Ga naar inhoud

Woorden omzetten naar getallen

den_uil

Aanbevolen berichten

Ik probeer via een code enkele getallen te achterhalen. Zo kunnen ook andere gwn die code ingeven die veel duidelijker is dan gwn losse getallen.

Echter heb ik zo 3 'codes' in 1 cel nu zou ik graag deze telkens apart omzetten naar een waarde.

Ik wil namelijk in 1cel informatie geven over de eindrangschikking (5, 11, 3, ...) + de reeks (3NAT, 2PROV, ...) + de provincie (ANTW, LIMB, ...)

Nu wil ik in de berekening deze gegevens telkens omzetten naar een factor, probleem is dat ik enkel kan controleren op een volledige cel, 'k kan evt wel alle gegevens (reeks, rangschikking, provincie) in telkens een aparte cel zetten, maar dit is weer wat meer werk en dan wordt het best onoverzichtelijk ..

Zo krijg je in 1 cel bvb. 5 4NAT BRAB

5 moet omgezet worden, 4NAT moet omgezet worden en BRAB moet omgezet worden, vervolgens moeten deze allen vermenigvuldigt worden.

Aangezien ik niet zoveel ken van excel weet ik niet of dit mogelijk is. Je kan via ALS(..) controleren op een volledige cel, maar 'k weet niet of er iets soortgelijks bestaat om op een stukje van de cel te controleren?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoeling is om in 1 cel 3 codes te geven:

eindklassering, reeks, provincie

Via links, deel en rechts kan ik inderdaad deze stukjes tekst eruit halen.

Daarna wil ik deze codes omzetten naar een factor.

bvb eindklassering:

1 -> 2

2 -> 1.8

3 -> 1.8

4 -> 1.7

...

reeks:

1NAT -> 3

2NAT -> 2

3NAT -> 1.5

4NAT -> 1

1PROV -> 0.5

...

Nu zit ik hier nog met 1 probleem, ik wou dit via de ALS functie doen, echter kan je maar 8 als-functie achter elkaar mag zetten.

ALS(1; 2; ALS(2; 1.8; ALS( ...)))

'k weet eigenlijk niet of er in excel een mogelijkheid is om een case statement te gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.