Ga naar inhoud

Frames reageren niet

Aanbevolen berichten

Hey!

Goeie dag allemaal!

Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn in aanmaak zijnde nieuwe website.

Het probleem is er wanneer ik naar één der page-sets wil gaan kijken, ze zijn van het type zoals hieronder:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

<HTML>

<HEAD>

<TITLE>Geschiedenis</TITLE>

</HEAD>

<FRAMESET rows="100,*" border="0">

<FRAME src="geschiedenis1.html" border="0" name="top" target="_blank">

<FRAME src="geschiedenis2.html" border="0" name="main" target="_blank">

</FRAMESET>

</HTML>

en waarvan bij de andere tweebestanden die er deel van uit maken het ene een menu is, en het andere een gewone website page.

Wanneer ik nu start via de index.html, dat me het openingsscherm geeft, en ik klik dan op de eerste keuze van het menu, "Nederlands", dan gaat alles naar wens: de eerste set van drie bestanden levert me exact wat ik bedoeld had, een welkomstscherm in dit geval. Geen probleem dus.

Echter, wanneer ik vanuit dat welkomstscherm nu klik op "Geschiedenis" om verder te gaan, en ik verwacht dat de set van drie bestanden volledig zal vervangen worden door een nieuwe set van drie bestanden, exact hetzelfde opgebouwd, maar met andere inhoud, dan zie ik alleen bovenaan het frame met menu veranderen, maar niet het main-frame met de eigenlike inhoud.

Het menu past dus aan om verder te gaan, maar het hoofdscherm blijft staan zoals bij het welkomstscherm.

Anderzijds, wanneer ik vanuit een url op de bovenlijn zo een set aanklik, dat kan je doen bvb met Geschiedenis

of ook met Opvoeding

, dan gaat alles perfekt.

Het is me dus niet duidelijk waarom in het éne geval slechts het top frame verandert, en in het andere geval beide frames veranderen...

Kan iemand dat uitleggen?

Terloops gezegd: ik werk liever met html alleen dan met meer gesofistikeerde andere systemen, die dikwijls vertraging veroorzaken. Als het in html kan, wensik geen ander systeem te gebruiken.

Dank u voor ieder antwoord.

Greetz

Jive1

aangepast door Jive1
foutieve tekst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zelf ook al vermeld hebt alleen html te willen gebruiken dan ga ik dit proberen in html op te lossen. Wat je zegt dat het vertragingen op levert is niet waar, want bijna alle andere methodes worden door de server afgehandeld en HTML door de pc van de gebruiker.

Maar om bij je probleem aan te komen:

Staat de target van de linkjes wel juist?

Wanneer een frame de naam "test" krijgt. En de pagina moet openen in dat frame moet je de target zetten op: "target='test'"

Wanneer de pagina volledig moet verversen/vernieuwen (duswel van index.html naar index3.html oid) moet je de ingebouwde _self of _parent gebruiken. Omdat ik al zo heel lang geen frames meer gebruik weet ik niet meer welke het is.

dit is te doen door "target='_self'" of "target='_parent'"

Wanneer deze in de link is toegevoegd zou de volledige pagina moeten vernieuwen oftewel veranderen naar 3 volledig andere pagina's (andere index)

Hoe dan ook raad ik het iedereen AF om frames te gebruiken omdat dit niet goed is bij google en frames ook niet altijd goed op alle schermresoluties hetzelfde zijn.

Een vervanger is PHP die het net iets anders afhandeld. Er is al een topic over in 'website hulp algemeen' waar ik het daar over heb.

Ik hoop dat het zo voor de rest lukt, mocht je nog vragen hebben.. stel ze gerust :D

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Goeie morgen Leroy,

Momenteel heb ik beide versies online staan, één met iframes op Start en één met gewone frames op Welkom .

Bij die met iframes werkt het menu prachtig zoals ik het wilde, maar heb ik op schermen met een resolutie anders dan 1024x768 onderaan soms een probleem ( op sommige schermen bvb blijft onderaan een te grote lege riuimte over ).

Bij de versie met gewone frames werkt het menu op zich wel, maar de contentbladen volgen niet mee.

Momenteel staat daar overal target="_blank", zoals hieronder:

<FRAME src="welkom1.html" border="0" name="top" target="_blank">

<FRAME src="welkom2.html" border="0" name="main" target="_blank">

</FRAMESET>

maar dat zal dan wel fout zijn.

Hier op mijn pc heb ik geëxperimenteerd met "target='_self'" of "target='_parent'", maar dat brengt niet veel verandering mee.

Anderzijds moet ik zeggen dat, ongeacht welk als target is opgegeven, bij het top-frame komt steeds het juiste alternatief te staan bij het switchen van één naar een andere keuze van het menu. Bij het main-frame dus niet.

Ze worden beide op gelijke wijze aangesproken...

Greetz

Jive1

Link naar reactie
Delen op andere sites

nja... Zoals je het nu hebt staan

<FRAME src="welkom1.html" border="0" name="top" target="_blank">
<FRAME src="welkom2.html" border="0" name="main" target="_blank">
</FRAMESET>

Gaat het niet werken. De targets moeten niet daar staan.

je frameset moet zo zijn:

<FRAME src="welkom1.html" border="0" name="men">
<FRAME src="welkom2.html" border="0" name="main">
</FRAMESET>

En wanneer je in welkom1.html (je menu) een linkje aanklikt moet het in de frame komen met de naam 'main'.

Je moet dan een linkje op de volgende manier maken:

<a href="hier de link.html" target="main">linknaam</a>

de target bestaat in dit geval niet als je dreamweaver gebruikt als editor. Maar hij zal openen in het frame met de naam 'main'.

De target wilt namelijk zeggen: "waar moet ik het linkje in openen?"

Standaard heb je de mogelijkheden:

* _self (in huidig frame)

* _blank (in een nieuw venster)

* _parent (in de frame erboven, de vader van dit frame. maar in jouw geval bestaat die niet)

* _top (nooit gebruikt.. maar de naam zegt het zelf al).

Jij hebt met de namen van je frames ook nog de mogelijkheid gegeven:

* menu (in je menu frame oftewel _self)

* main (in je main frame)

Ik hoop dat je de handeling van 'target' nu snapt.

Zo moet het lukken.

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Leroy!

Ik heb wel begrepen wat je me uitlegde. Ik zal dat een volgende maal wel indachtig zijn als ik het nog zal kunnen gebruiken.

Ik heb echter via een andere weg gemaakt wat ik dacht dat alleen met frames mogelijk was. Ik heb namelijk de frames gewoon nagebootst via zuivere html/css zonder meer. Het lijkt ingewikkeld, en dat is het ook een beetje als men zo nog niet gewerkt heeft, maar uiteindelijk is het echt niet moeilijk.

Kijk op Untitled , waar ik de website die ik gepland had zo heb gemaakt.

OK! Het is nog niet perfekt, er zitten zeker nog foutjes in. Maar het werkt, en goed! In IE8 alleszins. Het zou kunnen dat het in Firefox of een andere browser niet perfekt werkt. Maar alle begin is moeilijk, en ik zal wel uitvissen wat ik moet doen om het met alle browsers te laten werken.

Roch erg bedankt voor jouw uitleg!

Greetz

Jive1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je gewoon elke pagina volledig opnieuw maakt qua indeling en menu enzovoorts...

Het nadeel wat je gaat krijgen is wanneer je een nieuw menukopje wilt aanmaken, dat je dit in elke pagina die je hebt gemaakt moet aanpassen.

Een paar weken geleden heb ik hier ook op een topic gereageerd om dit niet meer te moeten doen.

Het is een klein stukje php code wat de content van je website alleen veranderd.. (Dus alleen het 'main' gedeelte.

Het menu zit dan altijd in dezelfde pagina en hoef je maar 1x aan te passen.

Hier staat uitgelegd ook hoe het in zijn werking gaat.

http://www.pc-helpforum.be/f129/iframes-combinatie-met-tabellen-23734/#post139348

Je hoeft alleen nog maar pagina's met inhoud te typen, en een bepaalde naam te geven (naam.html). Wanneer je dan op het linkje klikt, pakt hij automatisch de goeie pagina die je wilt oproepen.

Hierdoor ben je van het gezeur af dat je allerlei pagina's moet aanpassen om bijvoorbeeld 1 menu item eraan toe te voegen.

Groeten,

Leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Bedankt voor deze extra link!

Ik zie wel in dat het misschien gemakkelijker is zoals jij het voorstelt. Het werk is hier ondertussen echter gedaan, en mijn vriend, voor wie ik deze website maak, is best tevreden. Hij gaat me nu de content voor elk der pages bezorgen.

Ik ga jouw voorbeeld zeker bijhouden en zien waar ik het eventueel kan gebruiken.

Nogmaals bedankt.

Groeten

Jive1

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Hey!

Ondertussen ben ik al een heel eind gevorderd met mijn website, die ik met jullie hulp zo ver heb gekregen. Nogmaals bedankt voor alle hulp!

Je kan ze vinden op Index en als je daar voor "Nederlands" kiest dan zie je nadien al de scrollende screens. We vinden het prachtig!

Echter!...

Als je doorgaat tot je aan "Edelherten" komt, dan zie je op die page daar onderaan 3 links die via een javascript kleinere venstertjes moeten openen, waar een nieuwe tekst inkomt. Het is dus echt wel de bedoeling dat het venstertjes zijn die kleiner blijven dan het monitor-screen! De inhoud is echter groter dan de hoogte toelaat, en daarom moet ik die ook kunnen laten scrollen.

Met de kennis die ik via jullie heb opgedaan geraak ik er echter niet toe. Gelden er voor javaschript andere regels te volgen? ...

Kan iemand me raad geven om die 3 venstertjes te laten scrollen? Of heb ik ergens een fout gemaakt?

( nota: let nog niet te nauwkeurig op mijn css-werken, want die zijn echt nog niet in orde! Ik besef het wel...)

Greetz

Jive1

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.