Ga naar inhoud

Computer-ruis uit boxen bij aansluiten PC of Laptop aan versterker

Matn0

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een zeer vervelend probleem van ruis wanneer ik mijn pc aansluit op de versterker (oude marantz). Het is een HTPC met een onboard geluids en videokaart.

De ruis is geen gewone lage of hoge toon maar varieert en lijkt afkomstig van acties op de pc zelf (processoractiviteit, hd activiteit,...). Wanneer ik bijvoorbeeld met mijn muis werk wordt het geluid erger.

Heel extreem wordt het wanneer ik mijn laptop rechtstreeks aan de versterker aansluit. Bij iedere flikkering van het scherm bij het booten komt een ander geluid uit de boxen. Als ik de laptop van de voeding loskoppel houdt het op.

Dit bracht me op het idee van een probleem met de aarding. Bij wijze van experiment heb ik dan het verbindingskabeltje (stereo jack naar wit en rood)van de pc naar de versterker doorgeknipt en de aarding rond de kabels verwijderd, doch zonder resultaat (ruis bleef aanwezig.)

Iemand die dit probleem herkent??

Momenteel kijk ik steeds via de boxen van de TV. Daar valt de ruis goed mee en hoor ik hem bijna niet. Ik zou echter graag mijn HTPC aansluiten op mijn versterker voor een voller geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm de voeding is wel geaard en het is precies de aarding die het probleem lijkt te veroorzaken. zonder voeding gaat het geluid goed.

Ondertussen is het probleem met de HTPC zelf wel verdwenen. Nu hangt het geluid van de pc rechtstreeks aan de versterker zonder dat het via de TV moet. De ruis is nu weg. Toch wel vreemd want de ruis was duidelijk gerelateerd aan de activiteit van de pc en zelfs de muis.

Wat mij betreft mag deze discussie dan ook gesloten worden. Ik kan het probleem niet duidelijk genoeg omschrijven en momenteel heb ik er ook geen last meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.