Ga naar inhoud

School netwerk opstellen

rijstkoek

Aanbevolen berichten

Hallo!

Zoals sommige onder jullie al weten loop ik mijn stage in een school. Ze hebben mij gevraagd dat ik in de vakantie eventueel zou kunnen terugkomen, waarop ik heb ingestemd. ze vertelden mij dat ze wouden dat ik heel het netwerk opnieuw instel en de computers ook volledig formateer hoe dat ik het het beste zou vinden.

We hebben al de HW al, maar er zou eventueel nog iets bij kunnen komen indien nodig.

We hebben nu 38 PC's (26 windows XP, 12 windows vista) die op een server (windows server 2008) zitten. En 28 iMacs die op geen server zitten. De bedoeling is dat alles zo goed het kan aan elkaar gekoppeld kan worden.

Hoe zit het netwerk in elkaar:

De windows pc's en de iMacs :

Elk systeem krijgt 3 accounts (aangezien dit mij het beste lijkt?)

• Cursist:
    De login voor een cursist, geen installatierechten e.d. ze moeten enkel adobe CS4, office enz gebruiken
  • Docent:
    Deze word dan gebruikt door de leerkracht als er iets geïnstalleerd zou moeten worden op de computer
  • Admin:
    Spreekt voor zich, kan alles.

De server:

Heeft slechts 1 HDD van 500 GB, gedeeld in 3 delen.

Students:

De schijf waar cursisten vrij kunnen lezen en schrijven, hierop zouden al hun documenten e.d. op moeten komen

Prof:

De schijf van de docenten, hierop kunnen cursisten enkel lezen.

XXXX:

een deel voorbehouden aan back-ups, OS, programma's en dergelijke

Stel dat de computers ook geformateerd zijn, hoe kunnen we daar dan het beste de programma’s (office enz) terug opzetten? Iemand vroeg mij of office op de server zat, hoe zat dit in elkaar? Ook heb ik de mogelijkheid gezien om programma’s via het netwerk te installeeren, hoe moet ik dit dan aanpakken?

Natuurlijk zijn onze leerlingen niet allemaal even bewust van hoe belangrijk de opleiding kan zijn, regelmatig worden er spelletjes gespeeld, gechat, … Hoe kunnen we dit tegenhouden? Zou softwarerestrictie kunnen helpen om msn te blokkeeren? En hoe moet ditdan? En ik weet dat sites kunnen geblokkeerd worden op de server door hun tags, panda gatedefender kan dit bevoorbeeld doen. Kan iemand mij iets aanraden om zo sites te blokkeeren? Nog een groot probleem zijn torrent programma’s, illegale downloads zijn zeker verboden, hoe kunnen we dit blokkeeren?

Is het ook mogelijk dat we een programma ofzo installeeren waardoor ik via de server al de computers kan beheren? Dan kan ik wanneer het ons uitkomt het antivirus programma laten scannen (hier word soms van 8u ’s ochtends tot 8u ’s avonds les gegeven, de planning veranderd ook altijd dus wij weten niet op voorhand wanneer we kunnen laten scannen en we willen dat niet dit de computer vertraagd)

Dan de macs, deze zouden ook gekoppeld moeten worden aan de server… maar hoe zou dit dan gaan? En al het bovenstaande zou ook van toepassing moeten zijn op de macs…

Zoveel vragen xD

Maar ook zoveel tijd, het is pas voor in de vakantie (voor augustus ongeveer)

Als iemand voorstellen heeft, zeg maar!

Mvg

Ik :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

pfoe, dit is wel erg veel info wat je hier vraagt zeg.

mijn mening, maak een domain aan, hang daar alles in, maak packages van je programma's en geef rechten via je AD.

heel kort en krachtig, want ik moet nu helaas weer weg, aankomende week kan ik je wel wat meer info geven, en PM me anders even, dan kan ik je best wel helpen met een en ander. (ik behandel dit soort dingen momenteel in mijn opleiding)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.