Ga naar inhoud

thuisnetwerk en Telenet Shake probleem

Aanbevolen berichten

Probleem thuisnetwerk met nieuw abonnement Telenet.

Had vroeger met een thuisnetwerk en het delen van de printers geen enkel probleem met Skynet abonnement.

Bij overschakeling naar Telenet SHAKE werd er veel geïnstalleerd, kreeg elke Pc aansluiting met internet(wireless) maar verviel het thuisnetwerk.

De D.Link Accesspoint bleek aan de basis hiervan te liggen.

Links en rechts advies gevraagd de voorbije maanden maar veel suggesties ( meestal voor mij als leek erg vaag) en bovendien bleken ze niet werkzaam te zijn. Kwam nog erbij dat de kwaliteit van het digitale TV beeld enorm gestoord en heel slecht was. Er is dus wat af geknoeid.

Heb de configuratie van Telenet uitgezocht.

Wat een warboel.

De reeds 5 technici die langs gekomen zijn om de kwaliteit vanTV beeld te verbeteren hebben er blijkbaar de boom in het bos ook niet gezien.( in 4 sessies weliswaar gedurende de vooorbije6 maanden)

Aansluiting zoals bv die van radio was zo slecht gedaan dat er geen signaal meer doorkwam. De kabel ( coax) voor tweede TV en coax kabel voor radio boven was ook niet aangesloten.

Nu wel goed beeld maar trage opstap en zonder digitbox geeft nu ook voor bepaalde TV stations goed beeld wat voor de laatste ingreep niet het geval was.

De opstelling is nu nog :

Verdeelkastje van Telenet bij ingang kabel Telenet( op stroomnet)

met uitgang verbinding via kabel naar TV gelijkvloers, radio gelijkvloers en naar de Motorola Surfboard DigitalVoice Modem

Hierop een uitgang naar Telefoon en naar D.Link Switch toestel

Vanuit dit laatste toestel een verbinding naar Access point en Digibox van Telenet

Eerste verdiep ; PC met Canon kleurprinter ( USB poort) en ontvanger G type

Tweede verdiep : Pc met ontvanger N type met oude Brother printer

Tweede verdiep : Laptop Windows 7 met type N ingebouwd;

Alle drie ontvangen internet.

Dit is het in wezen.

Alles staat op gelijkvloer. Hierdoor is ontvangst op tweede verdiep zeer traag en slecht ondanks wireless N type ontvanger op die PC; idem op nieuwe laptop.

De toestellen zijn : Motorola Surfboard DigitalVoice Modem , D Link DES -1005D en een DWL G7700P wireless access point.

Eén van de suggesties was de oude Accesspoint toestel simpel te vervangen door de nieuwe Belkin routerN+( intussen aangekocht maar niet geïnstalleerd)

Eventueel kan ik via een voorziene kanaal dit apparaat naar het tweede verdiep brengen. (welke kabel?)

Ik neem aan dat voor de software installatie van de router deze moet verbonden worden met de pc waarop installatiedesk gaat gebruikt worden.

Tweede suggesties was de nieuwe router N+ te plaatsen na de D.Link switch en dan te verbinden met de oude Access point die dan zou opgesteld worden op tweede verdiep( wireless echter). Deze zou dienen als versterker/tussenschakel met nadeel van een moeilijke instelling) voor de pc die daar geplaatst is en nu een zwak signaal krijgt in de oude configuratie.

Het eerste voorstel was bedoeld om eerst te kijken of de vervanging van de bestaande Accesspoint door de Router N+ een acceptabel ontvangst op elk verdiep mogelijk maakt. Met Belkin zou dit volgens die technicus mogelijk moeten zijn.

De harde schijf zou ofwel op de router ofwel op de switch toestel kunnen geplaatste worden.

Ik ben hier als vrijwilliger op andermans terrein en dus onzeker en ook niet erg goed in afstelling van die toestanden. Te veel suggesties gehad waardoor ik ten slotte onzeker geworden ben.

Had mijn eerste idee moeten volgen: simpel vervangen accesspoint door router.

Vroegere oplossingen in dit verband lossen mijn onzekerheid niet op.

suggesties??

Bedankt voor geduld.

A.kinnet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je eerste idee is een goede oplossing: vervang de wireless access point door de Belkin Wireless N router.

Waarschijnlijk gaat de onvangt op het 2de verdiep reeds beter zijn aangezien N een tamelijk groot bereik heeft.

Als de ontvangst op het 2 verdiep toch nog onvoldoende is, kan je het access point op die verdieping te plaatsen. De verbinding van de router naar het access point kan je maken met een utp kabel (cat5E volstaat) of met een stel PowerLan adpters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe moet je geen extra software installeren op de pc's.

De configuratie van de router moet gebeuren via een bekabelde verbinding en kan vanaf eender welke pc gedaan worden. Volg de richtlijnen uit de handleiding.

Misschien best vooraf de mac adressen van de verschillende pc's noteren om de draadloze verbinding extra te beveiligen door het inschakelen van de mac filter.

Na de configuratie van de router, moet je enkel nog op de pc's de instellingen van de draadloze verbinding aanpassen voor wat betreft wep, wpa of wpa2 beveiliging. Normaal staat hierover ook een hoofdstuk in de handleiding van de router.

Aangezien het om een gewoon accesspoint gaat, denk ik wel dat je dit via een kabel moet verbinden met de router.

Een zogenaamde range extender hoef je niet met een kabel te verbinden. die pikt het signaal van de router op en stuurt het versterkt weer verder

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een accesspoint en bij de eerste keer moet je wel met kabel aansluiten op de pc om IP adres en gateaway in te stellen van de router.

Daarna kan je loskoppelen van de computer en zou normaal gezien draadloos moet werken door gewoon aan te sluiten op stopcontact.

Je kan in principe ook 1 lankabel aansluiten op de accesspoint voor 1 pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.