Ga naar inhoud

Schijf ruimte neemt steeds verder af

zelenaarke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zit met het probleem dat mijn Win XP partitie (FAT32 - 30GB) staat meer ruimte verliest.

Ik heb gezocht maar niets gevonden en het rare is dan nog dat na optellen van alle gebruikte plaats ik maar aan 15GB kom terwijl de computer aangeeft dat er nu maar 8,5GB vrij is en het zakt steeds verder.

System restore staat op 12% dus zou ongeveer 3-4GB opnemen

Slaapstand staat niet aan

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Systeem restore mag je naar 5% zetten want 3 Gb is veel te veel.

Maar je hebt nog een verborgen bestand pagefile.sys en dat neemt ook veel ruimte.

pagefile.sys is swapfile en dat betekend geheugen op de harddisk.

Hebt je dit ook gedaan:

Download CCleaner.

Installeer het en start CCleaner op. Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'. Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft. Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”. Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”. Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”. Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het snelle antwoord.

Dat van de pagefile wist ik wel en had ik ook al ingecalculeerd.

Ik heb nu wel met een programmaatje "WinDirStat" eens gekeken naar welke bestanden

nu zo veel plaats innmenen en vond niet echt iets verdacht, behalve dan zelfs nadat ik schijfopruiming --> tijdelijke internet bestanden wissen had gedaan dat er nog steeds grootte video files instonden. ik heb deze verwijdert en heb zo toch 2GB vrijgemaakt.

Maar is het normaal dat naarmate je langer op de pc werkt er gestaag meer schijfruimte

verdwijnt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk zijn er nog bestanden op je computer waarvan je het bestaan ervan niet meer weet.

Zie hier eens en installeer eens zo'n programma om te zien welke bestanden allemaal veel ruimte innemen:

Ook kan je volgend commando eens proberen:

Start/Uitvoeren/cleanmgr

@zelenaarke: er zullen nog wel een heleboel bestanden zijn (video files?) die je nog niet ontdekt hebt op je harde schijf. Probeer eens de tools die ik hierboven heb vermeld, in plaats van alleen WinDirStat ! SpaceSniffer bijvoorbeeld is nog een goeike!

Nee, het is niet normaal dat schijfruimte steeds minder wordt als je niets bijkomend installeert. 30 GB raakt erg vlug op hoor. Dat is veel te weinig tegenwoordig. Harde schijven kosten niet zo veel meer.

Ook gebruik jij nog bestandssysteem FAT 32. Hiermee zijn clusters veel vlugger vol. De technische details bespaar ik je, maar je kan beter NTFS kiezen als bestandssysteem. Lees dit eens om je bestandssysteem van FAT32 naar NTFS over te zetten. Normaal gezien verlies je geen gegevens.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is heel normaal dat hoe meer uw computer gebruikt hoe meer rommel er is.

Vroeger was dat niet zo.

Maar stel voor als er geen rommel was en je bent met Word bezig en uw pc crash dan ben je wel alles kwijt.

Maar "dankzij" de rommel kan er herstelt worden.

Een andere rommel is bijvoorbeeld dit:

Je bent met Word bezig en sluit af.

Normaal zou je naar uw pc moeten zoeken om uw document op te halen.

Maar "danzij" de rommel ziet je al bij de opstart van Word welke documenten u het laatst had gebruikt.

Je kan dat als nuttig of stom vinden.

Maar als uw pc crash dan ben je altijd blij dat je het toch kan herstellen.

Daarom best 1 keer per week en maximaal 1 keer per maand met CCleaner doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tel daar bij dat alle windows updates hun tijdelijke bestanden en installatiebestanden achterlaten op je pc.

Dit kan handig zijn als je een update weer wil verwijderen (wegens problemen ofzo), want dan staan daar de nodige gegevens vioor een uninstall te doen.

Als alle updates goed werken, mag je deze "achtergebleven" bestanden rustig verwijderen.

Hiervoor kan je dit tooltje gebruiken.

Uitpakken en uitvoeren. Je krijgt een lijst met alle geinstalleerde updates waarvan de installatiebestanden kunnen verwijderd worden. Klik op de knop links onderaan "Remove backup files..." om de bestanden te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.