ubuntu install disc - Pagina 2 - Archief Linux, Mac OS & andere besturingssystemen - PC Helpforum Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Je kan (K)Ubuntu op verschillende manieren uitproberen.

Je kan er voor kiezen om een live-cd te downloaden en daarna op te starten vanaf deze cd. Het voordeel is dat je niets moet installeren op je pc. Het nadeel echter is dat het opstarten en laden van programma's in Ubuntu traag zal verlopen. Dit komt omdat alle instellingen worden geladen vanaf de cd-rom.

De Ubuntu live-cd kan je hier downloaden. Die van Kubuntu hier.

Je start gewoon op via de cd-rom. Daarna zal er een opstartmenu verschijnen. Kies hier de optie "(k)ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Een andere manier om (K)Ubuntu te testen is, zoals je zelf al had aangegeven, via Wubi.

Wubi is een klein programma dat je kan gebruiken om verschillende linux distributies te installeren IN Windows. Dit wil zeggen dat je (K)Ubuntu gaat installeren zoals elk ander programma dat op je pc staat. Ook dit is volkomen veilig. Het opstarten van programma's zal ook sneller verlopen omdat de instellingen nu op je harde schijf staan en niet meer moeten geladen worden van de cd-rom. Daarnaast kan je alles gewoon weer verwijderen via het Configuratiescherm in Windows.

Als je (K)Ubuntu via Wubi hebt geïnstalleerd zal je tijdens het opstarten van je pc de keuze krijgen tussen opstarten met (K)Ubuntu of Windows. Je krijgt dus als het ware een dual-boot zonder dat je harde schijf in verschillende delen wordt gesplitst.

Wubi kan je hier downloaden. Let er wel op dat Wubi zelf geen live-cd's bevat. Deze moeten nog apart worden gedownload, maar dit doet Wubi voor jou.

aangepast door Jürgen
Geplaatst: (aangepast)
  schreef stegisoft:
Als je Ubuntu cd hebt dan kan je voor Live kiezen en dan wordt niks geinstalleerd.Dan kan je zien of Ubuntu geschikt is voor uw pc. Als ubuntu blokkeert dan is het niet geschikt.

Dat heb ik nog nooit gehoord. Wat zou er een installatie van Ubuntu kunnen beletten ? Ben benieuwd om te vernemen wat je bedoelt.

- Tenzij er geen plaats op de harde schijven is zou ik niet weten waarom een machine niet zou geschikt zijn. Misschien een videokaart die niet kan werken ? Ik veronderstel dat praktisch alle videokaarten direct al iets leesbaar kunnen op scherm brengen, ook via een "test" met de life CD ?

- Bij een installatie zelf is het toch slechts maar kwestie van je partities goed te organiseren en de nieuwe Linux partititie te formateren zoals het hoort (ik doe dat alles met een partititionerings-programma vooraf de installatie.

- Maar de Ubuntu Life/Install CD kan dit zelf desgewenst zelf ook uitvoeren tijdens de installatie, indien nodig. Het enige is dat je dan wat minder een gevoel van veiligheid hebt, omddat je iets doet wat je vooraf nog nooit had gebruikt) ) Ik heb toch liever een partitie die vooraf is klaargemaakt en geformateerd. Als het Ubuntu niet niet echt aanstaat, zal hij het wel melden en formateert die partitie wel nogmaals op zijn eigen wijze.

Danthius,

- Aan die bestaande Windows komt Ubuntu niet aan. Alles hiervan wordt echter meteen gevonden en in kaart gebracht! Inclusief zelfs uw bestaande Windows inhouse-netwerk.

- Opgelet : Het kan gebeuren dat Ubuntu een partitie detecteert die niet meer bestaat, maar eerder ooit wel heeft bestaan en met Windows werd gewist. Dat uit zich dan door een bizarre nummering in Ubuntu van de op harde schijf gevonden partities, waar bij één cijfer wordt overgeslagen.

- Mochten er Windows of data bestanden worden aangetast, zal kan het echt uitsluitend zijn omdat je er ZELF aan hebt gezeten via de "Ubuntu-Verkenner" equivalent (om het in Windows termen uit te drukken)

- Verwacht je toch aan een serieuze leerperiode en instellingen gedoe; maar na een tijdje zal je merken dat alles beter en sneller kan dan met Windows. Slecht af en toe zal je toch wel verplicht zijn te moeten werken met "opdrachtregeltjes" à la DOS.

- Maar alle mogelijkheden staan open. Ik veronderstel dat voor grafisch werk je het zelf zal moeten ondervinden.

aangepast door Merel 469
Geplaatst:
  schreef Merel 469:
Dat heb ik nog nooit gehoord. Wat zou er een installatie van Ubuntu kunnen beletten ? Ben benieuwd om te vernemen wat je bedoelt.

Verouderde hardware kan je systeem doen vastlopen. Ik heb het al meegemaakt dat alles vastliep voor de installatie werd voltooid.

Je videokaart geeft dan misschien wel beeld, maar dat wil niet zeggen dat alles goed loopt ;-).

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.