Ga naar inhoud

vraagje over Excel als functie

twan

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje. Hoe los je in excel het volgende vraagstuk op?

Je wilt bijvoorbeeld weten hoeveel mensen er jonger zijn dan 16 jaar?

hoe doe je dit? Ik probeer het altijd met de aantal.als functie maar ik krijg altijd

0 als antwoord terwijl dit 1 zou moeten zijn.

Ben: 14 jaar

Tim: 17 jaar

Hans: 16 jaar

Geert: 18 jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nu te weten te komen hoeveel mensen jonger zijn dan 16 jaar kan je inderdaad de functie AANTAL.ALS gebruiken. Je hebt wel een klein foutje gemaakt. De tweede voorwaarde , namelijk <16, moet tussen aanhalingstekens staan (dus zo: "<16"). De functie wordt dan =AANTAL.ALS(B1:B4;"<16").

Om deze fout in het vervolg niet meer te maken, kan je best via de wizard werken. Druk namelijk op fx. Kies bij "Selecteer een categorie" : Alles en zoek daar naar AANTAL.ALS. Dan krijg je een venster waar je dan waarden moet intikken en excel zet bij de tweede voorwaarde automatisch aanhalingstekens als je die vergeet. Als je het direct vanuit de losse hand doet, krijg je dus gemakkelijk fouten!

Ik heb een afbeelding gemaakt ter verduidelijking:

post-484-1417704086,4194_thumb.jpgpencil.png

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar waren we met twee aan deze vraag bezig :-).

Hoe ziet je formule er uit?

In bijlage staat een voorbeeld met de aantal.als-functie waarbij het resultaat 1 is. Het is gemaakt in Openoffice, maar in Excel werkt het juist hetzelfde.

De leeftijden van de personen staan in B2 tot B5. In je formule moet je dan ook naar deze cellen verwijzen. Daarna moet je ook nog het criteria invullen, in jou geval "<16"

Dit geeft de volgende formule: =AANTAL.ALS(B2:B5;"<16")

Vergeet de aanhalingstekens niet!

[ATTACH]5822[/ATTACH]

test.xls

aangepast door Jürgen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.