Ga naar inhoud

PC configuratie voor Photoshop

Aanbevolen berichten

Ik ben geen gamer maar wel een gepassionneerd fotograaf. Ik maak gebruik van Lightroom, Curvemeister en Photoshop CS5.

Photoshop is mijn zwaarste programma dus de PC zou daarop moeten afgestemd zijn. Foto bewerking gebeurt in RAW-format en originelen zijn al gauw 40-50MB groot bij aanvang.

Met dit in gedachten graag jullie mening over volgende configuratie. Alle commentaar, opmerkingen en aanpassingen zijn welkom.

Behuizing: ANTEC NSK6582B Black 430W of ANTEC Sonata 500 III V2 Black 500W (scheelt € 4)

Moederbord: ASUS P7P55D-E DDR3 (Socket 1156, Dual PCI Express, Intel® P55 Chipset, 6 SATA II RAID + 2 SATA 6GBPS, eSATA, 4DDR3 2200Mhz Dual Channel, 2 PCI, 8 Channel Audio, Gigabit LAN, 12 USB2.0 + 2 usb3.0)

CPU: INTEL CORE i5 750 45nm (2.66) 8MB LGA1156 1156FSB Boxed with cooler

Geheugen: PATRIOT 4GB Kit (2 x 2GB) 1600Mhz DDR3 7-7-7-20 Viper Low Latency.

Weet niet of er een groot verschil in prestatie is tussen 1333Mhz en 1600Mhz (in prijs scheelt het hem € 5).

Volgens mijn info gebruikt PS niet meer dan 2GB RAM dus 4GB RAM lijkt mij voldoende om alles te laten draaien ... of vergis ik mij en is eventueel 8GB RAM het waard?

GPU: MSI N250GTS TWIN FROZR 1G Geforce GTS250 1024Mb DDR3, Clock Rate 738Mhz, Memory Clock 2.000/2.200 GHz, HDMI, Dual DVI, Retail. of

MSI N240GT-MD512-OC/D5 Geforce GT240 512Mb DDR3, Clock Rate 550Mhz, Memory Clock 3.600 GHz, HDMI, DVI, Retail.

Deze kost een stuk minder en ik vraag mij af of deze misschien een betere keuze is dan de 250; de OpenGL ondersteuning in Photoshop vink ik toch af en 3D toepassingen gebruik ik ook niet.

Boot: 1000GB 64MB SATA 600 7200rpm WD1002FAEX Western Digital Caviar Black. Hierop komt Win 7 en Photoshop.

Backup: 1000GB 64MB SATA 600 7200rpm WD1002FAEX Western Digital Caviar Black.

Hierop komt Ubuntu (partitie van 50GB), Backup (partitie van 700GB) en de rest (partitie van 200GB+) als scratch disk (swap file) voor Photoshop.

Schijfstation: DVD-RW Intern Sata Zwart SAMSUNG 22X Writer Bulk SH-S223C

Cardreader …

Koeling: extra koeling nodig ???

Nog iets vergeten ???

Dank bij voorbaat. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met deze kwam ik op ongeveer € 930 (Win 7 inbegrepen € 108) zonder klavier en muis.

Budget ongeveer € 1.000 voor de PC alleen en zonder software.

Koop meestal bij Tones Mechelen omdat dit voor mij "achter de hoek" is.

aangepast door wannoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een samenstelling gemaakt en ik heb ook rekening gehouden dat u graag besteld bij Tones. Zelf moet ik wel toegeven dat er niet veel keuze in onderdelen is in Tones.

Ik kon de samenstelling niet opslaan als link, dus heb ik een PDF'je staan als bijlage.

[ATTACH]4766[/ATTACH]

Als processorkeuze de Intel i5 750, dit is gewoon een uitstekend modelletje voor Photoshop. 4GB geheugen, opzich best genoeg, maar als je intensief aan videobewerking gaat doen dan zou ik toch 8 aanraden.

De Antec Sonata 500 als behuizing met bijhorende voeding, de 240GTSa van Nvidia, omdat je toch geen 3D-werk doet, dus deze is meer dan genoeg, en ik vind Nvidia kaartjes beter samenwerken met Photoshop. Tweemaal een Samsung Spinpoint F3 1TB, ze presteren uitstekend en is de best verkochte schijf van het moment. Windows 7 Home Premium als besturingssysteem, en tenslotte Montage & Installatie door Tones.

612f8c42c4748814446483544567f989.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon de samenstelling niet opslaan als link, dus heb ik een PDF'je staan als bijlage.

Alvast bedankt hiervoor.

Zelf moet ik wel toegeven dat er niet veel keuze in onderdelen is in Tones.

Moest je wel de keuze hebben, wat zou je dan voorstellen en waar te verkrijgen?

4GB geheugen, opzich best genoeg, maar als je intensief aan videobewerking gaat doen dan zou ik toch 8 aanraden.

Volgens mijn info gebruikt PS niet meer dan 2GB. Juist of niet?

Indien wel dan ben ik best bereid om naar 8GB te gaan maar alleen als het nuttig is. Zoals gezegd zijn RAW-bestanden redelijk groot en het toepassen van bepaalde filters in lagen leidt algauw tot bestanden van 400MB en meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We werken liever met azerty. Zeer goede service, heel goede naverkoop, ... nog nooit problemen mee gehad.

Dit is wat ik in gedachten had.

• Ondanks mij 'aanleunen' naar de Intel kant toch een AMD. Hier krijg je een hexacore (6-core dus) met een snelheid van 2,8 GHz. Nog redelijk nieuw. Photoshop is multithreaded dacht ik dus ga je continu de 6cores kunnen benutten.
  • Asrock 860Fx bordje. Asrock heeft zich het afgelopen jaar tot een niveau doe stijgen waarin we het daadwerkelijk kunnen aanraden. Hier kiezen we het ook omdat het een redelijk 'goedkoop' bordje is van het 860FX platform.
  • 4GB OCZ 1600MHz modules. Zoals je zei is de prijs tussen 1333MHz en 1600MHz te verwaarlozen en OCZ is een vooraanstaand geheugenmerk.
  • Door het prijsverschil met tones kunnen we hier een GTS250 steken wat het systeem gewoon beter balanceert.
  • Coolermaster M520 zijn maximum rendement ligt mooi op dit systeem zijn max.
  • HD: 2x de spinpoint F3 1TB in RAID1. Zo heb je een automatische backup van alles.
  • driver: De Lite-On iHAS524 heeft na lange tijd de plek ingenomen als beste driver. En heeft slechts een meerprijs van 7 euro tov de AD-7240S (de vorige beste).
  • Behuizing: EEN LIAN LI!!! Als je graag van minimalisme houd dan zal deze Lian Li je echt kunnen bekoren met zijn uiterlijk. Anders neem je maar iets anders.
  • We kiezen ook voor Windows 7 prof 64bit. Altijd leuk als je een besturingssysteem hebt.

En je krijgt €5 koriting.

aangepast door Duidelijk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.