Ga naar inhoud

Knoop aankoop pc doorhakken

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb net dit mooie forum ontdekt en ga er meteen gebruik van maken.

Ik wil onze desktop thuis eens vervangen, het vorige beestje is ondertussen al 5+ jaar oud en dat is er aan te merken. Daarom ben ik eens gaan rondsurfen en heb ik een paar pc's samengesteld, maar ik had toch nog enkele vraagjes.

Aangezien ik nogal een fervent gamer ben, moet het een capabel beestje worden.

Ik heb deze twee configuraties samengesteld op power4pc.be

1.

Antec Three Hundred -EC (black, no psu, atx)

CORSAIR TX (650 watt, atx, sli ready) 92,17 €

ASUS P6T SE (X58, pci-e 2.0, raid) 177,04 €

INTEL CORE i7 920 (2.66 ghz, 4.8 GT/s, 8 mb, s1366, 130 watt, boxed) 236,82 €

G.SKILL 6GBNQ (6144 mb, 1600 mhz, CL9, 1.5 v, non-ecc, unbuffered, kit of 3) 165,95 €

CLUB3D RADEON HD5870 (850 mhz, 1024 mb, DDR5, 4800 mhz, 256 bit, 11, fan) 362,15 €

WESTERN DIGITAL Caviar SE16 (500 gb, sata/300, 8.9 ms, 7200 rpm, 16 mb, 3.5") 44,73 €

NEC DVD ReWriter AD-7240S (24x, sata, black) 21,90 €

MICROSOFT Windows Vista Home Premium with upgrade Windows 7 (64, OEM, NL, SP1) 113,01 €

Totaal: +- 1281 €

2.

Antec Three Hundred -EC (black, no psu, atx)

ANTEC Earthwatts (650 watt, atx) 71,90 €

GIGA-BYTE GA-P55M-UD2 (P55, 2 x pci-e, raid) 99,79 €

INTEL Core i7 860 (2.8 ghz, 8 mb, s1156, 95 watt, boxed) 262,93 €

Kingston HyperX (4096 mb, 1333 mhz, CL7, 1.65 v, non-ecc, unbuffered, kit of 2) 119,11 € 2X

CLUB3D RADEON HD5870 (850 mhz, 1024 mb, DDR5, 4800 mhz, 256 bit, 11, fan) 362,15 €

WESTERN DIGITAL Caviar Green (750 gb, sata/300, 8.9 ms, 7200 rpm, 32 mb, 3.5") 62,64 €

NEC DVD ReWriter AD-7240S (24x, sata, black) 21,90 €

MICROSOFT Windows 7 Home Premium OEM (64, OEM, FR) 95,34 €

Totaal +- 1239 €

Nu, de vragen.

Hoeveel Watt voeding heeft zo'n pc nodig? Zou 650 Watt ook voldoende zijn?

Iemand een idee vanwaar het verschil in prijs van het moederbord komt? Ik ken geen van beide namen. (ik ken dan ook niets van moederborden)

Is het normaal dat die i7 920 goedkoper uitkomt dan de i7 860? Is de duurdere in dit geval ook de betere?

De prijzen liggen dichter bij elkaar dan ik dacht. Het komt hier ongeveer op neer: besparen op het moederbord ten voordele van een betere(?) processor en iets meer Ram, of een beter(?) moederbord.

Iemand ervaringen met power4pc.be?

Op alternate.be kwam ik voor een duurdere prijs tot dit systeem. Duurder en toegeving op vlak van zowel graka als RAM.

Alternate heeft dan weer het voordeel een heel gekende site te zijn.

Kan iemand me helpen deze knoop door te hakken?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eerst je vragen beantwoorden :

Een voeding van een degelijk merk van 650 watt is voldoende voor deze systemen, maar je hebt niet erg heel veel speling. Een lichte overklok zal wel nog mogelijk zijn, maar daar stopt het. (Natuurlijk kun je er extra harde schijven enzo aanhangen, verbruikt niet zo veel t.o.v. andere onderdelen.)

Het prijsverschil van die twee moederborden ligt op de chipset. Bij het duurdere moederbord gebruikt die ook een iets betere chipset, met meer lanes enzo.

Het verschil is niet echt merkbaar, maar een X58 platform is nu eenmaal duurder dan een P55 platform.

Dat de i7 920 duurder is dan de i7 860 kan best zijn. Daar hoef je je niet te veel zorgen over te maken.

Ik zal ook nog zo snel mogelijk met een alternatief systeem komen, omdat niet alle componenten bij uw samenstelling de beste keuze zijn.

aangepast door superjona
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

=1&product[9448]=1&product[235982]=1&product[255152]=1&product[269743]=1&product[259995]=1&product[245679]=1&product[225309]=1&product[258770]=1&product[234247]=1&product[224663]=1&product[72617]=1"]Hier staat mijn samenstelling. Ik bestel mijn computerproducten altijd bij Azerty.nl, dit is een zeer goede zaak, nog nooit klachten gehad, en ze zijn één van de goedkoopste.

• Processor : De gloednieuwe AMD Phenom II X6 1090T processor, dit is een 6-kern geclockt op 3.2Ghz. De "T" in de naamgeving staat voor "Turbo Mode", daarmee overclockt AMD 3 cores volledig automatisch als ze niet worden gebruikt. Het paradepaardje van AMD kan redelijk concurreren met Intel's i7 serie, maar een paar kleine uitzonderingen.
  • Moederbord : Ik heb gekozen voor een Asus modelletje : ASUS M4A89GTD PRO/USB3, een goed moederbordje aan een schappelijke prijs. Het bord heeft o.a. USB 3.0 en Sata600 aanboord.
  • Grafische Kaart : 2 MSI R5770 HAWK kaarten, twee van deze in Crossfire hebben ongeveer de performance van een HD5870, aan een lagere prijs, en aanzienlijk stillere (en betere) koeling.
  • Harde Schijf : De Samsung Spinpoint F3, momenteel de best verkopende schijf op de markt, en plaats genoeg met 1TB.
  • Geheugen : Een setje OCZ Gold, met ruimte voor een eventuele overclock.
  • Optische Drive : Sony NEC Optiarc AD-7240S, gewoon een top-drive.
  • Behuizing : De Antec ThreeHundred, die heb je in je eerdere samenstelling gekozen.
  • Windows : Windows 7 Home Premium Nl 64bit. Geen Vista met upgradebon, gewoon direct Windows 7.
  • Anti-Virus : Norton Anti-Virus 2010 Retail.
  • Assemblage : Assemblage + Windows Installatie Je krijgt 1jr garantie op de assemblage, en 2jr garantie op de onderdelen.
  • Koeler : De Scythe Mugen 2 Rev. B, een uitstekende koeler betreft prijs/prestatie en geluidsproductie.
  • Voeding : Al dit wordt gevoed door de Nexus RX-7000. 700 watt en geluidsarm.

Sub-Totaal : €1213.

Korting : Gratis Verzendingskosten. [€-37]

Korting : Gratis Norton Anti-Virus [-€35]

Korting : Special Deals [€-5]

Totaal : 1136 EURO.

aangepast door superjona
RAM vergeten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoorden.

Dat systeem dat je hebt samengesteld ziet er op het eerste zicht zeer mooi uit. Maar je spreekt van 2 R5770 HAWK-kaarten, waar je de prijs berekent met maar één zo'n kaart. Een tweede zou de prijs dus gevoelig de hoogte in jagen. Stillere en betere koeling spreekt me echter wel aan. Zijn er nog andere alternatieven die in de buurt van de HD 5870 komen?

En 6 cores? :o Daar had ik nog niet van durven dromen. Zou dat niet een beetje overkill zijn wat games betreft, vandaag de dag worden ze amper ontwikkeld met 4 cores in het achterhoofd.

De rest van je aanbevelingen houd ik zeker in gedachten wanneer de beslissing valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een (intel) alternatiefje

Ik ga enkel het verschil met dat van superjona zeggen (superjona zijn systeem is ook goed, daar geen afbreuk aan).

Processor: i7 860, gewoon beste bang for a buck intel die er is (naar mijn mening).

Moederbord: ASUS P7P55D-E standaard bordje maar dan wel met USB3.0 en SATA600.

VGA: HD 5850 Is zowat de net zwakkere tegenhanger van 2x HD5770.

Voeding: Gewoon ander merk

Nu heb ik ook hetzelfde maar dan met HD5870 en dan krijg je dit.

Wat wel moet gezegd worden over de turbomodus van AMD tov die van Intel:

Intel gaat je CPU overclocken als de TDP dat toe laat waardoor je een HEEL flexibele core snelheid hebt. Die van AMD gaat 3 cores op idle zetten als er slechts 3 cores nodig zijn. Let wel op dat Windows van tijd tot tijd enkele cores nodig heeft voor achtergrond applicaties. Daardoor zal die turbomodus van AMD niet veel gebruikt kunnen worden. Intel zal daartegen zelfs met 4 cores de turbomodus kunnen gebruiken.

Nu heeft intel ook Hyperthreading waardoor er 8 virtuele cores kunnen gecreëerd worden maar dat is nog steeds trager dan AMD hun 6 echte cores.

EDIT: Alle kortingen die superjona zegt gelden ook voor de 2 bovenstaande systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Wat de grafische kaart betreft, wordt het, denk ik, deze Sapphire Vapor-X, de garantie van XFX zou namelijk niet om over naar huis te schrijven zijn in Europa. Daarenboven zorgt de aangepaste koeling op deze kaart voor 10 dB minder lawaai, wat toch niet min is. €20 waard of niet?

Onze monitor hier thuis is trouwens toch maar een 1280 x 1024 en die is nog niet aan vervanging toe. Wanneer we toch een nieuwe kopen, is het dan mogelijk nog zo'n HD5850 bij te steken?

Duidelijk, een bepaalde reden dat je die andere voeding aanraadt?

En hoeveel valt er zo per maand aan korting te rapen op Azerty? Die Norton kan me gestolen worden en er zit geen haast achter om een nieuwe pc te kopen (examens zitter er aan te komen) dus een maandje of twee geduld kan de prijs alleen maar doen zakken, denk ik zo dan.

edit: ik ben nu eens aan het rondkijken voor een processor. Die AMD met 6 cores doet het bij games telkens minder dan de i7-860, terwijl die al €40 goedkoper is. En nu zie ik hier nog de i5-750 die nog eens €80 lager staat, maar het in vele game-benchmarks vrijwel even goed doet. Ik heb begrepen dat het voornaamste voordeel die hyperthreading zou zijn. Wat houdt dit concreet in?

aangepast door fredie007
processoren zijn minstens even moeilijk te kiezen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk Yannick, maar het is nu niet dat op anderhalve maand tijd de helft van het systeem gereviseerd zal moeten worden. Ik kom hier niet alleen raad vragen om een systeem samen te stellen, ik stel het erg op prijs als iemand iets meer uitleg geeft waarom component A beter is dan component B. Op die manier weet ik waar ik in de toekomst op moet letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom een andere voeding: Ik ben meer fan van Coolermaster dan van Nexus. Ik heb zelf ook een Coolermaster.

Ik ben ook van mening dat ik enkel iets kan adviseren wat ik daadwerkelijk ook mijn geld aan zou geven. Dus hier zou ik geen geld geven aan een Nexus maar wel aan een Coolermaster. Superjona zal waarschijnlijk het omgekeerde hebben misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.