Ga naar inhoud

acer laptop > complete crash & XP reïnstallatieproblemen

Mizzy

Aanbevolen berichten

Hoi,

Allereerst, bedankt voor het lezen. Ik kon op dit forum niet direct een pasklaar antwoord vinden, daarom een nieuwe discussie. Als er zich toch ergens een gelijkaardig topic is, bij voorbaat excuses.

Een vriendin gaf me vorige week haar acer travelmate 8100 series laptop mee. Ze had al een tijdje BSoD's en plots hield hij er dan toch volledig mee op. Geen boot van harde schijf meer, na acer startup toont hij zwart scherm met liggend streepje. Omdat ze al haar data op externe HDD heeft staan, mocht ik dus gewoon de Recovery CD's draaien en alles terugzetten. Echter, het bleek allemaal niet zo simpel.

Dit is wat ik reeds ben tegengekomen/heb geprobeerd:

*mijn eerste reddingspoging waren de Recovery CD's, meegeleverd door Acer. Dit werkte in eerste instantie. Ik kreeg de laptop terug in gang. Toen plots een BSoD "Stop: 0x00000077 "kernel_stack_inpage_error". Toen hij wou herstarten, stond ik terug bijaf: opnieuw zwart scherm. Die stopcode betekent trouwens niet veel goeds :-) ik heb mijn best gedaan om op google tips en antwoorden te vinden, wat niet simpel is.

*Daarom maar eens een chcdsk vanuit de XP (OEM) installatie CD in de recovery console. Je raad het al: 'The volume appears to contain one or more unrecoverable problems'

*Uit miserie dan maar format C en nadien geprobeerd een nieuwe XP install te doen vanuit de installatie CD. Opnieuw geen succes: ik kan in de setup geen partities aanpassen, verwijderen, aanmaken of op eender welke manier beroeren. Dit terwijl de NTFS partitie wel degelijk in de lijst staat, dus hij kan ze vinden! Wanneer ik dan moet confirmeren, geeft hij een error dat hij niet verder kan. Druk F3 to exit, hoera!

*Dan maar terug naar Recovery Console om te zien wat er nog allemaal niet werkt :-) bootcfg/ rebuild : de C:windows wordt wel gevonden, maar bij uitvoering houdt alles weer halt. Hetzelfde met fixboot en fixmbr.

*Tenslotte heb ik - als last resort - een linux live CD van fedora code erin gestoken om zo eens een kijkje te nemen. And yes, opnieuw onmogelijk om de partities aan te passen.

Mijn eerste gedacht was kapotte hardware, maar de laptop is blijkbaar enkele maanden geleden reeds binnen geweest voor reparatie. Daar hebben ze het moederbord vervangen. Daarna was alles Prima. En aangezien ik eerst de Recovery CD's van acer nog kon draaien, lijkt me dat toch onlogisch.

Graag jullie idee over de situatie en alvast superbedankt voor alle tips!

Ik kan een beetje overweg met de PC, dus ben bereid om alles uit te proberen wat mogelijk is. Op dit punt hebben we toch niets te verliezen ;-)

Groetjes, mizzy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Microsoft heeft dit probleem persoonlijk opgelost. Ik link je even door Troubleshooting "Stop 0x00000077" or "KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR"

Het komt er op neer dat je of een virus hebt in de boot sector van Windows of hardware niet goed werkt en dat kan van alles zijn, het meest voorkomende zijn hardeschijf en ram geheugen.

Volg eventjes hun stappen en kom gerust even terug als het probleem blijft of je andere vragen hebt.

EDIT: lees onderstaande post eerst :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de eerste intentie zou ik denken dat uw harddisk aan het begeven is.

Dat lijkt mij het meest logische gezien je de partitie niet kan wijzigen noch chcdsk.

Maar anderzijds is er een nieuwe moederbord.

Dan zou de recovery niet werken maar dat ben ik niet zeker.

Maar in dit geval moet je wel in handleiding kijken hoe je recovery moet starten vanuit de bios.

Deze enige mogelijke oplossing zou met Gparted doen en alle partitie verwijderen en opnieuw indelen.

Download dit:

Browse GParted Files on SourceForge.net

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NFTS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NFTS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Wilt je de tweede harddisk ook doen dan is het precies hetzelfde.

Daarna met gewone Windows XP installeren.

Maar als windows XP zonder service pack is dan moet je eerst eens kijken op de cd van moederbord of er een diskette is om sata te laten herkennen.

Dat doe je heel in het begin bij installatie van xp en ik geloof dat je op F2 of F6 moet klikken om de sata driver te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor deze informatie!

Ik ga het zo snel mogelijk met Gparted proberen.

Al ben ik wel vrij twijfelachtig aangezien ditzelfde proces niet lukte met een FedoraCore live cd. In elk geval, de XP installatie CD komt met service pack 2, dus dat is alvast in orde. Maar moet ik op voorhand nog iets anders weten betreffende dat nieuwe moederbord? Zou dat nog voor specifieke installatieproblemen kunnen zorgen (behalve dan eventueel SATA driver)?

Die website van support.microsoft had ik nog niet gevonden, dus ik ga dat stappenplan zeker navolgen moest ik het met Gparted niet opgelost krijgen.

Ik post een antwoord van zodra ik meer weet! Alvast heel erg bedankt!

PS. mijn vriendin sprak ook over de familie-desktop PC die eveneens dit soort BSoD's toont. Maar die kan nog heropstarten. Ik mag aannemen dat dit virusgerelateerd is dan? :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS. mijn vriendin sprak ook over de familie-desktop PC die eveneens dit soort BSoD's toont. Maar die kan nog heropstarten. Ik mag aannemen dat dit virusgerelateerd is dan? :-)

Het kan dat ze met data over te zetten oa. het virus heeft overgezet, ja. En het zou een virus wel bovenaan de lijst zetten maar het hoeft niet gerelateerd te zijn.

Ik wou zeggen "scan evt. even met MBAM om zeker te zijn." maar als ik het goed lees kan je niet meer in het besturingssysteem?

EDIT: Hoewel ze op de familie pc dat wel nog kan, scannen in veilige modus met MBAM bedoel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee, daar zal de aprilvis zitten. Ze heeft sinds kort een externe harde schijf voor al haar data. En niet toevallig gebruikt(e) ze deze op allebei haar pc's! Als het virus is, dan zal ze dat natuurlijk opnieuw voorhebben van zodra ze dat ding gebruikt?!

Iemand een gokje hoe ze die harde schijf kan doorzoeken zonder de pc te 'gebruiken'? Veilige modus misschien? En kun je op zo'n externe gericht zoeken naar zo'n rotding?

thanx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hardeschijf moet je helaas met een pc scannen of die nu intern of extern is.

Het handige van een externe hardeschijf is dat eender welke pc die kan scannen op malware. Ik raad je dan ook aan deze externe hardeschijf te scannen in veilige modus met MBAM.

Bij een interne hardeschijf, zeker in het geval van laptops, ligt dat anders in dat geval moet je de hardeschijf in een computer steken van iemand die AHCI gebruikt en die schijf dan kan scannen (AHCI = een instelling in het bios waardoor je na installatie van het besturingssysteem de computer als plug n play apparaat kan gebruiken voor HDD's)

Of als de geinfecteerde computer wel nog in veilige modus geraakt, dan kan je vandaar uit ook de interne hardeschijf scannen. MBAM kan je, zoals ik in de vorige post zei, installeren, updaten en laten scannen allemaal in veilige modus met netwerkmogelijkheden.

Overigens, een interne of externe hardeschijf reageren hetzelfde op een virus en de verwijdering ervan gebeurd op dezelfde manier. Een virus is voor een elke dataopslag een bestand bestaande uit bit en bytes.

aangepast door Xenthos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey allemaal, ik heb net Gparted geprobeerd.

Wanneer ik de handleiding van stegisoft volg, hierboven in thread, krijg ik spijtig genoeg alsnog een error. Ik heb de partities verwijderd en een nieuwe gemaakt exact volgens zijn info, maar bij 'apply' loopt het mis. Alles komt terug te staan zoals het was.

Ter informatie, deze records zie ik:

/dev/sda1 fat32 pqservice 2.93GiB (grootte) 1.73GiB(gebruikt)

/dev/sda2 fat32 acer 35.61GiB (grootte) --- (gebruikt)

(hier staat een uitroeptekentje bij, en achteraan de vlag 'boot, lba')

hierbij staat bij informatie:

status = niet aangekoppeld

waarschuwing = unable to read contents of this file system. Hierdoor zijn acties uitgeschakeld. The following list of packages is required for fat32 file system support: dosfstools, mtools

/dev/sda3 ntfs 36.99GiB (grootte) 3.01GiB(gebruikt)

Hierbij staat bij informatie: status = niet aangekoppeld

Het feit dat die boot bij sda2 staat, een ongebruikte, dat is toch ook niet normaal zeker?

alvast bedankt,

aangepast door Mizzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heb ik zeker ook geprobeerd. Geen succes...

Zelfs huidige partities aanpassen qua grootte is onmogelijk.

Zou het niets te maken kunnen hebben met die missende bestanden die ik in m'n vorige post vermeldde: dosfstools, mtools?

Jullie weten er misschien meer van, maar google zei toch dat dit DOS-gerelateerde files die nodig zijn voor een goede werking.

groeten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.