Ga naar inhoud

C: schijf formatteren

MM1989

Aanbevolen berichten

Hallo,

Al een tijd gelden heb ik windows 7 laten installeren op mijn laptop. Alleen is dit gedaan op de d: schijf, op de c: schijf staat nog gewoon windows vista. Dit geeft bij mijn weten geen problemen, de laptop doet het nog perfect. Alleen vraagt hij met het opstarten welke van de twee besturingssystemen ik wil gebruiken. Ik gebruik altijd windows 7, dus wat mij betreft kan die c: schijf helemaal worden geleegd. Alle bestanden heb ik of al op de d: schijf staan of niet meer nodig.

Mijn vraag is nu of ik die c: schijf zonder problemen kan formatteren, en hoe ik de c: schijf het beste kan gaan formatteren.

Alvast bedankt voor het antwoord en de informatie.

Groetjes, Michelle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zicht is geen probleem om c:\ te formateren maar je moet ook de fixboot mbr doen.

Mbr is een een klein verborgen bestandje die bepaald welke windows wordt opgestart en waar het staat.

Nu is het mij niet bekend als je fixboot mbr doet dat de computer opstart in d:\

Normaal gezien zou dat geen probleem zijn.

Maar je hebt een laptop en waarschijnlijk is Vista reeds geinstalleerd dan hebt je ook nog een verborgen Backup partitie en als je dan c:\ formateert zonder de backup partitie te verwijderen dan krijgt je wel een probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die c ga je niet zo maar mogen verwijderen denk ik. Widnwos 7 gaat waarschijnlijk op die c-schijf ook een aantal bestanden hebben geplaatst die nodig zijn voor het opstarten.

Je zou in 7 kunnen opstarten en daar de alle bestanden van de vista-installatie, behalve de map windows!, kunnen verwijderen. Daarna de d schijf vergroten. Je zou dan van de c-schijf, die nu zo goed als leeg is de hoofdpartitie kunnen maken, maar dan gaat windows 7 niet meer kunnen opstarten.

Daarom dat het ook nodig is om een hersteldvd van windows 7 aan te maken.

In het laatste nummer van Computeridee stond er een handleiding om van een dual boot naar een enkele installatie te gaan.

Misschien is er een samenvattende handleiding op internet te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.