Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb 3 harde schijven in mijn computer en op de tweede staat er eerst een primaire partitie ext3 FS geformateerd,opstartbaar (bootable) daar achter staat een data partitie (NTFS) in een uitgebreide partitie (extended).

Ik zou graag die eerste primaire partitie wijzigen in een data ntfs partitie.

Als ik die partitie inactief wil plaatsen,krijg ik de melding dat het een bootable partitie is en als ik die wil verwijderen krijg ik de melding dat het een primaire partitie is die ik ga verwijderen,is dat een probleem?Want volgens mijn software kan het verwijderen van die partitie het gevolg hebben dat het systeem onbruikbaar wordt....

Ik heb 7 os'en waarvan 1 windows en 6 linux dus ik start op met grub,daar zit die bootable partitie niet in want er staat niets op die partitie dus die bootable partitie inactief plaatsen en dan converteren naar ntfs of verwijderen (1 ste partitie op de schijf) en een nieuwe ntfs partitie maken moet kunnen.Mijn redenering dus:Ik kan zo de melding negeren dat het systeem onbruikbaar kan worden als ik die partitie inactief plaats en converteer of een nieuwe maak.

Is mijn redenering juist?Dit opdat ik zeker zou weten dat ik geen domme dingen doe waardoor ik moet zoeken waarom mijn systeem niet meer zou opstarten?

Geplaatst:

Download dit:

Browse GParted Files on SourceForge.net

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NFTS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NFTS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Wilt je de tweede harddisk ook doen dan is het precies hetzelfde.

Om dit te herstellen heb je een installatieschijf nodig (keycode is niet nodig)

Start de pc op vanaf de installatieschijfen ga naar de herstelconsole.

Typ daar fixboot en druk enter.

Typ dan fixmbr en druk enter.

Typ exit en druk enter.

Haal de schijf uit de lezer en herstart de pc.

Geplaatst:

stegisoft,bedankt!

Maar eh...Kan ik die ene eerste primaire partitie verwijderen en een nieuwe maken of desactiveren en daarna converteren naar ntfs ipv ext3FS?Of moet ik daarvoor de hele schijf (ook de tweede partitie (fat32))eerst leegmaken?Dan vrees ik dat ik eens later zal moeten terugkeren met mijn vraag...

Een tool heb ik eigenlijk al...

Geplaatst:

Je kan ook gewoon ext3FS met de rechtermuisknop formateren als NTFS met de bovenstaande ISO.

Ik ben een beetje verstrooid geweest.

Dus gewoon met Gparted en dan de partitie selecteren en dan met de rechtermuisknop op formateren klikken.

En da apply.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.