Ga naar inhoud

Desktop replacement - 450 euro budget

Tom

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Hierbij een uitdaging. Stelt u zich een budget van 450 euro voor om een desktop systeem te vervangen.

De nadruk ligt op snelheid en minder op grafisch, dat houdt in dat alles zeer soepel moet werken maar een spel als COD of dergelijke zit er niet in. Hoogstens een theme park spel of een farmville.

De volgende items moeten vervangen worden:

- moederbord

- processor

- ram

- grafische kaart

Wat kunnen jullie maken met deze prijs? Graag een gedetailleerde specificatie per onderdeel met daarbij een verwijzing naar de winkel(s) die jullie hebben aangesproken. Eén winkel voor alle stukken is een pré.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga 2 verschillende setups geven: Eentje met aparte grafische kaart en eentje met een geïntegreerde chip.

Waarom verschillende? Je zegt de nadruk ligt op snelheid en niet op grafische. Als het grafische enkel nodig is om wat te surfen of office werk (dus niets zoals photoshop) dan houden we het op een geïntegreerde grafische chip. Anders steken we er een aparte grafische kaart bij in zoals u zult zien.

Met Grafische Kaart.

• Processor: De AMD Phenom II X6 1055T. Dit is het instap model van de X6 sersie nog maar net gereleased door AMD. Deze bevat 6 cores wat ideaal is voor multi threaded toepassingen. Deze hexacore is gekolkt op 2.8 GHz. Een simpele turboboost functie zorgt er voor dat, als er slechts 3 threads of minder gebruikt worden, de cores hun klokfrequentie verhoogt wordt met 500MHz. Hierdoor kunnen er 3 cores werken op 3.4GHz terwijl de andere drie in idle staan.
  • Moederbord: Asrock 890GM PRO3. Asrock heeft zich na jaren eindelijk gevestigd tussen de grote moederbord producenten. Ze kunnen alleen nog niet mee voor extreme moederborden puur voor het overclocken. Echter voor een 'gewoon' moederbord zijn ze ideaal omdat ze laag geprijsd zijn. We nemen de 890GX chipset omdat de 890FX te duur is. Dit moederbord bied plaats aan 14 USB poorten, het bevat 5 SATA poorten en 1 keer eSATA.
  • Geheugen: We nemen het 4GB DDR3 1333MHz kitje van kingston. Deze valueram staat met 100 euro zeer laag geprijsd en van kingston kunnen we kwaliteit verwachten. We zouden een 1600MHz kitje kunnen steken voor een 25 euro extra maar voor deze setup zou dat een redelijke overschrijding van het budget betekenen.
  • Grafische kaart: De HD5670 van ATI bied voldoende grafische kracht om een grafisch programma te runnen en zelfs een game, al zal dat niet met max. settings zijn. Het is dus een ideale kaart voor de gebruiker die net dat beetje meer verwacht op grafisch vlak dan de 'gemiddelde' internet/office gebruiker.

Zonder Grafische kaart.

Eerst wel de opmerking dat we hier wel het bedrag met 30 euro overschrijden.

• Processor: DE AMD Phenom II X6 1090T. Dit is HET topmodel van AMD op het moment. Met zijn 6 cores die op maar liefst 3.2 GHz lopen heeft men hier een waar snelheidsmonster in huis. Het heeft dezelfde turboboost functie als de 1055T enkel dat men hier 'slechts' een 400 MHz bij geeft (wat een snelheid van 3.6GHz geeft!)
  • De rest is hetzelfde enkel dat we de grafische kaart hier weglaten en puur op rekenkracht gaan. Enkel moeten we hier nog zeggen dat de Asrock een geïntegreerde HD4290 heeft die in deze configuratie het grafische aspect op zich zal nemen.

We gebruiken de Winkel Azerty.nl omdat deze een van de beste online service heeft. Vooral het naverkoop aspect daarvan is een van de beste. Ook bieden ze algemeen een zeer lage aankoop prijs. Waar andere online winkels goedkope processoren hebben, en andere dan weer moederborden is azerty algemeen de goedkoopste (over heel de lijn dus).

Als extra bieden ze ook een zeer makkelijk systeem waardoor wij winkellijstjes kunnen geven met een volledig systeem in zodat u slechts de link moet openen en bestellen.

Waarom geen intel? Zij bieden voor dezelfde prijs enkel quadcores aan. In de lage tot gemiddelde prijsklasse voor rekenkracht is AMD momenteel heerser. Zeker nu met hun Phenom II X6 reeks.

Dit is mijn bijdrage voor deze uitdaging.

Duidelijk

aangepast door Duidelijk
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is leuk dat enkel het moederbord, de cpu en het geheugen vervangen moet worden, maar wat voor een voeding heb je er achter hangen? misschien kan deze de nieuwe setup wel helemaal niet aan.

Welke hardware neem je mee naar je nieuwe systeem, als we dat weten kunnen we de rest erbij zoeken :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is leuk dat enkel het moederbord, de cpu en het geheugen vervangen moet worden, maar wat voor een voeding heb je er achter hangen? misschien kan deze de nieuwe setup wel helemaal niet aan.

Welke hardware neem je mee naar je nieuwe systeem, als we dat weten kunnen we de rest erbij zoeken :-)

Goed gezien die voeding, ik bekijk even of ik het kan onderzoeken welke voeding het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik niet naar de voeding gevraagd heb is omdat de X6 1055T + HD5670 + een gewoon systeem (3Hd's, 1 DVD driver) nog geen 300Watt voeding nodig heeft. De TDP ligt namelijk net boven de 200 Watt. Bij de 1090T config heb je zelfs minder omdat de HD5670 er niet tussen zit. Kans is dus zeer klein dat de huidige voeding het niet trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik niet naar de voeding gevraagd heb is omdat de X6 1055T + HD5670 + een gewoon systeem (3Hd's, 1 DVD driver) nog geen 300Watt voeding nodig heeft. De TDP ligt namelijk net boven de 200 Watt. Bij de 1090T config heb je zelfs minder omdat de HD5670 er niet tussen zit. Kans is dus zeer klein dat de huidige voeding het niet trekt.

Ok, bedankt, dat is alleszins al zeer duidelijke informatie van je. Ik apprecieer deze grote moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als er een el cheapo sweex voeding in zijn huidige pc heeft zitten, ookal is dit een 600Watt dan raad ik hem toch nog aan een andere te nemen.

Een fatsoenlijk A merk.

Dat de onderdelen zo niet veel gebruiken weet ik, maar een kwaliteitvoeding erachter die de stroom GOED kan leveren is toch wel belangrijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

als er een el cheapo sweex voeding in zijn huidige pc heeft zitten, ookal is dit een 600Watt dan raad ik hem toch nog aan een andere te nemen.

Een fatsoenlijk A merk.

Dat de onderdelen zo niet veel gebruiken weet ik, maar een kwaliteitvoeding erachter die de stroom GOED kan leveren is toch wel belangrijk

Welke voeding zou je in deze situatie aanraden Yannick?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.