Ga naar inhoud

geen geluid pc

rickwegdam

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met het geluid op mijn pc.

Nadat ik op het internet een filmpje had bekeken en ik die had afgesloten kwam er ineens bij het opstarten van een film geen geluid meer uit de speakers. Ik heb daarna gecontroleerd of het aan de speakers lag, maar die deden het met een ander apparaat prima. Ook heb ik koptelefoontjes uitgeprobeerd die goed werkten maar ook daar kreeg ik geen geluid mee. Ik heb ook een update van de driver (realtek ac97) uitgevoerd en de pc een aantal malen opnieuw opgestart maar dat hielp ook niet.

Ik heb toen maar aangenomen dat de geluidskaart defect was en heb een Creative SB Audigy SE gekocht. Heb volgens instructies van de verkoper via de creative site driver hiervoor willen ophalen, daar kwam ik niet helemaal uit. Windows gaf melding van nieuwe hardware en via die melding heb ik Windows de driver laten ophalen, opnieuw opgestart maar nog steeds niets. daarna via site nog geprobeerd Creative Wereldwijde Ondersteuning en daar keuze voor Audigy SE gemaakt. Die geinstalleerd, pc opnieuw opgestart maar nog steeds niets. Systeem herkent kaart wel, maar geeft aan dat het SB Live! 24bit is in Device Manager-audio. Ook heb ik nog geprobeerd die driver te installeren maar dan geeft pc aan dat die niet juist is en setup wordt afgebroken.

Ik heb ook nog gekeken of het geluid het bij een specifiek onderdeel niet deed maar zowel bij spellen internet als mediaspeler geen geluid weten te ontdekken.

Daarnaast heb ik bij de oude kaart gekeken of mute in volume control aanstond maar dat was niet het geval. Ik heb ook ter voorkoming van onoverzichtelijkheid de oude kaart uitgeschakeld.

Nadat ik de nieuwe kaart erin heb gezet heb ik overigens wel iets vreemds geconstateerd bij Volume control. Bij opening geeft ie playback control aan, tot zover niets vreemds lijkt me. Alleen zag ik wel dat er een aantal onderdelen op mute stonden: Microphone, Line-in, S/PDIF-In & Auxiliary. Het vreemde is dat op het moment dat ik mute bij een onderdeel wilde uitschakelen bij die onderdelen het vinkje naar een van de andere drie verplaatst werd. Het lijkt dus met of er in ieder geval drie met een mute-vinkje moeten blijven staan.

Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan en ik weet eigenlijk niet wat ik nog kan doen om weer geluid te hebben,

Wie kan mij hiermee helpen?

Alvast bedankt,

Rick Wegdam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Stegisoft voor je reactie: ik heb apparatenbeheer gecontroleerd en daar staat de SB Audigy tussen en er staat bij geen enkel onderdeel dat ie niet herkent wordt of dat ie niet up to date is.

Ik heb inmiddels ook al via Bios en apparatenbeheer de oude onboard kaart resp. installatie ongedaan gemaakt en uitgeschakelt.

Overigens zit erop de kaart nog een soort wit pluggedeelte waar lijkt dat dat nog extra aan de pc via een kabel gekoppeld moet worden. Al moet ik zeggen dat mij daar niets over gezegd is, ik geen kabel meegekregen heb en ik binnen mijn pc geen kabel heb weten te ontdekken die aan dat deel van de geluidskaart gekoppeld kan worden.

En dan blijft nog steeds het grootste vraagteken: waarom kan ik bij volume control niet zorgen dat alle vinkjes bij mute weggehaald kunnen worden????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor reactie

Ik heb helaas geen handleiding van de kaart en ook niet van mijn moederbord. Ik ben sowieso van plan om terug naar de pc-zaak te gaan voor wat meer uitleg. Het vreemde is alleen dat waar ik ook zoek ik nergens de vermelding krijg dat ik de kaart naast inpluggen in PCI slot en vastzetten dat ik ook nog via een ander kanaal moet koppelen. De pc lijkt overigens aan te geven dat de driver correct is maar ik heb ook al veel gevonden over het feit dat een OEM kaart zeer driver specifiek is. Ik ben er niet van overtuigd dat de driver de correcte is mede omdat ik al meerdere mensen heb zien klagen over het feit dat ze alle drivers op de site hebben geprobeerd maar ook geen effect sorteren. Dat ga ik ook verder uitzoeken. Ik dacht onboard defect en ff nieuwe inzetten maar dit blijkt bepaald geen sinecure te zijn.

Wat bedoel je trouwens met driver EN toepassing?

Ik heb nu van Creative drie programma's staan

-Device Control

-Creative EAX-instellingen

-Creative Luidsprekerinstellingen

Of bedoel je dat niet?

Site Creative geeft trouwens ook niet echt aan wat ik kan/moet doen, beetje jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hier lezen alhoewel bovenaan ook vermelding is van niet vinden van uw kaart.

Is eigenlijk dubbelzinnig.

Je ziet dan driver maar toepassing.

Als je de kaart door PC zaak had laten inzetten horen ze dat ook fatsoenlijk te doen.

Je kan beter terug gaan dan garantie verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik idd terug ga naar de zaak want zo gaat het per slot van rekening ook niet, heb overigens zelf de kaart geinstalleerd, niet de pc-zaak. Heb nog wel een driver cd download gevonden maar die biedt ook geen uitkomst. heb trouwens ook nog ergens gelezen dat naast uitschakelen onboard kaart in Bios ik daar mogelijk nog iets moet veranderen: van enable naar 4 Pnp... nog niet gedaan. Simpelweg te weinig ervaring en wil graag kaart in deze pc gebruiken en niet dat ik iets verknal en een hele nieuwe moet aanschaffen.

In ieder geval bedankt,

Ik ga waarschijnlijk nog later vanavond even rommelen, maar ik ben niet van plan er al te veel tijd meer aan te besteden, het is mooi weer dus ga denk ik zometeen eerst maar een lekker biertje op het terras nemen en dan zie ik wel weer verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

nieuwe episode, gisteravond nog weven gerommeld aan het apparaat. Toen ik in Systeem beheer bij audio, de defaults bevestigde, niets wijzigde alleen bevestigde en ik ging naar de site radio luisteren kreeg ik ineens geluid, ik dacht hoe dat de oplossing kan zijn weet ik niet maar als ik maar geluid heb. Maar zo plots als het geluid het deed viel het geluid ook weer uit, Ik snap helemaal niets van het hele verhaal. Ik heb ook nog contact gezocht met creative zelf. Ik ga de mail die ik van ze heb ontvangen met instructies vanavond uitproberen, zien of ik daar wat verder mee kom

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.