Ga naar inhoud

Sharen van printer en folder tussen XP Pro en Vista home

peke

Aanbevolen berichten

Beste mede PC-configurators, ik zit met een klein netwerk probleempje.

Ik heb twee PC's in een draadloos netwerkje staan.

PC1 : WinXP Prof - SP2. vaste PC - hp compaq dc7800p.Dit is een werkPC die geconfigureerd staat in een domain van het werk. Als ik de PC opstart log ik wel lokaal aan maar dat domain moet blijven staan om via VPN clientless te kunnen connecteren op het werk. geen domain PC, geen clientless VPN connectie... Tja, ze zijn streng.

LT1 (Laptop1) : Vista Home. Laptop HP Compaq Presario CQ50. Staat in werkgroep X. ik kan die niet in een domain zetten omdat dit een home edition is...

Aan PC1 staat nu een printer aangesloten via USB. deze staat geshared voor iedereen. Ik zou graag via LT1 kunnen printen via deze gesharede printer maar dit lukt me niet.

Ook bv een folder sharen lukt niet. kan iemand me verder helpen.

Nog wat meer info :

1) PC's kunnen elkaar pingen

2) Beide PC's zitten op een wireless netwerk via een US Robitics MaxG Router

3) beide PC's kunnen zonder probleem op het internet

4) Printer aansluiten op LT1 en afprinten gaat probleemloos.

iemand ideekes hoe ik dit best configureer ? kan natuurlijk nog altijd een Wireless printserverke kopen maar dan is mijn foldersharing nog niet opgelost hé ;o)))

aangepast door peke
Link naar reactie
Delen op andere sites

ahaaaaaaa, zo bedoel je....

Neen, de PC staat gewoon geconfigureerd op een domain maar ik log eigenlijk lokaal aan op de PC met een lokale user. Dan gebruik ik inetrnet en mail alsof ik gewone telenet gebruiker ben.

Wil ik werken intern bij mij op het werk dan start ik een clientless VPN sessie. Om zo een sessie op te zetten met de PC gekend zijn in ons intern netwerk op het werk en dat is zo want die is daar geconfigureerd en moet die dus ook in werk domain blijven staan ! Anders kom je der niet in !!!!

By the way, andersom van de XP naar de Vista gaat het dus wel degelijk zonder probleem. daar krijg ik een login box als ik \\ipadres\share intyp.

Zou die login box misschien onderdrukt worden op Vista home binnen explorer by default als je connecteert naar een XP of andere vista, zodat je gewoon een share niet gevonden fout krijgt ?

---------- Post toegevoegd om 02:40 ---------- Vorige post was om 02:26 ----------

heb ondertussen al iest doen werken.

Als je een share legt van de xp naar de vista en je connecteert daarna op de vista naar de xp via een net use commando : net use \\ipadres\ipc$ /user:<lokale userPC1> dan kan ja daarna de share en de printer aanspreken van LT1 op PC1.

Reboot je de laptop en je probeert dan met die net use lukt het niet. terug van XP share leggen naar vista en daarna terug net use vanop vista naar xp en dan lukt het terug. dus die XP maakt zich toch bekend op de één of andere mannier door een share te leggen van de xp naar de vista, waardoor de vista op zijn beurt terug naar de xp kan...

Moet wel te configureren zijn dat je enkel acties op de vista moet oden maar hoe juist... ?

Misschien brengt bovenstaand verhaal u op ideen ?

Alvast bedankt voor de snelle nachtelijke reacties ;o))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment hebt je VPN netwerk.

Dus van uw computer via internet naar andere computer.

Maakt eerst een herstelpunt.

Je maakt nu een tweede netwerk-verbinding maar dan voor lokaal.

Ga naar Configuratiescherm

Klik op netwerkverbinding

Klik rechts op thuisnetwerk of een klein netwerk….

Volgende

Volgende

Kies Overige

Bovenste nemen

Volgende

Als je reeds een netwerknaam hebt dan mshome eventueel veranderen.

Printer en bestanddelen delen op ja

Volgende

Normaal gezien vraag die om diskette te maken.

Niet nodig.

OK

Steek de netwerkkabel in.

Nu hebt je internet maar nog geen lokaal netwerk.

Deel ergens een map.

Ga nu naar configuratiescherm

Netwerkverbindingen

Klik op Lan-verbinding (geel) en dan met rechtermuis op eigenschappen.

Klik op installeren

Klik op protocol

Klik rechts op IPX-SPX

Klik op OK

Even wachten.

Nog eens OK

Windows zal vragen om de computer op te starten en doe dat.

Na opstarten moet je wel zo’n 5 à 10 minuten wachten en dan hebt je lokaal netwerk.

Nu kan je andere computers zien in uw netwerk.

Indien je geen internet hebt maar wel lokaal netwerk dan moet je in de router mac-adres van uw computer toevoegen en eventueel mac-adres in firewall van de router.

Zo zou dat moet kunnen want in XP kan je verschillende netwerk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.