Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedenavond,

Vanavond is tijdens het schoonmaken mijn systeemkast van het bureau gevallen door een onhandige maneuvre...

3X raden... hij start nu dus niet meer door. Ik loop vast op het scherm met de volgende tekst:

<i>- Opstartherstel uitvoeren (aanbevolen)

- Windows normaal starten<i>

Beide opties leveren geen enkel resultaat op, behalve een zwart scherm. Heb al geprobeerd om via F8 de veilige modus te starten maar helaas zonder resultaat. Evenals "CTRL" lang ingedrukt houden tijdens het opstarten heeft geen zin alsook de optie F12 (BOOT).

Als laatste optie de systeemkast geopend en de bekabeling nagelopen, maar alles lijkt in orde te zijn. De condensatoren zijn naar mijn idee ook niet doorgebrand.

Ik heb het idee dat mijn moederbord gesneuveld is door de klap. Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen hiermee.

Alvast bedankt voor de feedback!

Geplaatst:

In de eerste plaats zou ik alle kabel nog eens nakijken of het goed vast zit.

Dan kan het zijn dat de harddisk de klap niet heeft overleefd.

Moederbord stuk kan maar veel kleiner dan de harddisk.

Schakel de harddisk uit door de IDE kabel of sata kabel uit te trekken.

Download Ubuntu

Brandt het op cd of dvd

Start de computer op met de cd of dvd (wel in bios de dvdrom als eerst boot zetten)

Er wordt niks geinstalleerd.

Kies taal en toetsenbord.

Dan komt je in windows achtige scherm.

Als ubuntu werkt dan is de moederbord zeker niet kapot.

Maar de voeding is ook iets gevoelig en kan ook stuk zijn zelfs als het stroom geeft.

Geplaatst: (aangepast)

Het moederbord is waarschijnlijk nog wel goed; anders kom je niet zo ver in het opstarten.

Ik denk eerder aan een defecte harde schijf.

Kan je de harde schijf in een andere pc inbouwen en nagaan of de schijf nog toegankelijk is.

edit: De methode van Stegisoft is ook goed. Je kan dan de harde schijf weer aansluiten en met ubuntu zien of de schijf nog kan gelezen worden.

aangepast door kweezie wabbit
Geplaatst:

Bedankt voor de feedback alvast,

Heb gelijk maar een nieuwe sata hdd aangeschaft voor het geval dat... vista was al voorgeïnstalleerd toen ik de kast kocht, dus moeten even kijken hoe ik dat op ga lossen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Sander

Geplaatst:

Ik snap er nu helemaal niks meer van...

Heb de computer vanavond eerst maar even aangezet om te kijken of er iets verandert was aan de situatie. Heb nog geen hardware verandert.

Ik krijg nu ineens de volgende melding:

<i>PXE-E35: No boot filename received

PXE-MOF: Exiting PXE ROM.

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.</i>

Hier heb ik helemaal geen kaas van gegeten.

Geplaatst:

Dat wilt zeggen dat bios geen opstartbare harddisk vindt met bijvoorbeeld windows erop.

Als de harddisk nieuw is dat normaal.

Want je moet de harddisk nog in partitie delen en dan windows installeren.

Gaat het om een oude harddisk dan kan het zijn dat de harddisk kabel niet goed vastzit of zelfs geen stroom heeft.

Geplaatst: (aangepast)

Dus dan zou het kunnen betekenen dat de voeding kapot is? Nieuwe voeding zijn gelukkig de kosten niet... morgenavond eerst maar eens even de kabels van de hdd nakijken dus (en het andere uiteinde van die kabel natuurlijk, haha). Zijn maar twee kabeltjes aan de hdd toch als ik het goed begrepen heb?!?

Thanx voor je feedback, zo is het ook wat makkelijker voor mij om te zien hoe ik het aan moet pakken

Grtz, sander

aangepast door sandervreugdenhil
Geplaatst:

Nou...... ik geef het op. De computer gaat nu niet eens meer aan.

Zoals gezegd alle kabels nagelopen en goed vastgezet. Stroom er weer op gezet en kreeg direct een vonk/kortsluiting vrees ik. Vreselijk irritant dit allemaal weer...

Iemand een idee wat nu?

Geplaatst:

Download dit:

Browse GParted Files on SourceForge.net

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NTFS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NTFS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Wilt je de tweede harddisk ook doen dan is het precies hetzelfde.

Installeer dan windows.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.