Ga naar inhoud

Automatisch andere pc in netwerk?

hulpnodig

Aanbevolen berichten

Hallo!

Toevallig kwam via de explorer in de map Netwerk terecht.

Nu zie ik daar 2 pc's staan, de ene is mijn pc, da andere is een pc van een vriend van mij.

Onderaan kan ik zien dat we allebei lid zijn WORKGROUP.

Nu vraag ik mij af hoe en waarom Windows die pc van mijn vriend daar toont. Ik heb nooit ergens gekozen om dit te doen.

Tweede vraag: wat zijn hier nu de "risico's" van? Ik wil uiteraard niet dat die vriend zomaar door mijn pc kan bladeren. Als ik mijn pc aanklik bij netwerk, en ik rechtermuisklik op mijn mappen, dan staat daar "gedeeld"... wat toch ook niet te bedoeling kan zijn?

Algemeen dus gewoon een vraag hoe en wat dat nu allemaal is... heb het gegoogled maar daar kwam ik er niet aan uit.

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iemand op uw netwerk komt kan je de pc of laptop zien.

Maar of uw vriend ook in uw mappen kan hangt van u beveiliging af.

Je kan in de router bij wireless ofwel geavanceerd /wireless mac adressen toevoegen.

Bij sommige router kan je nog extra beveiligen bij firewall door ook daar mac adressen toe te voegen.

Mac adressen toevoegen betekend dat je alleen die en die computer / laptop toelaat op uw netwerk.

Uw vriend kan dan niet binnen tenzij jij toelating geeft.

Het beste is altijd zo weinig mogelijk mappen delen.

Mappen die niet gedeeld zijn kunnen onmogelijk benaderd worden tenminste als de schijf geformateerd is in NTFS. Bij fat32 is dat wel mogelijk via DOS.

Gebruik bij voorkeur een eigen naam voor uw werkgroep i.p.v. home of workgroup.

Nota: velen denken dat als je een sleutel aanmaakt dat het veilig is.

Dat is absoluut niet waar. Het beveiligd enkel het verzenden van data over wireless.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als die persoon niet op dezelfde draadloze netwerkverbinding bevindt, zit hij sowieso niet in het netwerk, en kan hij sowieso niks zien, of wel?

Als ik op mijn mappen rechtermuisklik, eigenschappen, staat er bij Delen "Gedeeld", maar wanneer ik dan klik op "Geavanceerd delen...", dan staat "Deze map delen" wel uitgevinkt... is deze map nu gedeeld, of niet ... :)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet waar.

Ik kan ook via vanuit mijn draadloos netwerk naar andere netwerk gaan als het in de buurt is en niet beveiligd is.

Het maakt zelfs niet uit of de ene computer met lan is verbonden als er in die netwerk draadloos is.

Ik zie dat je windows 7 hebt.

Bij windows 7 is de beveiliging beter ingesteld.

Bij delen ziet je ook een tab beveiliging.

Daar wordt bepaald hoe je de map deelt.

Eigenlijk kan je zo instellen:

Kan je met uw computer ook andere mappen zien van de andere computer en ook binnen komen en bewerken dan betekend het ook dat iedereen dat ook kan.

Daarom is het heel verstandig om zo weinig mogelijk mappen te delen.

Wilt je een map met belangrijke data toch delen dan dient je het te beveiligen met een paswoord.

Zelf hebben we het zo gedaan:

In de router hebben we bepaald welke computer op onze netwerk mag.

Er zijn mappen die iedereen kan benaderen.

Maar omdat een vreemde ook op onze netwerk mag zijn er ook bepaalde mappen beveiligd met paswoord.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.