Ga naar inhoud

NAS, FTP Server Setup

TwoM

Aanbevolen berichten

Hallo,

Bij het opzetten van de FTP service op mijn NAS ben ik op enkele problemen gestuit, ik heb al vanalles geprobeerd en zal alles zo uitvoerig mogelijk proberen te beschrijven.

Eerst en vooral de hardware:

Het gaat hier om een Lacie Network Space 2 (mini NAS) die ik heb aangesloten op mijn router, dit is een D-Link DIR-635 (maar hij zou later ook moeten werken op een D-Link DIR-615).

Vervolgens:

Mijn ISP is Telenet, ExpressNet XL abonnement met volgende snelheden:

892985352.png

Wat heb ik al gedaan?

Lacie Network Space 2

Ik heb een handleiding (filmpje) gevolgd dat beschikbaar was op de site van Lacie om FTP in te stellen, het filmpje was onlangs niet meer beschikbaar.

Eerst en vooral, de NAS heeft een static IP adres namelijk 192.168.1.117 binnen het LAN.

Daarbij heb ik een account aangemaakt op dyndns.com en een host gecreeerd op mijn WAN adres.

Vervolgens heb ik de ftp service op de NAS zelf ingeschakeld, de dyndns service aangevinkt, mijn login gegevens en de host ingegeven.

Router

Dynamic DNS is geconfigureerd en geeft de status 'connected'.

Eerst had ik de NAS in DMZ staan en had ik 3 poorten geforward die ik vaak tegenkwam in de logs van mijn router, bvb 192.168.1.117:443.

Nu heb ik de NAS niet meer in DMZ staan, maar heb ik gebruik maakt van de virtual server configuratie voor FTP, dus voor poort 21. (Gewoon geselecteerd in de droplist, zie afbeelding 1)

En enkele andere poorten heb ik geforward. (zie afbeelding 2)

2a0lx85.jpg

15voec.jpg

Ik heb ook al enkele keren contact gehad over de FTP-service via de site van Lacie, met een medewerker van Lacie, maar die besloot dat mijn configuratie goed was (was toen nog met DMZ en de geforwarde poorten) en dat het eventueel aan de ISP zou liggen die poorten blokkeert.

Wat ik eigenaardig vind: Bij mijn vriendin thuis lukt het niet, bij een andere vriend lukt het dan weer wel. Het is misschien toeval maar die vriend heeft net als ik Telenet terwijl mijn vriendin adsl heeft. Vervolgens heeft een andere vriend (een Brit) het ook eens geprobeerd en die krijgt ook geen verbinding.

Ik heb er nu nog een paar uur aan geprutst en gegoogled, maar het is mij een beetje verleerd nu dus ik hoop dat iemand mij kan helpen :P

Als ik iets vergeten ben, laat het mij weten. Als je de ftp zelf ook eens wil testen, klik gewoon eens op de link: ftp://maartenm.dyndns.org/OpenShare/RedForman.jpg

Dit is gewoon een kleine avatar, tevens het enige bestand in de gedeelde map.

Alvast bedankt voor de hulp, alle reacties zijn welkom, ook de testresultaten van de link!!!

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.