Ga naar inhoud

Gebruikersaccounts : Ménage à trois is één teveel l

Merel 469

Aanbevolen berichten

waarvan mijzelf ... als schizofeen met een dubbele identiteit :damnmate:

De PC van mijn vrouw werkt op Windows-XP Home Nederlands.

Hierop had ik destijds twee accounts gemaakt een voor mezelf en een voor mijn echtgenote.

Voor de uitleg van het probleem neem ik gebruikersnamen User1 en User2, welke verschijnen op het Windows inlog-scherm.

Windows toont echter nog een account méér: Eigenaar

De 3 accounts zijn te zien onder C:\Documents and Settings\

1. Eigenaar (heb ik zelf nooit aangemaakt, zal Windows hebben gemaakt voorzeker !?)

2. User1 (beheerder, onbeperkte rechten)

3 User2 (beheerder tevens onbeperkte rechten)

Een "Gast" gebruiker bestaat ook, maar deze uitgeschakeld.

Slechts User1 en User2 verschijnen op het Windows inlog-scherm

Het gekke is dat na inloggen met gebruikersnaam User1, ik in feite als gebruiker Eigenaar wordt beschouwd door Windows!

Dat valt goed te zien onder Documents and Settings :

De mappen die getoond worden onder User1 bevatten niets of een paar basiszaken, zoals Windows die zou aanmaken bij een nieuwe installatie.

Maar alle nieuwe items aangemaakt door User1 belanden in feite in de mappen van de account Eigenaar !

- Zo bijvoorbeeld belanden alle nieuwe bladwijzers (url's) die gemaakt zijn door User1, in de Favorieten van Eigenaar !

- De beste bevestiging van de probleem-situering is te zien bij de map "Onlangs Geopend" . In deze map (onder Eigenaar) staan ze allemaal exact (hoewel gemaakt door User1) terwijl in de map onder User1 staat er maar één enkel bestand ; desktop.ini van december 2009.

- Alle submappen onder Docs&Sets , heb ik niet nagekeken maar het zal wel gelijkaardig zijn.

In een klein venster (ik herinner mij niet hoe ik daar kwam) worden 2 accounts getoond, waarbij de presentatie ongeveer als volgt was getoond. (let op de "dubbele identiteit" bij de eerste regel, door de slash aangegeven) :

PC2 User1/Eigenaar

PC2 User2

Ik begrijp er niets van.

Bedankt voor suggesties om die situatie zonder katastrofe recht te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak van user1 en user2 beperkte rechten. Is het dan opgelost? Nu zijn alle rechten evenwaardig en dan raakt windows in de war? (of jij raakt in de war?)

Het heeft weinig nut gebruik te maken van gebruikersaccounts als je ze allemaal onbeperkte rechten geeft.

Er is een commando waarbij je de gebruikersaccount kunt uitschakelen en altijd inlogt als administrator. Als je dit commando wil weten zeg het maar, maar ik denk dat je accounts wil hebben niet?

Belangrijke opmerking: je hebt toch Service Pack 3 voor XP geïnstalleerd want hierin zitten verbeteringen en updates!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je kan ook opteren voor het verwijderen van de accounts en terug 2 aanmaken. Misschien verhelpt dit het probleem ook. Dat XP het in de map Eigenaar zet, kan er mee te maken hebben dat alles op "onbeperkte rechten" staat, en misschien zit Windows dan standaard die dingen in de Eigenaar map! Vandaar dat je eens kunt testen, door Beperkte rechten te geven aan die 2 accounts (dus niet aan de eigenaar account, maar aan de andere 2)

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak van user1 en user2 beperkte rechten. Is het dan opgelost? Nu zijn alle rechten evenwaardig en dan raakt windows in de war? (of jij raakt in de war?)

User2 is mijn wederhelft (als algemeen geweten, is het is steeds de schuld van de man voor alles wat verkeerd gaat op de PC van de dames). Daarom log ik af en toe in als User2, voor onderhoudswerken. Ik kan proberen User2 alleen beperkte rechten te geven.

Het heeft weinig nut gebruik te maken van gebruikersaccounts als je ze allemaal onbeperkte rechten geeft.

Als ik voor user User1 hetzelfde zou doen (rechten beperken), is er mogelijk geen weg terug om deze laatste achteraf opnieuw onbeperkte rechten toe te kennen, tenzij ik achteraf kan inloggen op een nog andere account met onbeperkte rechten.

Er is een commando waarbij je de gebruikersaccount kunt uitschakelen en altijd inlogt als administrator. Als je dit commando wil weten zeg het maar, maar ik denk dat je accounts wil hebben niet?
Ik begrijp maar half waar U naartoe wil met deze vragen. Welk commando ?

Ik wil gewoon 2 accounts (1 desnoods met beperkte rechten voor User2, als dat tenminste iets kan oplossen voor het probleem User1 = Eigenaar; maar is niet User1)

Dat mijn account op de loginpagina zou Admin noemen of User1 noemt, mag mij een worst wezen.

Service Pack 3 is geïnstalleerd.

Je kan ook opteren voor het verwijderen van de accounts en terug 2 aanmaken. Misschien verhelpt dit het probleem ook. Dat XP het in de map Eigenaar zet, kan er mee te maken hebben dat alles op "onbeperkte rechten" staat, en misschien zit Windows dan standaard die dingen in de Eigenaar map! Vandaar dat je eens kunt testen, door Beperkte rechten te geven aan die 2 accounts (dus niet aan de eigenaar account, maar aan de andere 2)

- Voor het ogenblik ga ik maar één account beperken : User1 en zien wat er gebeurt.

De hoop is dat hierdoor alle nieuwe bestanden onder Docs&Settings aldus niet meer naar Eigenaar gaan.

Vragen :

1. Heeft het zin ? Ik zou voor mezelf een nieuwe account User3 kunnen aanmaken. Maar ik moet dan wel alle parameters vanuit \Docs& Settings\Eigenaar\ versluizen of copieren ! Niet zonder risico want ik heb gemerkt dat omzeggens in elke data de accountnaam "eigenaar" mee is opgenomen. (Gelukkig staat er niet zoveel onder Eigenaar en kan ik voor User3 eventueel alles opnieuw installeren) Daarna "User1" te verwijderen, die blijkbaar toch niets wil opslaan onder zijn eigen accountsnaam.

2. Heeft het zin om in Docs&Settings gewoon de namen van beide mapen Eigenaar en User1 om te wisselen ? Dat zou wellicht alles in 1 klap oplossen of alles in 1 klap om zeep helpen. Wat riskeer ik ?

3. Iemand nog suggesties ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terwijl ik was ingelogd als Administrator, weigerde XP-Home om de BEIDE gebruikersaccounts Usr1 en Usr2 beperkte rechten te geven ! Argument gekregen dat er minstens 1 account moet beheerdersrechten hebben

Ik heb een nieuwe account aangemaakt voor mezelf (User3) en die werkt blijkbaar normaal.

De oude account (User 1) werkt nog steeds als voorheen en slaagt nog steeds alle gegevens op in de map Docs&Sett\Eigenaar

Vragen :

- Ik veronderstel dat ofwel de normale XP-Home CD ofwel "de OEM" CD de account Eigenaar aanmaakt (ik deed het niet)

1. Kan ik die dan wel deleten ?

2. Indien wel, mag ik eerst de inhoud van de mappen onder Eigenaar copieren naar de map van Usr3 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.