Ga naar inhoud

Netwerk vertraagd, maar niet continue

Aanbevolen berichten

Wij hebben een netwerk met server en een 8-tal werkstations. Sinds geruime tijd vertraagd het dataverkeer enorm. Maar dit is met momenten. Soms is de snelheid goed en ineens heb je enorme vertragingen. Onze outlook bestanden staan op de server en worden geopend vanop ieder werkstation. Als ik de Task Manager op de server bekijk, dan zie ik bij netwerking max 0,8 %. Zou dit aan de basis kunnen liggen van het probleem?

Anderzijds heeft men mij al gezegd dat dit een hardware probleem zou kunnen zijn van een switch die niet meer goed zou werken of een kortsluiting in een UTP kabel?

Hoe kan ik best dit probleem aanpakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke merk en type switch hebt je?

Om de kabel te testen:

Ga naar start

Typ in uitvoeren dit: cmd

Typ achter > dit: ping -t server ip adres

Bijvoorbeeld: ping -t 192.168.1.100

Laat het 2 minuten pingen.

Stoppen doe je met CTRL + C

Nu ziet je onderaan pakket verzonden maar ook fouten.

Als er fouten zijn dan is de kabel of netwerkkaart niet goed.

In dat geval test je de server zelf:

Ga naar de server zelf dan ping de test naar zijn eigen ip adres.

Als er dan fouten zijn dan is de netwerkkaart niet goed meer.

Wel zou ik de modem en switch herstarten.

Want het kan zijn dat er een lichte stroomuitval is geweest en dan werkt de switch niet naar behoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de netgear 1Gb switch is een GS116. Maar ik denk persoonlijk niet dat het een hardware probleem is, daar het systeem voorheen met dezelfde hardware configuratie perfect heeft gewerkt. De problemen zijn vooral gekomen nadat we Trend Micro hebben geïnstalleerd op het netwerk. Hoewel we hier vooral goed de instellingen bekeken hebben en vele scan acties (intern) hebben uitgeschakeld om het systeem niet te vertragen blijft het systeem toch zeer onstabiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je denk dat Trend Micro de oorzaak is wat perfect mogelijk is dan kan je in de instelling kijken of de netwerk computer op always of toegelaten staat.

Normaal gezien kan je dat vinden bij firewall.

Als de probleem blijft dan overwegen om te verwijderen.

Maar meestal kan ik bij firewall dat regelen. Ik heb verschillende soorten firewall en kan daar overal in orde brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het ook kunnen liggen aan de DNS instellingen op het netwerk? Alle workstations hebben DNS de server van de telenet 195.130.130.130, wordt hierdoor het netwerk ook niet vertraagd? Nu gaat ieder werkstation op telenet DNS server gaan kijken. Dit vertraagd ook. Hoe kan ik op onze eigen server eventueel een DNS laten draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

DNS is voor internet.

Normaal gezien is voor Telenet dit:

195.130.130.113

195.130.131.5

Ik zelf gebruikt dit:

208 67 222 222

208 67 222 220

Doch je mag ook de dns uitschakelen want dat heeft niks te maken met uw lokaal netwerk als je static IP adres geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb alle instellingen nog eens nagekeken. De firewall in TM staat compleet uitgeschakeld, en ik heb ook de Smart Scan functie ingeschakeld waardoor normaal gezien het netwerk dan nog minder zal belast worden.

---------- Post toegevoegd om 22:32 ---------- Vorige post was om 22:30 ----------

Als ik de DNS uitschakel, hoe kan ik dan met de werkstations nog op internet? Is de DNS die je gebruikt sneller dan die van Telenet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.