Ga naar inhoud

Outlook 2003 - Mailberichten zippen en als 1 bijlage opsturen

Aanbevolen berichten

Beste methode ?

1. Hoe gaat men het gemakkelijkst te werk om een aantal individuele emailberichten samen in een zipbestand als bijlage bij een nieuw bericht te verzenden (In Outlook; en eventueel andere emailprogramma's) ?

2. Is het eventueel ook mogelijk om een berichten "map" als bijlage mee te sturen ?

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag 1.

Je selecteeert (of opent) een mail bericht en dan via bestand - opslaan als... kan je dit bericht op je harde schijf in een map opslaan.

Doe dit met alle berichten die je in het zip bestand wenst te stoppen.

Ga dan naar de map waar je de berichten hebt opgeslagen en zip de volledige map of selecteer alle berichten en maak daarvan 1 zip bestand.

Dit zip bestand kan je dan als bijlage aan een bericht meesturen.

Vraag 2.

Elke map in je outlook is normaal opgeslagen onder de naam van de map met extensie .dbx

De juiste lokatie ken ik niet van buiten en kan ik hier ook niet nagaan maar je kan een zoekopdracht starten naar *.dbx om de lokatie te bepalen.

Als het .dbx bestand niet te groot is, kan je dit als bijlage aan een bericht meesturen (of eerst zippen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleszins bedankt voor je antwoord.

Helaas is het antwoord op vraag 1 de bevestiging van wat ik al vreesde. Het is een lange en omslachtige werkwijze die ik zonder hulp ook zou hebben gedaan (vandaar mijn vraag).

Als men zo een aantal berichten wil bundelen om te versturen is dat opslaan van elk bericht niet zo meteen uitgevoerd.

Misschien zijn de latere emailprogramma's wat handiger om dat soort bewerking met een paar eenvoudige muisklikken uit te voeren. Helaas duldt Outlook weinig of geen tussenkomst van buiten uit. Zal eens bekijken of PKzip mss. iets in petto zou hebben.

Op vraag 2, dacht ik dat Outlook nu alles in één enkel bestand outlook.pst zet ?

Waren de .dbx bestanden niet gebruikt door Outlook Express?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag 1.

Het kan ook sneller dan de mails afzonderlijk op te slaan.

Open de verkenner en ga naar map waar je de mails wil opslaan.

Open je Outlook en plaats deze naarst de verkenner zodat beide vensters zichtbaar zijn.

Selecteer alle mails (control knop ingedrukt houden en de gewenste mails aanklikken).

Sleep de mails van je outlook naar de map in de verkenner.

Het maken van het zip bestand blijft hetzelfde.

Vraag 2.

Klopt; dbx bestanden zijn voor outlook express.

Wat je wel kan doen is je mailbox exporteren.

Ga naar bestand - importeren en exporteren.

Selecteer exporteren en kies voor exoprteren naar een outlook bestand (.pst)

Geef een een naam en een lokatie op.

Bepaal dan de map die je wil exporteren.

Dit bestand kan je dan als bijlage (eventueel als zip bestand) aan een bericht toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Outlook berichten selecteren in groep en dan slepen naar een verkenner-map is inderdaad de meest eenvoudige methode. (Eigenlijk had ik dat moeten proberen ! Maar ik had niet eens verwacht dat zo iets zou lukken vanuit Outlook, en ook omdat ik nog dacht in termen van "opslaan als...")

Het is alleszins goed te doen zijn met de sleep-methode.

De berichten van Outlook hebben de extensie .msg en hierbij heb ik nog meer goed nieuws (en wellicht een goede tip) : Vermits de meeste documenten die per mail worden verzonden gewoonlijk in pdf formaat zijn, heb ik meteen ook een test gedaan op de conversie "Outlookbericht.msg" naar "Oulookbericht.pdf" .

Ik heb gekozen voor "Primo PDF" waarbij je een willekeurig bestand kan converteren gewoon door het naar een Primo-icon te slepen. De meeste gangbare extensies worden ondersteund door PrimoPdf ; zo ook de .msg extensie.

Naast het source document "Bericht.msg" komt dan meteen zijn geconverteerde tweeling te staan "Bericht.pdf". Het werkte perfect. Het bericht verschijnt nu in PDF formaat op het scherm. Tot slot kan men zonodig alle pdf bestanden nog zippen en verzenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had nog geen oplossing of turnaround gevonden op het moment van hulpaanvraag. Heb ook niet verder gezocht.

Het slepen van een Outlook map naar Verkenner (Explorer) werkt maar half omdat in de doel-locatie slechts een link naar de bron-map verschijnt, in plaats van een echte map met een copie van alle bronbestanden in .msg formaat.

Microsoft heeft blijkbaar geen andere optie bedacht. In Outlook rechtsklikken op een map geeft geen optie voor exporteren naar externe doel-locatie (tenzij ik niet goed keek)

Het is en blijft een interessante vraag zou ik zeggen... :stupid:

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mailbox exporteren doe je als volgt.

Ga naar bestand - importeren en exporteren.

Selecteer exporteren en kies voor exoprteren naar een bestand.

Kies dan voor persoonlijk map bestand (.pst)

Bepaal dan de map die je wil exporteren.

Geef een een naam en een lokatie op.

Dit bestand kan je dan als bijlage (eventueel als zip bestand) aan een bericht toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.