mijn computer" dan naar eigenschappen en de tab geavanceerd openen.

Klik op "instellingen" in de rubriek "gebruikersprofiel" en kijk naar de grootte van je profiel; hoe groter dit profiel, hoe langer de opstarttijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie lijnen in de rubriek "gebruikersprofiel".

Eerste lijn: computernaam/ admini... grootte 1,30 MB

Tweede lijn: computernaam/gebruiker grootte 680 MB

Derde lijn: onbekende account grootte 1,28 MB

Heet zo een profiel groot?

De vijf minuten wachttijd voor het opstarten zijn niet echt storend, het is de minutenlange vertraging daarna die op de heupen werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee vanwaar deze onbekende account kwam, heb hem nu verwijderd.

Inloggen gebeurt automatisch, misschien ben ik zelf deze administrator? Ik zou het echt niet weten.

Ik moet wel telkens weer mijn gebruikersnaam en wachtwoord invullen bij het aanmelden op Windows Live via Firefox, ondanks het aanvinken van "onthouden". Op Internet Explorer geen probleem met de aanmelding, deze gebeurt automatisch.

Waarschijnlijk geen verband met deze administrator, maar ik vermeld het toch even.

Probleem van traag opstarten (5-7 minuten) en traag in gang komen (30-40 minuten) blijft bestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.