Ga naar inhoud

Wat is een goeie scanner

japio

Aanbevolen berichten

Beste expert,

Ik ben op zoek naar een flatbed scanner waar ik hoofdzakelijk foto's op wil scannen, foto's die uiteindelijk gedrukt moeten worden. Dus de scanner moet over uitstekende kwaliteiten beschikken.

Van welke kleurdiepte of resolutie moet ik dan uitgaan? En met welk merk, type en in welke prijsklasse moet ik dan zoeken?

Wie heeft daar ervaring mee?

Alvast dank voor de moeite,

Japio

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleurdiepte is bij de meeste 48 bits en daar moet je niet naar kijken.

Wat belangrijk is de resolutie > hoe hoger hoe beter de kwaliteit.

Ik weet niet of voor u de snelheid belangrijk is anders moet je daar ook opletten.

Deze scanner heeft voldoende resolutie voor foto's. Prijs kan je hier bekijken

Doch deze scanner heeft een veel hoger resolutie maar kost ook veel meer. Prijs kan je hier bekijken

Let op: hoe hoger de resolutie is hoe groter ge bestand is als je wilt opslaan op uw computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren moderator en super moderator,

Hartelijk dank voor jullie adviezen.

Ik heb in mijn zoektocht deze ook al op m'n scherm gehad, evenals een Canonserie o.a. de 9000F, liggen min of meer in dezelfde prijsklas.

De hamvraag blijft: zijn de scans daarmee gemaakt geschikt om kwaliteitsdrukwerk te maken?

Groet, Japio

Link naar reactie
Delen op andere sites

De flatbeds van Epson zijn goed; de meeste fotowinkels die foto's inscannen voor consumenten gebruiken deze ook.

Kleurdiepte heeft niet veel belang vermits ze allemaal minimum 24-bits zijn. Dat is dus 8 per kanaal (RGB) en geeft 16,7 miljoen kleuren; ongeveer hetgeen het menselijk oog kan onderscheiden (meer heeft dus geen zin ondanks dat de verkopers anders zullen beweren).

Qua resolutie is 3000 dpi meer dan genoeg om reproducties op A4 formaat te laten maken.

De Epson Perfection V500 Photo heb je voor ongeveer € 200 en is meer dan voldoende voor wat je nodig hebt.

Als je het echt niet kunt laten kan je ook de V700 kopen voor € 500 maar ik betwijfel of je het verschil gaat zien.

Denk eraan dat dit CCD-based scanners zijn (zelfde image sensor die in bv een camcorder zit) die scannen met een glasplaat ertussen en gebruik maken van een bewegende wagen.

De professionele fotolabs gebruiken PMT scanners.

Bij PMT/drum scannen wordt de foto, negatief of dia) om een vacuum buis (drum) geplaatst met een speciaal laagje olie. De olie maakt dat de meeste krassen en oneffenheden niet zichtbaar worden bij het scannen. Tijdens het procedé de drum rondgedraaid en belicht door drie fotobuizen (photo multiplier tubes: PMT) die elk één kleur lezen (rood, groen, blauw). Doordat de foto gebogen in de buis zit worden de lichtstralen alle kanten op gereflecteerd en is het nauwkeuriger te lezen voor de PMT’s.

Je kan je foto's afleveren bij fotolabs en ze zo professioneel laten inscannen maar voor een rolletje van 36 foto's betaal je al gauw € 200.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bedankje voor Wannoo is hier zeker op z'n plaats! Dat heb ik dan ook gedaan via de knop die daarvoor is.

De uitleg over kleurdiepte, resolutie en het verschil tussen CCD- en drumscannen is zo heel duidelijk!

Ik denk dat ik, na het lezen van de berichten, overga tot de aanschaf van de Epson V500.

Met de kleurenfoto's, die gescand moeten worden, moet ik ook vele zw/w pentekeningen met fijne lijntjes inscannen.

Ik ga ervan uit dat de V500 daar ook geen probleem mee heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem gaat bestellen denk er dan aan om de Perfection V500 Photo te vragen want er bestaat ook een V500 Office.

Ik heb ook even de specs bekeken van deze scanner:

Optische resolutie = 6400 x 9600 dpi

Uitdraairesolutie max = 12800 dpi (dit is eigenlijk de geïnterpoleerde resolutie)

Met optische resolutie (ook True Resolution genoemd) geeft men het aantal dots per inch van gereflecteerd licht aan die de scanner-kop kan opvangen. Het eerste nummer (6400) is eigenlijk het belangrijkste omdat dit aangeeft hoeveel dpi de CCD sensor fysiek aan kan. Het scannen gebeurt dus in 1/6400 stappen in lijnen (matrix methode).

Een hoger ingestelde resolutie betekent dat de scanner dots gaat verzinnen die tussen de werkelijk gescande moeten komen te liggen.

Dit noemt men geïterpoleerde resolutie en de scanner gebruikt hiervoor zijn interpolatie software die de nabijgelegen dots gaat vergelijken volgens bepaalde logaritmes (nearest neighbour, bicubic etc...).

Simpel voorbeeld: als de scanner (True Resolution=6400) horizontaal een roodwaarde 120 en volgende lijn 130 scant zal hij via interpolatie een dot met roodwaarde 125 bijzetten en een interpolatie van 9600 dpi afleveren.

Op zijn maximum van 12.800 dpi zal hij zelfs 1 true dot gaan vervangen door 4 geïnterpoleerde en de kans bestaat dat geen enkel van de 4 nieuwe dots de kleurwaarde van de originele heeft.

Voor kleurenfoto's betekent dit dus dat je weliswaar een grotere foto krijgt maar niet een betere want de bijgevoegde/geïnterpoleerde pixels gaan de foto eerder onscherp maken omdat de overgang geleidelijker is gemaakt.

Voor het scannen van kleurenfoto's is het imo dus best om je te houden aan de optische resolutie (6400 dus).

Dit op voorwaarde dat je natuurlijk laat uitprinten op een printer die 6400 dpi aankan want scannen op 6400 dpi en printen op een een printer van 4800 dpi (zoals de Canon PIXMA Pro9500 Mark II) heeft weinig zin.

Voor het inscannen van ZW pentekeningen heeft interpolatie echter wel zin. Hier kan de software niet gaan "knoeien" met de kleuren en zal het bij verzinnen van grijswaarden tussen de pixels eerder resulteren in meer vloeiende lijnen.

Dit zolang je blijft werken op 100% schaalgrootte want als je de tekeningen uiteindelijk groter wil printen dan het origineel zal terug pixelization of jagged edge optreden.

Als je ze echt goed wil vergroten moet je ze eigenlijk inscannen en dan gaan bewerken in Adobe Illustrator zodat je van het raster image een vector image maakt. Vecors hebben namelijk geen last van getande lijnen omdat ze niet met pixels werken maar met vectors.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.