Ga naar inhoud

Microsoft access 2007 veel op veel relaties

SuMMeRDJ

Aanbevolen berichten

Ik ben een database op aan het zetten voor de bewonersgroep waarin ik actief ben, alleen loop ik nu tegen een probleem op.

Ik heb een tabel gemaakt van de info over de vrijwilligers, dus: IDVrijwilliger(PK), naam achternaam telefoon enz.

nu wil ik voor elke vrijwiliiger de hobby's kunnen opgeven, en later ook sorteren op hobby's, maar als ik dan bij ontwerp hobby1 tot hobby 8 zet zal ik nooit kunnen sorteren op alle 8 de rijen tegelijk.

ik heb nu een tabel: tblHobby's gemaakt met een veldnaam IDHobby (PK) en 1 met Hobby, hierin zou ik dus de verschillende hobby's zetten.

Daarnaast heb ik een tabel: tblHobbysVrijwiliger gemaakt en daarin de volgende velden opgenomen: IDHobbyVrijwilliger(PK), IDVrijwilliger en IDHobby.

deze heb ik doormiddel van relaties gelinkt.

nu zit ik met het probleem hoe ga ik dit in formulieren en raporten weergeven, dus hoe ga ik via een formulier 6 hobby's invoegen en bijv in een raport 6 hobby's weergeven. ik zou eerst dit willen weten voordat ik overga op query's ed.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

met vriendelijke groet

Wouter

Link naar reactie
Delen op andere sites

tblHobbysVrijwiliger

IDnr

Naam

tblHobby's

IDsub -->uniek--->Sleutel

IDnr ---> niet uniek--->index usb sleutel

Hobby ---> niet uniek

Relatie veel IDnr op IDnr

Hoofdformulier frmHobbysVrijwiliger

Subformulier frmHobby's

Dus ieder vrijwilliger heeft meerdere hobby maar er is maar slechts 1 vrijwilligernaam.

Zo kan je indentiek met rapporten.

Dus hoofd en sub

Wilt je bijvoorbeeld alle vrijwilliger opzoeken volgens bepaalde hobby.

Je maakt een qeurry met de volgende gegevens:

IDnr naam hobby

Rood uit tblHobbysVrijwiliger

Blauw uit tblhobby

In qeurry geeft je bij hobby bij voorbeeld tuinman

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje wel, maar ik geef in het scherm relaties dus aan dat van tblvrijwilligers IDVrijwilligers een relatie is met IDVrijwilligers in de tblHobbysVrijwilligers

en tblHobby's IDhobby een relatie is met IDhobby in tblHobbysvrijwilligers

en hierbij vink ik de 3 aanvink vakjes bij het maken van een relatie aan, klopt dit???

aangepast door SuMMeRDJ
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 3 vakje die je aanvink mag je doen.

Maar dan kan je ook verwijderen.

Je moet lezen wat er staat.

Verwijderen is misschien beter om in uw geval uit te zetten anders kan er per ongeluk verwijdert worden.

Trapgewijs verwijderen betekend indien je in hoofdform iets verwijdert dan zal er ook alles verwijdert worden in de subform die overeenkomt met de ID. (In de tabellen natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.