Ga naar inhoud

Partitie maken

sjato

Aanbevolen berichten

Hallo mensen van het forum,

Ik heb een nieuwe pc gekocht, Hp Pavilion Slimline. Ik wil hierop voor de hobby veel gebruik gaan maken van programma's om filmpjes te bewerken. Die wil ik graag op een aparte partitie gaan neerzetten. Hoe kan ik zo'n partitie maken?

Groetjes.

Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Windows 7. Ik had ondertussen de volgende stappen uitgezocht:

-startknop

-rechtklikken op Computer

- in het zoekvak rechtsboven intikken: partitie maken

Ik kom dan bij schijfbeheer en verder weet ik het dan niet meer, omdat ik de term partitie niet meer tegen kom. Dan stopt mijn durf omdat ik bang ben dat ik alles overhoop haal.

Hoe nu verder?

Groetjes.

Paul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het zie heb je 2 harde schijven.

1 van 500GB met de partities C en D

1 van 75 GB met de partities G en H

De rest zijn cd/dvd stations of externe usb schijven.

De enige partitie waar je kan mee "spelen" is de C want de andere partities staan zo goed als vol.

Op de C partitie installeer je de software en meestal is 120 of 150 GB hiervoor voldoende. We kunnen dus een partitie van ongeveer 300GB maken voor je films.

Met Parttion Wizard ga je hiervoor als volgt te werk.

Open Partition Wizard en selecteer de C partite.

Kies in het bovenste deel van de linkerkolom voor "move/resize partition".

In het venster kan je nu de partitie verkleinen door de rechterkant van de schuifbalk naar links te slepen tot de gewenste grootte overblijft voor je C partitie.

Klik "OK" en je ziet dat in het onderste deel van de linkerkolom bij de "operations pending" de actie is toegevoegd.

Selecteer nu het vrijgekomen gedeelte (grijs - unallocated) en kies voor "create partition".

Geef een drive letter en eventueel een label (naam) aan de partitie en selecteer "logocal" bij "create as" (indien dit nog niet zo staat) en NTFS als "File system" en klik "OK"

Je ziet nu 2 lijnen bij "operations pending".

Tot hiertoe is er nog niets gewijzigd aan je partities en kan je nog alles annuleren met "undo" en herbeginnen.

Als je zeker bent van de wijzigingen, klik je op "apply" en bevestig met "yes".

Waarschijnlijk ga je nu een foutmelding krijgen omdat de partities in gebruik zijn.

Kies dan voor de optie "restart now".

Partition wizard zal je systeem afsluiten en herstarten en bij het herstarten de wijzigingen aan de partities uitvoeren. Belangrijk is dat je de pc NIET afsluit zolang Partition Wizard bezig is. Wees geduldig want het kan even duren maar je kan de vorderingen volgen op het scherm.

Na het uitvoeren van de wijzigingen zal Partition Wizard je systeem opnieuw herstarten. Na deze herstart zijn je partities aangepast.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.