Ga naar inhoud

Nieuwe PC (Alienware) - enkele vragen.

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen,

Ongeveer 6 jaar geleden kocht ik reeds een Alienware PC en heb daar nooit spijt van gehad. Nu begint het arme ding toch tekenen van ouderdom te tonen en ik ben van plan een nieuwe Alienware aan te schaffen. Ik ben niet zo'n grote hardware kenner dus opteer ik wederom voor een reeds samengestelde systeem waarvan ik weet dat het kwaliteit/duurzaamheid biedt (zonder teveel reclame voor AW te willen maken ;-) ).

Nu, vermits ik slechts over een geringe kennis bezit, zit ik met een aantal vragen. Vragen waarop ik hier een antwoord hoop te kunnen vinden dankzij de experts onder jullie.

De computer zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor te gamen, maar ook voor Photoshop/After Effects bewerkingen.

De configuratie die mij momenteel het meest ideaal lijkt is de volgende:

- Intel® Core153 i7 Processor 920 (2,66 GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/sec.)

- Legitieme Windows® 7 Professional 64 Bit - Nederlands

- 2GB ATI® Radeon™ HD 5970 graphics card

- 9 GB 1.333 MHz (3 x 1 GB + 3 x 2 GB) Tri Channel-geheugen

- 500 GB SATA-harde schijf (7.200 rpm)

- 24x optisch dvd+/-rw-station (dvd/cd lezen en schrijven)

- 21,5-inch Alienware OptX™ AW2210-breedbeeldflatpanel (1.920 x 1.080, 2 ms)

- Integrated HDA 7.1 Dolby Digital Audio

- Dell 1525 Wireless PCIe Network Card 802.11n

Mijn "ideale" budget ligt tussen de 2000€ en 2500€. Deze configuratie komt ongeveer neer op 2370€.

Ik heb gekozen voor slechts 1 HD van 500GB vermits ik dit later nog altijd kan uitbreiden. Ik heb ook niet gekozen voor een Blu-Ray lezer, vermits ik daar geen gebruik van zou maken.

Mijn vragen:

- Processor: Is het de moeite om van de i7 920 (2,66 GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/sec) up te graden naar de i7 930 ( (2.80GHz, 8MB cache, 4.8GT/sec)) voor 140€? Of zou investeren in de i7 960 (3.33GHz 12MB 6.4GT/sec) de beste keuze zijn naar de toekomst toe ondanks de reuzachtige prijs die daaraan verbonden is (430€ - totaal zou dan op 2800€ uitkomen)?

- Grafische kaart: Voor zover ik begrepen heb is de conclusie uit de meeste benchmarks/reviews dat de 2GB ATI Radeon HD 5970 de beste keuze zou zijn. Doch lees ik hier en daar dat de Dual CrossFire 1GB ATI Radeon HD 5870 nog steeds een snellere config zou zijn dan de enkele HD 5970.Maar ik vraag me dan af naar de toekomst toe of ik toch niet beter af ben met de HD 5970? Ook naar stroomverbuik en lawaai lijkt me zo'n crossfire of SLI setup niet zo ideaal.

Of zouden jullie kiezen voor een enkele, goedkopere 1 GB ATI Radeon HD 5870 of zelfs voor de 1.5GB NVIDIA® GeForce® GTX 480 (waar ik persoonlijk minder voorkeur voor heb omwille van enkele dingen die ik erover gelezen heb)?

Als bijkomende vraag hieromtrent: Wat denken jullie van een Dubbele SLI 1.8GB Nvidia GeForce GTX260 setup?

- Geheugen: Ik heb gekozen voor 9 GB 1.333 MHz (3 x 1 GB + 3 x 2 GB) Tri Channel-geheugen ,omdat dit me naar de toekomst toe het beste leek en omdat het prijsverschil niet reuzachtig groot is vergeleken met 6 GB 1.333 MHz (3 x 2 GB) Tri Channel-geheugen.

Toch vraag ik me af in hoeverre die 3 extra GB echt noodzakelijk zijn en in hoeverre ik er iets van zou merken. Ook vraag ik me af of ik niet beter voor 6 GB 1.600 MHz (3 x 2 GB) Tri Channel-geheugen zou gaan ipv de voorheen genoemde 9GB. Is er echt een merkbaar verschil tussen 1.333 en 1.600 Mhz?

Tot slot: Wat denken jullie van de vloeistofkoeling die aanwezig is op deze systemen? Ik kan er niet veel meer informatie over vinden.

Mijn excuses als het overkomt alsof ik op zoek ben naar een makkelijke oplossing voor mijn vragen. Ik heb reeds uren opzoekingswerk gedaan, talloze reviews gelezen enz., maar ik denk dat ik hier op het juiste adres ben om hopelijk wat duidelijkheid te krijgen.

Al jullie hulp/advies zou in ieder geval enorm geapprecieerd zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

i7 920 en 930 is niet veel verschil maar 960 wel.

Maar ik zou eerder voor i7 920 kiezen met SSD harddisk + 500 Gb harddisk.

SSD is vele malen sneller dan gewone harddisk.

Je hebt dan het grote voordeel dat windows veel sneller opstart.

Als de prijs niet zoveel verschil uitmaakt voor de geheugen dan zou ik voor 9 GB kiezen alhoewel je in de huidige omstandigheden met 6 Gb meer dan voldoende is.

Maar anderzijds is 3 x 2 Gb 1600 Mhz sneller dan 1333 mhz.

Koelvloeistof heeft een dikke voordeel dat je veel langer uw systeem kan belasten wat doet extra voordeel is bij games.

Ik zou voor 2GB ATI Radeon HD 5970 kiezen.

Maar ik zou wel voor blueray kiezen want je moet op langer termijn bekijken en dan zullen er steeds meer blueray films maar ook games komen.

Ik zou hier wel goed overwegen.

DVDrom kan geen blueray lezen maar andersom wel.

Daarbij is het veel sneller want ik heb dat ook in mijn laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral bedankt voor je antwoord, Stegisoft.

Vermits de i7 960 mij ver boven m'n budget zou brengen ga ik toch maar voor de 920 gaan. Ik had inderdaad ook al een vermoeden dat er niet veel verschil is tussen de 920 en de 930.

Alleen heb ik een beetje schrik dat ik binnen een tweetal jaar misschien spijt zal krijgen om voor de 920 gekozen te hebben. Vermits ik niks ken van het eventuele zelf vervangen van computer onderdelen ga ik vermoedelijk nog een tijdje blijven zitten met een aantal twijfels omtrent deze keuze.

Wat betreft die 9GB heb je waarschijnlijk gelijk dat ik momenteel meer als voldoende zou hebben aan 6GB. Toen ik mijn pc 6/7 jaar geleden kocht werd ik door een aantal mensen als gek verklaard voor het hebben van 2GB. Naar de toekomst toe denk ik dat ik ineens goed zit met 9GB ;-)

Ik had ook al zitten nadenken over die SSD's en er onlangs nog een artikel over gelezen. Stomme vraag misschien: Windows start er sneller mee op, maar geldt dit ook voor programma's zoals in mijn geval Photoshop of zelfs voor games? En werken deze SSD's verder als gewone HD's?

Ze lijken me in ieder geval behoorlijk duur momenteel, en ik heb gelezen dat sommige types problemen hebben met het wegschrijven van kleinere bestanden (ofwel heb ik dit slecht verstaan).

Wat betreft die Blueray lezer heb je inderdaad gelijk. Naar de toekomst toe is dat de beste keuze.

Nogmaals bedankt voor je advies.

aangepast door Novades
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, Ik mijn bericht in 3 delen opdelen: 1) Antwoord op de vragen; 2) Een samenstelling van Alienware die ik zou aanraden voor het budget; 3) Een niet-Alienware samenstelling voor het budget.

Deeltje 1) De antwoorden.

Processor:

i7 920 is een 'oude processor' terwijl de i7 930 meer als opvolger voor de i7 920 word gezien. Ik moet wel zeggen dat €140 kosten voor de upgrade te duur zijn. Ik zou het dus op de i7 920 houden.

De i7 960 is eigenlijk een overkill. Deze processor is eigenlijk een beetje onzinnig. De i7 9xx reeks is er eigenlijk om te overclocken. De i7 920 valt makkelijk (met de koeling die aanwezig is, maar daar later meer over) te ocerclocken naar een 4,5GHz.

i7 920 raad ik dus aan.

Grafische kaart:

Ik zal eerst is omschrijven wat de HD5970 is: Dat is eigenlijk een Crossfire van twee HD5850. Niets anders.

Elke grafische kaart even apart:

HD5970 is eigenlijk een ideale kaart voor een P55 chipset waarbij men eigenlijk slechts 1 PCIe 16x slot ten volle gebruiken. Daardoor zou een crossfire setup niet volledig ten rechte komen op zo'n moederbord. De HD5970 overbrugt dus dat probleem. Echter hebben we hier met een X58 chipset te maken die dit probleem niet kent.

Crossfire van 2 HD5870 is het krachtigste dat daar tussen staat. Dit is een 10%-15% beter dan de HD5970.

1 keer HD5870 is te zwak voor je budget.

GTX480, is minder goed dan de HD5970(15-20% beter) en een CF van de HD5870 (25-30% beter). Ook maakt deze nog eens een herrie en gaat die enorm veel wattage aan warmte afgeven (en verbruiken) --> onzinnige kaart.

SLI van GTX260: Verouderde kaarten -> afblijven!

Geheugen:

Ik raad 6GB van 1600MHz aan. 9GB heb je al je slotjes al gevuld en zul je dus bij een uitbreiding later, je 3x1GB gewoon kunnen weg gooien--> zonde. Ik preffereer ook 1600MHz over 1333MHz vanwege de overclockbaarheid aangezien dat zeker een optie is met de i7 9xx processoren.

12GB kan ik ook aanraden, maar daar heb je geen 1600MHz in. Je kan beter later wat latjes bij steken wat heel makkelijk.

Koeling:

Het is de H50 van Crossair die er in zit. Een simpel waterkoeling kitje. Moet je geen wonderen van verwachten maar is wel beter dan luchtkoeling (enkel de LM-blokken zijn beter met luchtkoeling).

Een costum waterkoeling set is natuurlijk een pak beter dan dit, maar qua prestatie/prijs is de H50 zeer goed.

Deeltje 2) De config die ik aanraad.

- Intel® Core153 i7 Processor 920 (2,66 GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/sec.)

- Legitieme Windows® 7 Professional 64 Bit - Nederlands

- Dual CrossFire™ 1GB ATI® Radeon™ HD 5870 graphics card

- 6 GB 1.600 MHz (3 x 2 GB) Tri Channel-geheugen

- 500 GB SATA-harde schijf (7.200 rpm)

- 24x optisch dvd+/-rw-station (dvd/cd lezen en schrijven)

- 21,5-inch Alienware OptX™ AW2210-breedbeeldflatpanel (1.920 x 1.080, 2 ms)

- Integrated HDA 7.1 Dolby Digital Audio

- Dell 1525 Wireless PCIe Network Card 802.11n

Deeltje 3) Een costum config.

• Processor: i7 930, 2,8GHz een upgrade dus tov de i7 920.
  • Koeling: Zelfde als de Alienware
  • Geheugen: 6GB OCZ 1600MHz geheugen. OCZ is een zeer vooraanstaand merk!
  • Moederbord: Een zeer goed moederbord om te overclocken. Als je dat niet wilt doen kun je daar een 80 euro besparen door dit moederbord te nemen.
  • Videokaarten: Gewoon twee keer een HD5870 welke dan van een vooraanstaand merk, sapphire.
  • Voeding: Een 850 watt voeding van een zeer goed merk dat ook nog eens modulair is waardoor er nooit te veel kabels in de kast hangen.
  • Oplsag: SSD + HD, Je hebt een 80GB waar je de vooraanstaande Hardware op kunt instaleren welke SUPERSNEL kan opgevraagd worden, Je hebt dan ook nog een 1TB aan opslag geheugen van een van de beste Hardeschijven van het moment, beste in prestatie/prijs.
  • driver: Beste van het moment, blueray vind ik persoonlijk nog veel te duur om nu al te kopen. En het word ook nog niet eens gebruikt als overgangs element (er komt een tijd waarop games zowel op DVD als Blueray worden verkocht om de overstap te maken en dit is zelfs nog niet van toepassing).
  • Behuizing: De Crosair 800D is een zeer strakke, makkelijk in onderhoud, behuizing. Als je ze niet mooi vind kun je een andere kiezen.. voordeel van costum.
  • Monitor: Een van de beste 22" monitoren.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Duidelijk

aangepast door Duidelijk
Link naar reactie
Delen op andere sites

SSD harddisk is alleen geschikt om Windows en programma te installeren.

Games zou ik op andere harddisk installeren.

Het klopt dat wegschrijven naar SDD moeilijker is maar opstarten ontzettend sneller.

Over de processor moet je minder bang voor hebben.

Je speelt hoofdzakelijk games.

Wat gebeurd er eigenlijk?

Je start de game

De processor ziet het en geeft meteen door naar de videokaart.

De videokaart processor neemt alles over alsmede de geheugen want de videokaart heeft ook geheugen.

Dus bij u is veel belangrijker de videokaart dan de processor.

Voor Photoshop is het anders.

Processor ziet het en geeft het door aan de geheugen.

Op dat moment gebruikt je processor en geheugen samen met de geheugen op de harddisk.

Om u een idee te geven:

Ik heb pentium 4 met 1 Gb geheugen en kan nog altijd CS3 draaien.

Dus in u geval kan je ook in de toekomst Photoshop blijven werken.

Eigenlijk zou je maar voor één ding schrik moeten hebben en dat is hoeveel de games van de videokaart vergt. Zoals je weet komt er steeds meer zware games.

Maar met uw videokaart komt je toch al een tijdje voort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg Stegisoft, alweer iets bijgeleerd :-)

Duidelijk, enorm bedankt voor je uitgebreid en enorm hulpzaam antwoord.

Na het rustig doornemen van de custom config die je hebt gemaakt moet ik zeggen dat ik er serieus aan zit te denken om die Alienware achterwege te laten en de onderdelen te bestellen/kopen die jij voorstelde (vooral als er een service aangeboden wordt om de onderdelen te laten samenstellen, hetgeen ik zelf nog niet zou kunnen). De prijs is veel voordeliger alsook de specs.

Toch zit ik nu weer met enkele vraagjes (sorry!):

Moederbord:

Volgens jou is dit een goed moederbord om te overclocken, maar zelf heb ik geen plannen om daar mee te beginnen. Doch, voor zover ik begrepen heb zit er in de i7 930 (en de andere modellen waarschijnlijk ook) een functie die zorgt voor automatische overclocking (Turboboost of zoiets?). Is het ook daarom dan nog steeds interessanter om voor dit moederbord te kiezen?

Videokaarten:

Je raadde me deze kaart aan in xfire setup, maar ik vroeg me af of deze niet nog een betere keuze zou zijn: Sapphire VAPOR-X HD 5850 (ook als xfire welliswaar). Ik las dat deze van een betere koeling voorzien waren dan de standaard modellen.

Behuizing:

Zou deze behuizing ook geschikt zijn voor de besproken setup? En moeten daar nog extra fans bijgekocht worden, of niet?

Beeldscherm:

Enige specifieke redenen waarom juist dit scherm?

Koeling:

"Een costum waterkoeling set is natuurlijk een pak beter dan dit"

Ik vind de koeling erg belangrijk. Binnenkort verhuis ik naar een dakappartement en ik vermoed dat het er in de zomer best warm gaat worden. Als je me iets kan voorstellen dat beter is dan de huidig gekozen waterkoeling (maar toch min of meer binnnen het budget) zou dat fantastisch zijn.

Drive:

Ok, dus misschien toch nog geen Blueray dan. In de lijst van de config die je maakte vind ik wel geen dvd-drive terug (of ik moet blind geworden zijn). Kan je deze er eventueel nog even bijvoegen?

Tot slot, ik heb geen enkele ervaring met het bestellen van losse onderdelen om die dan vervolgens te laten samenstellen. Azerty.nl biedt zo'n service aan en ik vroeg me af hoe degelijk deze dienst is?

Ook zie ik dat de meeste onderdelen leverbaar zijn binnen de 2-3 werkdagen. Heeft iemand enige ervaring met Azerty.nl en de leveringstermijn nadat de bestelling geplaatst is?

Ik vind het erg vervelend dat ik al deze vragen moet stellen, maar ik zie echt geen andere optie om zeker te zijn dat ik mijn geld niet zomaar wegsmijt. Ik wil jullie in ieder geval al enorm bedanken voor de hulp die jullie reeds geboden hebben, het is al enorm nuttig gebleken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owkay :P Ik heb de verkeerde config gegeven.

Dit is die ik wou plaatsen (die ik gepost heb was de eerste, deze is een pak beter). Ik heb ook in een keer de cosmos als behuizing geselecteerd.

Daarmee is de vraag de driver beantwoord :P

Moederbord:

Het bord heeft geen invloed op de turboboost. Met Overclocken bedoel ik het zelf aanpassen van de BIOS setup om hem zo sneller te laten lopen. Turboboost is redelijk onafhankelijk van het moederbord.

Nu is het overclocken met een i7 930 niet zo moeilijk. Er zijn simpele gidsen op het internet te verkrijgen waarmee het makkelijk lukt. Ik zou echter wel wachten met overclocken totdat de processor te traag wordt (zal lang duren). Tenzij je het leuk vind zoals ik om het max eruit te persen wat er in zit.

Videokaarten:

De HD5850 Vapor-X is trager dan de HD5870. De koeling van de Vapor-X is inderdaad ZEER goed maar de koeler van de sapphire HD5870 is dan ook weer niet de standaard koeler maar de 'TOXIC' koeler van sapphire welke net wat minder is dan de Vapor-X koeler maar wel een pak beter dan de standaard koeler (en een goede airflow in de kast zelf maakt het verschil van koeler ook marginaal zeker als je de grafische kaart niet gaat overclocken).

Ik zou het dus om de CF van HD5870's houden, zeker qua prijs.

Behuizing:

Zeer goede behuizing die cosmos als je van het uiterlijk houd. Heb daar geen opmerkingen over. Extra fans is niet echt nodig aangezien je er slechts 1 extra kunt in plaatsen. Ik moet wel zeggen dat de opties tot airflow zeer gering zijn omdat er slechts 1 intakefan is. Maar ik heb er nog niet veel klachten over gehoord.

Beeldscherm:

Dat was natuurlijk de verkeerde, maar waarom de 22" LG? responstijd van slechts 2ms (belangrijk bij gamen), Full HD scherm (1920x1080 resolutie) + Het komt HEEL goed uit reviews. Natuurlijk zijn er nog andere schermen die groter zijn van dezelfde kwaliteit maar dan gaat de prijs omhoog. En dit scherm stond mooi geprijsd.

Koeling:

Ik heb eventjes iets samengesteld dat beter zou zijn dan de H50. Zoals je ziet komen we direct op een prijs van €334. Dit is eigenlijk het minste wat ik kan aanraden. De fans kunnen goedkoper, en je kan gedemineraliseerd water van het kruidvat kopen maar dan kom je nog ergens van een 300 euro uit. H50 is redelijk goed in bang for a buck.

Als je toch er het geld aan wil geven, ik weet direct niet waar je het kunt laten installeren. Ik persoonlijk heb ook niet direct ervaring met waterkoeling installeren.

Azerty service:

Die is zeer goed, de assemblage is zeer degelijk daarmee ook dat ze minimum 1j garantie daar op geven. Op de onderdelen heb je minstens 2j garantie en sommige ander zelfs 3j of levenslang.

Hun levertijden zijn ook steeds accuraat.

En geen probleem hoor! Ik doe dit eigenlijk heel graag, samenstellingen maken die zo goed mogelijk zijn voor hun budget! Ik kijk zelfs uit naar het samenstellen en assembleren van de pc van mijn ouders deze zomer.

Duidelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Duidelijk en Stegisoft.

Na nog een beetje te hebben rondgekeken denk ik dat ik uiteindelijk voor deze configuratie ga gaan:

=1&product[631]=1&product[240499]=1&product[259627]=1&product[230708]=1&product[258742]=1&product[102036]=1&product[263686]=2&product[244619]=1&product[243316]=1&product[225309]=1&product[7517]=1&product[233283]=1&product[203511]=1&product[87437]=1&product[191740]=1"]nieuwe pc

Heb er nog een aantal spullen aan toegevoegd, zoals een 24inch scherm (grotere broer van het 21inch model) - alhoewel ik niet 100% zeker ben of het wel de moeite is vermits er geen resolutie verschil is tussen de twee.

Verder heb ik voor een 2.1 speaker setup gekozen. Ik ben niet zo dol op een 7.1 en de bijhorende kabel-rommel die erbij hoort, dus hou ik het op dat vlak liever eenvoudig.

Toch maar voor Windows7 pro gegaan, omdat die versie compatibel blijkt te zijn met oudere games.

En als laatste vroeg ik me af of ik niet ipv deze koeling beter voor deze zou gaan (plus bijhorende ventilator)?

Als jullie anders nog bedenkingen/raad hebben, laat maar komen. Alle hulp is in ieder geval enorm welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.