Ga naar inhoud

Zwart scherm bij opstarten

xxharesxx

Aanbevolen berichten

Als ik mijn pc wil opstarten, dan net waarbij het windows logo komt en laad. Dan komt er een zwart scherm dat niet weggaat.

Ik kan ook niet opstarten in veilige modus, niks gaat.

Ik kan windows opnieuw instaleren maar dan gaan al mijn gegevens weg. Ik heb namelijk belangrijke gegevens op die pc, dus kan ik mijn pc herstellen zonder dat mijn gegevens verwijderd worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst de data veilig stellen:

Download Ubuntu

Brand het op cd of dvd

Start de computer met de dvd maar zorgt wel dat je in de bios de dvd als eerst boot staat.

Kies live

Kies taal en dan toetsenbord.

Je komt in windows

Nu kan je de data veilig stellen door te kopieren naar andere externe harddisk / externe computer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige tijd terug had ik precies hetzelfde voor. Ik heb toen ook dezelfde methode gebruikt al Stegisoft hierboven aanreikt om de data veilig te stellen.

(Toch straf dat Linux aan alle partitities kan geraken , inclusief de Windows partititie !!)

Maar veel verder ben ik niet geraakt. Uiteindelijk oordeelde ik na een week tijd, dat het sneller zou gaan om Windows te herinstalleren dan om verder te blijven uitspitten wat er mis ging. Heb verschillende fora geraadpleegd en veel geGoogled, zonder een oplossing te vinden, die er vermoedelijk wel is, en die vermoedelijk ook héél simpel moet zijn. Dat maakt het des te meer frustrerend.

Ik wens U meer geluk dan ik had ! Maar ik vrees dat het niet gemakkelijk zal gaan.

Eerst moet men al weten wat Windows precies uithaalt tussen het XP-logo scherm en het "Welkom" aanlogscherm. Normaal krijgt men wel eerst een zwart scherm dat enige tijd aanhoudt, waarbij ondertussen "bepaalde zaken" gebeuren.

Na enige tijd komt er een witte muis pointer op de zwarte achtergrond (die bij U vermoedelijk niet meer opdaagt)

De hamvrag is nu : wat zijn die "bepaalde zaken" ? Daarvoor moet men eerst een grondige kennis hebben van de Windows opstart-sequentie, die ik niet heb.

Ik weet het dus ook niet. Mogelijk loopt er dan een nazicht van al de aangesloten hardware, poort per poort. (Bij mij zie ik bepaalde ledjes even oplichten op USB apparatuur. Dat zal bij U misschien niet gebeuren ?)

Het blijft ergens hangen, maar waarom ?

Wie weet is de muis een mogelijke oorzaak ?

Probeer eens te booten met een doodeenvoudige gewone muis MET draad ? Alleszins met een andere dan U nu gebruikt. Zeker geen Logitech muis met hun idiote gigantische software voor ocharme een simpel muizeke.

Als het momenteel een USB muis is, probeer dan ook eens een muis die op de PS/2 muispoort past ? Hoewel dat geen absolute garantie is dat die MOET kunnen werken is de kans wel groot. En als dat de boosdoener is moet de bootsequentie kunnen doorheen het zwarte scherm geraken tot de pointer verschijnt.

Toch even dit nog:

In alle pogingen die je maakt (ook NU reeds) moet je zeker verplicht LANG blijven wachten. Ik heb het meerdere malen al beleefd dat het zwarte scherm uiteindelijk na lang wachten plaats maakt voor het inlogscherm (ondertusen ga je een potje koffie zetten) Ik geloofde er zelf niet in, maar het is zo; alsof de PC in een vertraagde tijd opstart. Daarna werkt het opnieuw als normaal.

Iemand met een grondige kennis van Windows kan je wellicht vooruithelpen om via een Linux Ubuntu Life Disk iets te ondernemen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze antwoorden, Ik heb dus al mijn bestanden gebackupt via linux.

Maar wanneer ik nu windows xp terug opnieuw wil instaleren, dan lukt het niet.

Omdat mijn pc niet opstart, laat ik de pc opstarten via de cd van windows xp, hierna komt er een scherm en vraagt hij of ik hem opnieuw wil instaleren ; ik druk dan op enter.

Hij is dan even bezig, maar hij wil dan terug opnieuw opstarten om het proces zo verder te zetten. Maar wanneer dit gebeurt krijg ik weeral een zwart scherm, dus kan ik niet verder.

Wat moet ik doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat uw harddisk aan het begeven is maar je kan dit proberen:

Download dit:

http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NFTS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NFTS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Wilt je de tweede harddisk ook doen dan is het precies hetzelfde.

Daarna XP installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik windows xp instaleer dan kies ik altijd voor herstellen ; dan moet ik op R drukken.

Maar ik kan ook windows xp opnieuw instaleren, dan zegt hij op deze partitie is al een besturingsysteem geinstaleerd. Er is daar ook een optie waar ik deze partitie kan verwijderenl, kan het op deze manier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.