Ga naar inhoud

dual boot mislukt

rachid

Aanbevolen berichten

Hey hallo,

Ik heb onlangs een probleem met mijn pc. Ik heb op dit moment als hoofdbesturingssysteem Ubuntu 9.10 staan, omdat er voordien problemen waren met vista. Nu heb ik onlangs windows 7 erop geinstalleerd naast ubuntu, dus een dualboot.

Ik heb via ubuntu een partitie aangemaakt voor windows 7, daar heb ik windows 7 op geinstalleerd. Wanneer de volledige installatie succesvol beëindigd is en ik mijn pc terug opstart krijg ik een zwarte scherm wanneer ik via windows 7 probeer op te starten

de ubuntu werkt gewoon normaal. Kan mij iemand vertellen wat de oorzaak zo kunnen zijn? Ik heb deze windows 7 al 2 maal geinstalleerd, ik heb ook geen upgrade genomen maar gewoon gekozen voor custom installatie.

alvast dank voor alle helpvolle reacties

rachid

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Een dualboot windows en ubuntu heb ik nog niet uitgevoerd, maar wat ik wel weet is dat je best eerst windows installeert en daarna ubuntu.

Windows zal immers de grub overschrijven. Ubuntu voegt zichzelf gewoon toe aan de bootloader.

Misschien is er daar dus iets fout gegaan.

Probeer even dit te doen of dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey dag Jurgen

Bedankt voor het antwoord. Ik ga dit eens proberen en hopelijk lukt dit dan wel.

ik laat u wel iets nadien weten

hopelijk lukt dit wel

ik moet wel toegeven dat bij mijn vorige besturingssysteem "vista" er problemen waren met een partitie die ik niet kon aanspreken

maar ik zal dan gewoon windows 7 installeren en zien wat het geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geprobeerd om iwindows 7 te installeren maar na een succesvolle installatie en heropstart vraagt hij terug om een cd of dvd, wanneer ik dan terug windows 7 ingeef dan gebeurt niets.

hoe kan ik ubuntu eraf zwieren want dat is mij nog altijd onduidelijk. Als nu de pc opstart krijg ik ne dualboot maar enkel ubuntu werkt.

ik geraak er echt ni aan uit, nochtans heb ik het toch een paar keer gedaan.

heeft er nog iemand suggesties?

hier terug in t kort:

ik had aanvankelijk vista, (van carrefour -acer pc M1100)

ik had een backup moeten maken maar blijkbaar stonden niet alle bestanden op de backup dvd en scheelt er iets met de partitie

dus ik probeer windows 7 te installeren maar dit lukt tot het einde wel maar bij opstarten van pc zou windows 7 opstarten maar dit gebeurt niet

ik heb voorlopig dus enkel ubuntu die op de pc werkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je wil helemaal opnieuw beginnen?

Eerst ga je alle partities moeten verwijderen:

Download dit:

Browse GParted Files on SourceForge.net

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NFTS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NFTS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Installeer eerst windows 7.

Als de installatie van windows 7 is afgerond kan je Ubuntu installeren.

Ubuntu zal tijdens de installatie de ruimte die door windows werd ingenomen herkennen, dus normaal moet je niets meer instellen.

Meer uitleg over een dualboot kan je hier vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jurgen,

Ik heb windows terug geinstalleerd

nadien heb ik ubuntu erop gezet

en wanneer ik opstart zie ik in het opstartmenu ubuntu staan en windows 7 loader

wanneer ik dan kies voor windows 7 loader dan krijg ik na de keuze enkel een zwarte scherm met een cursoer erin

weet er iemand wat ik misschien verkeerd doe, want dit heb ik nu al 3 keer geprobeerd.

Het is wel zo dan ik misschein eerder bij de installatie van windows 7 dit 2 maal achter mekaar gedaan had, en ik dus in opstartmenu 2 x windows 7 zag maar dit is nadien overschreven door ubuntu na de installatie van ubuntu.

alle suggesties zijn welkom

ps: zou het misschein aan de windows dvd liggen? ik heb in het weekend wat aan het testen geweest, en ik heb toen xp erop gezet en die staat er dan wel op maar dan wel voorlopig zonder een dualboot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel zo dan ik misschein eerder bij de installatie van windows 7 dit 2 maal achter mekaar gedaan had, en ik dus in opstartmenu 2 x windows 7 zag maar dit is nadien overschreven door ubuntu na de installatie van ubuntu.

Heb je eerst je volledige harde schijf vrijgemaakt via Gparted en daarna windows en ubuntu geïnstalleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,

dus via gparted had ik 2 partities aangemaakt dus 1 voor windows (ik heb een grote partitie genomen ) en de kleine partitie was voor ubuntu

ik heb deze partities geformateerd en dan eerst windows erop gezet, heel de installatieprocedure gevolgd en het gaf aan dat het succesvol was verlopen

nadien ubuntu erop gezet maar zoals dus aangegeven, bij dualboot kan ik enkel ubuntu gebruiken, maar windows 7 niet.

is dat normaal dat er verschijnt: windows 7 loader alleen ipv windows 7?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,

dus via gparted had ik 2 partities aangemaakt dus 1 voor windows (ik heb een grote partitie genomen ) en de kleine partitie was voor ubuntu

ik heb deze partities geformateerd en dan eerst windows erop gezet,

Hier leid ik uit af dat je eerst je harde schijf hebt ingedeeld en ze daarna opnieuw hebt gewist en dan bent begonnen met de installatie?

Kon je voor de dual boot wel in windows geraken?

Werd de windows-partitie goed weergegeven tijdens de installatie van Ubuntu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad,

in ubuntu kan ik de bestanden van windows zien.

Er is nog iets: als ik bijvoorbeeld windows 7 installeerde zei hij dat hij een vorige windows map zal opslaan als windows.old. De reden waarom hij dit doet is omdat er eerste windows vista op de computer zat.

dus voorlopig tast ik gewoon in het duister waarom windows 7 niet opstart ondanks de vermelding in de opstartscherm dualboot (zwarte scherm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.